به گزارش راه نوشت، سعید خانی پخشکننده فیلم سینمایی «غریب» درباره وضعیت استقبال از این فیلم در سینماها گفت: «در شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه، معمولاً فیلمهای جدی و بهخصوص دفاعمقدسی به سختی با استقبال مواجه میشوند اما درباره فیلمهای دفاعمقدسی مشکل اصلی نبودِ هماهنگی میان ارگانهای فرهنگی متولی حمایت است که بروکراسی پیچیدهای دارند. برای فیلم «غریب» زمان زیادی طول کشید که ما بتوانیم برای آن تیزر تلویزیونی داشته باشیم. زمانی تیزرهای فیلم تأیید شد که نزدیک به ۱۰ روز از آغاز اکران گذشته بود»
وی ادامه داد: «منطق درست برای تبلیغ یک محصول فرهنگی این است که قبل از عرضه درباره آن اطلاعرسانی شود. سازمان زیباسازی شهرداری هنوز برای اطلاعرسانی درباره اکران «غریب» پای کار نیامده است. برای فیلمهایی از این جنس، اگر ارگانها و نهادهای فرهنگی همکاری نداشته باشند، طبیعتاً کار ما هم سختتر میشود. برای یک فیلم اجتماعی و یا یک فیلم کمدی میتوانیم از طریقهای دیگری تبلیغات را انجام دهیم اما در مواردی مانند فیلم «غریب» واقعاً شهرداری و تلویزیون باید پای کار بیایند.»
این پخشکننده گفت: «مدیران فرهنگی ما باید این درک و دریافت را داشته باشند که یک محصول فرهنگی، زمان اندکی برای عرضه دارد و اگر زمان آن بگذرد، هزار بیلبورد هم بزنیم دیگر کارایی ندارد و نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.»
وی افزود: «بهرغم تمام این موارد، شخصاً از مجموع فروش ۶ میلیارد تومانی فیلم «غریب» تا به امروز راضی هستم. در عین اینکه فکر میکنم اکران اصلی فیلم از هفته آینده و بعد از ماه مبارک رمضان آغاز میشود. با توجه به ماهیت فیلم که حرف روز دارد و خوشساخت است میتواند مخاطب بیشتری به سمت خود جلب کند.»
خانی ادامه داد: «گاهی اختلاف سلیقه میان مدیران فرهنگی وجود دارد که باعث میشود درک درستی نسبت به فرآیند عرضه یک محصول فرهنگی وجود نداشته باشد. عرضه هر محصول فرهنگی نیاز به اطلاعرسانی دارد و معمولاً فیلمهایی از این دست به دلیل نبود اطلاعرسانی درست آسیب میبینند.»
وی با اشاره به زمانبندی اکران «غریب» گفت: «معتقدم اکران نوروزی «غریب» تصمیم درستی بود. بالاخره فیلم در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود. از طرف دیگر، در ترکیب فیلمهای نوروز نیز باید یک فیلم دفاعمقدسی هم اکران میشد. تعداد فیلمها امسال زیاد نبود و به همین دلایل اکران نوروزی این فیلم را تصمیم درستی میدانم. احساسم این است که با توجه به اینکه طیف مخاطبان این فیلم در ماه رمضان بیشتر درگیر آئینهای این ماه بودهاند، بعد از عید فطر، فیلم با استقبال بهتری مواجه میشود.»
این تهیهکننده و پخشکننده سینما درباره استفاده برخی فیلمهای در حال اکران از ظرفیت تبلیغات ماهوارهای و تأثیر آن بر گیشه سینماها نیز گفت: «تصور من این بود که فیلم «غریب» از طرف تلویزیون حمایت میشود و دیگر نیازی به تبلیغات ماهوارهای ندارد. تصورم این بود که صداوسیما و شهرداری پای کار میآیند و در حد انفجار درباره شروع اکران فیلم اطلاعرسانی میکنند. اما این فرآیند طولانی شد، یکی اصلاً پای کار نیامد و دیگری نیز دیر همراه شد.»
وی افزود: «اگر برای تماشای یک فیلم در سالن سینما صرفاً بهدنبال خنده و سرگرمی نباشیم، «غریب» فیلمی است که فارغ از نگاههای سیاسی میتوان به تماشای آن نشست. به خصوص اگر مخاطبانی به دنبال فیلمی هستند که ارزش دیدن روی پرده را داشته باشد، حتماً این فیلم گزینه مناسبی است.»
پخشکننده «غریب» درباره مذاکره برای واگذاری حق پخش این فیلم به تلویزیون هم گفت: «تصمیمگیری درباره این واگذاری برعهده تهیهکننده فیلم است اما طبق قراری که گذاشتهایم قطعاً تا ۶ ماه آینده این اتفاق نمیافتد.»