خانه فیلم سینمایی چرا می‌بایست برای اکران «اخت الرضا» پیشقدم شویم؟

چرا می‌بایست برای اکران «اخت الرضا» پیشقدم شویم؟

جامعه چقدر با حضرت معصومه (س) آشنا است؟

در کتاب «فروغی از کوثر» آمده است «هرکس بخواهد به زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) نائل شود، به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) برود»؛ اما از حضرت معصومه (س) چه می‌دانیم؟ و جامعه ما از ایشان چه اطلاعاتی دارد؟ به جز این که خواهر امام رضا (ع) هستند، تقریبا هیچ. تماشای فیلم «اخت الرضا» تا حدی این معرفت را ایجاد می‌کند. گر چه این فیلم، تمام و کمال شخصیت ایشان را باز نمی‌کند، اما مقدمه خوبی برای تشنه کردن روح تماشاگران جهت رفتن به سمت شناخت بیشتر ایشان است. دانستن ماهیت سفر حضرت معصومه (س)، اوضاع زمانه ایشان و خصوصیات حکومت مأمون، بر معرفت مخاطب فیلم به امام رضا (ع) نیز می‌افزاید.

افزودن جامعه هدف جدید به مخاطبان اکران‌ها

تاکنون فیلمی با سوژه‌ای مشابه این فیلم وارد چرخه اکران مردمی نشده است. به همان اندازه ما نیز کمتر با مخاطب هدف آن که اهالی مسجد، هیئتی‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه هستند و به تبع آن با مراکز حضور آن‌ها، کمتر ارتباط گرفته‌ایم. این فیلم می‌تواند بهانه خوبی برای برقراری ارتباط با این مراکز و افراد، و افزودن آن‌ها به جامعه مخاطبان اکران‌هایمان باشد.

راهی برای پایان دادن به قحطی فیلم در زیرژانری حیاتی

مهم‌ترین دلیل برای رفتن به سمت اکران «اخت الرضا»، زیرژانری است که انتخاب کرده؛ تاریخ اسلام. فیلم‌هایی مانند «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی با سوژه پرداخت به زندگی ائمه و خانواده ایشان، از استثناءات سینمای جمهوری اسلامی ایران هستند! از کشوری مانند ایران انتظار می‌رود سالی چند اثر با این سوژه‌ها داشته باشد؟ آیا یکی از بهترین روش‌های افزایش معنویت مردممان بالا بردن شناخت آنان نیست؟ چرا ایرانیان تلاش نمی‌کنند اعتقادات خود را با زبان هنر بین‌المللی کنند؟

جواب این سوال‌ها و دلیل عدم ساخت این نوع آثار، هر چه هست، عدم علاقه مردم نیست. چرا که فیلم محمد رسول‌الله و هم‌چنین سریال‌هایی که تلویزیون در این باب ساخته است همگی جزء پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها بوده‌اند. اما اراده ساخت چنین فیلم‌هایی در سینمای بیمار کنونی خیلی خیلی کم است. این روزها اما می‌بینیم که سید مجتبی طباطبایی به خط زده و فیلمی درباره حضرت معصومه (س) ساخته است. حمایت از او، نشان دادن تشنگی مخاطب سینما به ساخت آثار این چنینی است.

فرصت کنشگری در عرصه عرضه تشیع به وسیله هنر

ورود این فیلم به سینما موقعیت خوبی را برای ما اکران‌کنندگان ایجاد کرده تا در عرصه عرضه تشیع به وسیله سینما کنش داشته باشیم و مطالبه خود را به گوش سینماگران برسانیم. اکران گسترده این فیلم و رسانه‌ای کردن میزان استقبال مردم از این اثر، بهترین راه ابراز تقاضای مردمی ساخت آثاری با محوریت تاریخ اسلام و ائمه معصومین (ع) است. اگر در اکران این اثر و افزودن به آمار مخاطبان آن طوفان به پا کنیم آن گاه است که می‌توان به گشوده شدن دریچه‌ای نو به آموزش دین از راهی جذاب و عامه‌پسند امیدوار شد.

دارا بودن استانداردهای تولید

تصاویر فیلم، سرزنده و چشم‌نوازند. کارگردان سعی کرده صحنه‌هایی نو خلق کند و به همین دلیل از ۵ موقعیت از جمله شهرک سینمایی نور تابان، بافق یزد، دستجرد قم، شهرک سینمایی غزالی تهران و شهر مقدس قم برای فیلمبرداری اثر استفاده کرده است. صداگذاری اخت الرضا بسیار باکیفیت است. بازیگران هم گر چه عمدتا نام‌آشنا نیستند اما آشنا با بازیگری‌اند.

مناسبت‌های مذهبی و غصه همیشگی کمبود فیلم مرتبط

یکی از دغدغه‌های اکران‌کنندگان این است که وقتی به مناسبت‌های مذهبی می‌رسند فیلمی مرتبط با آن پیدا نمی‌کنند. این روزها که ایام وفات حضرت معصومه (س) است، نیاز نیست غصه این کمبود را بخوریم. فیلم «اخت الرضا» پاسخگوی این نیاز شده است. بهترین زمان برای مانور روی فیلم «اخت الرضا» و پیوستن به عملیات اکران آن، روزهای اندک پیش روست؛ با توسل به کرامت بانوی قم.

اگر می‌خواهید فیلم «اخت الرضا» را در مسجد، مدرسه، حوزه علمیه و … اکران کنید کافیست به سایت اکران مردمی به نشانی Ekranmardomi.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید