خانه خانه1-3 صدر جریانات نفوذ در صدر دولت ایران

صدر جریانات نفوذ در صدر دولت ایران

به گزارش سایت راه‌نوشت، ابوالحسن بنی‌صدر بی‌شک از افراد سرشناس تاریخ معاصر است. کسی که توانست نام خود را به عنوان اولین رئیس جمهور تاریخ ایران ثبت کند و البته دنیایی از حواشی و انتقادها و پرسش‌هایی که در اندک زمان ریاستش به وجود آورد. فعل و انفعالاتی که حتما بررسی آن‌ها برای ما مورد اهمیت است. شاید با درک کامل و دقیق‌تر از این قضیه بتوان به نتایج خوبی در جهت ادامه راه این کشور رسید. مستند «پایان غرور» اما تلاشی است در همین جهت، بررسی نسبتا همه جانبه مقوله بنی‌صدر و مقوله نفاق در قلب جمهوری اسلامی ایران.

مستند «پایان غرور» از ابتدای نزدیک شدن ابوالحسن بنی صدر به امام راحل تا عزل از ریاست جمهوری و فرار او از کشور را روایت می‌کند. از نحوه نزدیکی به امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه تا رای آوری در اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران با شیطنت‌های فراوان و متنوع رسانه‌ای، از شناخته بودن نگاه و تفکرش از سوی انقلابیون سرشناس تا مظلوم‌نمایی‌ها و بزرگنمایی‌هایش در جهت کسب اعتماد مردم، حتی از کودکی‌اش در همدان و شخصیت پدر تا خاطره‌گویی های اخیر او از اوایل انقلاب.

صدر جریانات نفوذ در صدر دولت ایران / یادداشتی بر مستند پایان غرور
مستند پایان غرور

مستند از جلسه بسیار مشهور مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود، جلسه‌ای که حاصل آن عزل بنی‌صدر است و حول همین جلسه، مستند جلو می‌رود و با بررسی ابعاد مختلف این قضایا تلاش می‌کند زیر 50 دقیقه دید نسبتا کاملی به چگونگی و چرایی بحران بنی‌صدر به مخاطب ارائه دهد.

محمدمهدی خالقی سازنده این اثر تلاش می‌کند با تلفیق بیانی از کلیشه‌های داستان بنی‌صدر و البته برخی اتفاقات کمتر بیان شده، به مستندی جامع برسد. مستندی که مستند باشد، سندی باشد برای آن چیزی که می‌خواهد به مخاطبانش ارائه دهد. پس با سند و مدرک تک تک ابعاد قضیه را باز می‌کند تا درنهایت ما شاهد یک سلسله اسناد پیوسته باشیم که بتواند پاسخ دهنده و ابهام‌زدا باشد.

از نکات مثبت مستند، بررسی شخصیت سید نصرالله بنی‌صدر از علمای مشهور همدان و پدر سید ابوالحسن بنی‌صدر است. بررسی ریشه خانوادگی بنی‌صدر نگاهی است که قبل‌تر کمتر به آن اشاره شده‌ بود. دیگر آنکه، مستند «پایان غرور» به خوبی به چگونگی رای آوری او می‌پردازد؛ از خود را نزدیک و یار امام نشان دادن تا تخریب‌های کاملا ناجوانمردانه رقیبان به خصوص جلال‌الدین فارسی به عنوان نماینده اصلی حزب جمهوری اسلامی، حربه و حیله‌هایی که به کار برده شد تا صدر رئیس جمهوران جمهوری اسلامی ایران بنی‌صدر باشد.

در نهایت اما گویی علی‌رغم تولیدات فراوان رسانه‌ای از تاریخ صدر انقلاب، ما همچنان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر و تفسیر و تحلیل قوی‌تر از آن دوران هستیم. مستند «پایان غرور» یک حلقه از زنجیر تولیدات ما از آن دوران است. اثری که در ادامه آثار قبلی است و مقدمه‌ای برای آثار مهم و تعیین کننده ما در آینده.

نویسنده: محمد محمدی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید