خانه غبار کودتا بر آیینه سینما مستقیم و صریح از کودتای 28 مرداد - مستند آقای نخست وزیر

مستقیم و صریح از کودتای 28 مرداد – مستند آقای نخست وزیر

این مستند، علاوه‌بر گره‌گشايی نسبت به يكی از مهم‌ترين وقايع معاصر و شناخت صادقانه از دكتر «مصدق»، گام بلندی است كه پيش از اين در سينمای تاثيرگذارِ مستندهای تاريخی در آمريكای لاتين شاهد آن بودیم.

مستند «آقای نخست‌وزير»، با استفاده از آرشيوهايِ استفاده نشده و مصاحبه‌های متعدد با يارانِ نزديكِ دكتر «مصدق»، تصويری واقعی از نهضت ملي‌شدنِ صنعت نفت به نمايش مي‌گذارد.

گره گشایی یکی از مهم ترین وقایع معاصر در مستند آقای نخست وزیر

این مستند، علاوه‌بر گره‌گشايی نسبت به يكی از مهم‌ترين وقايع معاصر و شناخت صادقانه از دكتر «مصدق»، گام بلندی است كه پيش از اين در سينمای تأثيرگذارِ مستندهای تاريخی در آمريكای لاتين شاهد آن بودیم.

«آقای نخست‌وزير» را که طرازِ مستندهای تاريخيِ ايران را چندین پله ارتقا داده است، مي‌توان اولين اثر تاريخيِ ایران دانست كه هم در محتوا و هم در فرم، قابليت نمايش در خارج از كشور را داراست.

این مستندِ زندگینامه‌ای، نه سعی در اسطوره‌کردنِ یک چهره داشت و نه نشان‌دادنِ تصویری سیاه از او .

تمام سعی این مستند حرکت در خط اعتدال بود و برای نخستین‌بار در این مستند چهره‌های جبهۀ‌ملی به انتقاد از محمد مصدق می‌پردازند.

نقد یک کارشناس پیرامون آقای نخست وزیر

دکتر «یوسف مرادی» در یادداشتی درباره مستند آقای نخست وزیر می‌نویسد: «اين مستند در مقامِ پاسخ به سؤالات زیادی که دربارۀ «اصل چهار ترومن» و نقش «آيت‌الله كاشاني» و به‌خصوص «دكتر مصدق» در صنعت ملی‌شدنِ نفت وجود دارد، راه را برای ساختن آثار بعدی در این حوزه، باز می‌کند. از جمله موضوعاتی که شایستۀ توجه بیشتری به آن در آثار سینمایی است، در زیر می‌آید:

-بررسی نقش دقيق و كاملِ آيت‌الله كاشانی در نهضت ملي‌شدنِ صنعت نفت

-واكاوی نقش دست‌اندركاران «اصل چهار ترومن» در كودتا و بعد از كودتا

-بررسی تأثير و نفوذ نهضت ملي‌شدنِ صنعت نفت در عمق توده‌های مردم

-بررسي، پیرامون اشخاص و گروه‌های فاسدی چون «پری بلنده» از فاحشه‌های قلعۀ زاهدی و «شعبان بي‌مخ» از الواط تهران

-بررسی تغييراتِ به‌وجودآمده در سياست‌های رژيم پهلوی بعد از كودتا در عرصه‌های امنيتی (ساواك) و فرهنگی (شهرِ نو، زورخانۀ جعفري، سينما و…).

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید