خانه فیلم سینمایی شاعرانه‌ای برای بانوی کرامت

شاعرانه‌ای برای بانوی کرامت

نیم‌نگاهی به اولین تصویر سینمایی از بانوان اهل‌بیت

فیلم «اخت الرضا» روایتی لطیف و شاعرانه از بزرگ‌ترین بانوی ایران‌زمین است. فیلم، سفر اجباری حضرت معصومه (س) از مدینه به مرو را روایت می‌کند. حضرت معصومه (س) همراه با تعدادی از برادران و اطرافیان، راهی مرو می شود اما در مسیر نیز نمی‌تواند از مسئولیت خود چشم بپوشد.

«اخت‌الرضا» اولین فیلمی است که بر محور شخصیت یکی از بانوان اهل بیت ساخته شده و محضر ایشان در فیلم به نمایش درآمده است. کارگردان به خوبی از عهده این مهم برآمده و تقدس بانو را کاملا حفظ کرده است. جسم بانو معصومه (س) در فیلم به نمایش درنمی‌آید، مگر گاهی به صورت ناکامل از پشت سر یا بالا. در محضر ایشان نیز فقط بانوان و محارم حضور دارند، و وقتی از منزل خارج می‌شود، در پناه برادران حرکت می‌کند. این حیا، در مورد دیگر زنان فیلم نیز صادق است و بر خلاف برخی تولیدات تاریخی دیگر، پوشش و سکنات مناسب بانوان رعایت شده است.

اما آن چه که این فیلم را شاخص می‌کند، جریان روح و لطافت زنانه و تقدس بانو در تمام اثر است. حسی از آرامش و شاعرانگی که حتی در جزئیات هم دیده می‌شود، گل‌های کنار خانه و گذرگاه‌ها، داروهای گیاهی رنگارنگ، فضای آرام درون منازل، رنگ‌های دلنشین البسه و تزئینات منزل؛ حتی ناخوشی‌ها و ظلم حکومت نیز گویی در یک پس‌زمینه آرام پیش می‌رود. این آرامش فقط وقتی به هم می‌ریزد که بانو بیمار می‌شود. گویی التهاب اهل منزل به مخاطب نیز منتقل می‌شود.

علاوه بر این، فیلم توانسته به خوبی جایگاه والای یک بانوی تراز اسلام را نیز به نمایش بگذارد؛ بانویی که حتی امام معصوم (ع) از مرتبت علمی او به وجد می‌آید و بزرگان خاندان، خدمتگزار اویند. بانویی که مدفن او، زیارتگاه عشاق است و هر ساله خیل مردمان به سمتش سرازیر‌اند. نیز مفاهیم بلند ولایت، تبعیت از امام، مبارزه با نفس، ظلم دشمنان اهل‌بیت و لطف اهل‌بیت، در طی فیلم به چشم می‌آید. طراحی لباس و صحنه و جلوه‌های ویژه نیز از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار است.

اما نکته‌ای که سازنده باید بیشتر در آن تامل می‌کرد، نام فیلم است. اگر چه «اخت الرضا» نام بامسمایی است و «خواهر امام رضا بودن» در فیلم مشهود است، یعنی حضرت معصومه علاوه بر جایگاه حقیقی خود، جایگاه حقوقی‌اش به عنوان خواهر امام رضا نیز برجسته است؛ اما برای مخاطب عام، نام مناسبی نمی‌تواند باشد. اخت‌الرضا عنوانی است که در ذهن مخاطب، یک فیلم سنگین و کلیشه‌ای را متبادر می‌کند. بهتر بود نامی ساده‌تر و لطیف‌تر برای فیلم گزیده می‌شد.

فیلم «اخت‌الرضا» یک داستانی مستند به کارگردانی سید مجتبی طباطبایی و تهیه کنندگی جعفر ادیب است که با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، عتبه حسینیه و سازمان سینمایی سوره تولد یافته است.

عموم مردم می‌توانند این فیلم را در مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مدارس، فرهنگسراها و … به نمایش بگذارند. جهت دریافت راهنمایی و ثبت درخواست اکران مردمی «اخت الرضا» به نشانی اینترنتی ekranmardomi.ir/movie/okhtorreza مراجعه یا با شماره 02142795050 تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید