خانه خانه2 «کاتب اعظم» از شب عاشورا تا عصر واقعه را روایت می‌کند

«کاتب اعظم» از شب عاشورا تا عصر واقعه را روایت می‌کند

به گزارش سایت راه‌نوشت؛ همزمان با پخش مجموعه تله‌تئاتر «کاتب اعظم» به سراغ مهدی غفوری، نویسنده و کارگردان هنری این اثر رفته‌ایم تا با او درباره بازگشت این گونه هنری به قاب رسانه ملی و جزئیات این اثر صحبت کنیم.

پخش «کاتب اعظم» از شب گذشته -27 شهریورماه- شروع شده و در هفت قسمت هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

غفوری درباره جزئیات ساخت این سریال اقتباسی گفت: کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» در هفت پرده نگاشته شده بود و من پس از خواندن اصل کتاب با زاویه دید تازه‌ای از ماجرای عاشورا آشنا شدم. با توجه به سیاست‌های مرکز سریال سوره حوزه هنری، تصمیم بر آن شد که با اقتباس به این کتاب که نوشته آقای ساسان ناطق است، تله‌تئاتر«کاتب اعظم» را کلید بزنیم.

این کارگردان هنری بیان کرد: در این تله تئاتر، واقعه عاشورا از زاویه نگاه خیام سپاه ابن‌سعد روایت می‌شود. زاویه نگاه نویسنده کتاب برای ما بسیار جذاب بود و با وفاداری بر جغرافیایی که ناطق در کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» ترسیم کرده بود، قصه خودمان را در آن روایت کردیم.

روایت «کاتب اعظم» از نیمه‌های شب عاشورا آغاز می‌شود و تا عصر واقعه، درست همان لحظه‌ای که امام حسین ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر می‌دهد، ادامه دارد. تلاش شده تا همه رخدادها، از اتفاقات روز واقعه که عامه مردم از آن اطلاع دارند تا آن دست رویدادهایی که کمتر‌ شنیده‌ شده و با پژوهش بیشتر به آنها رسیده‌ایم، در دل اثر آورده شود.

این کارگردان هنری «کاتب اعظم» را یک «کار حسینی» خواند و گفت: معتقدم نباید آن را به روز عاشورا محدود کنیم. نوع نگاه ما در این کار نگاهی جدید است و محدود به زمان خاصی نیست. ما روایت را از درون خیمه ابن‌سعد شروع کرده‌ایم و به قصه کاتبانی که قرار بوده در آن روز واقعه‌نگاری کنند، پرداخته‌ایم و از این زاویه دید به واقعه عاشورا و امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان اشاره داشته‌ایم.

غفوری در پاسخ به این سوال که دخل و تصرفی در متن اصلی کتاب برای تبدیل‌شدن به نسخه تصویری آن صورت گرفته است یا خیر، توضیح داد: «بله؛ در نسخه تصویری که از آنتن تلویزیون پخش خواهد شد، بعضی از پرسوناژها تغییر کرده و قصه جدیدی نیز به آن اضافه شده است. اما جغرافیا و زاویه دید نو و جذابی که نویسنده در نگارش متن کتاب داشته است را حفظ کردیم.

کارگردان سریال «کاتب اعظم» پیرامون انتخاب بازیگران این سریال نیز بیان کرد: با توجه به همکاری خوبی که با مرکز سریال حوزه هنری داشیم، دستمان برای انتخاب بازیگر باز بود و اکثر پرسوناژها با همان گزینه‌های اولی که در ذهنمان بود به نتیجه رسید. خدا را شکر مجموع بازیگرانی که در تله‌تئاتر «کاتب اعظم» نقش‌آفرینی می‌کنند، از همان ابتدا با متن ارتباط گرفته، آن را دوست داشتند و با انرژی و علاقه در آن بازی کردند.

منبع: فرهیختگان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید