خانه خانه1-3 وارثان «ایکس» / از تبلیغ اسلام در آمریکا تا مرگ مشکوک در...

وارثان «ایکس» / از تبلیغ اسلام در آمریکا تا مرگ مشکوک در 28 سالگی

به گزارش راه‌نوشت، شاید هیچ کجا به اندازه آمریکا نامش با نژادپرستی گره نخورده است. پدیده‌ای که با وجود ادعاهایی چون حقوق بشر و آزادی اندیشه، هنوز هم در این نقطه از کره خاکی با نامهای مختلف به اجرا در می‌آید. تفکری آلوده با نام آپارتاید.

مستند «شباز میراث خانوادگی» به تهیه‌کنندگی محمد علی شعبانی به بخش قابل تأمل تری از تفکر آپارتایدی حاکم بر جامعه آمریکا پرداخته است؛ به یک میراث ماندگار در خاندان «ایکس» یا «لطیف شباز»، که علاوه بر رنگ پوست‌شان به دلیل تفکرات و گرایش‌های اسلامی‌شان بايد مشمول تبعیض مضاعف باشند.

مستند به زندگی کوتاه «مالکوم لطیف شباز» نوه «مالکوم ایکس»، رهبر جنبش سیاه‌پوستان مسلمان آمریکا پرداخته و با ساختاری منسجم روند تحول این جوان سیاه‌پوست را بررسی می کند.

مستند شباز میراث خانوادگی

اگر چه چهارچوب مستند بر گردآوری تصاویر آرشیوی استوار شده اما می‌تواند به عنوان یک مستند چالشی مورد توجه قرار گیرد.

مستند «شباز میراث خانوادگی» به لایه‌های پنهانی نفوذ می‌کند که بعد از اتمام فیلم تماشاگر را به تفکری جدی در مورد ادعاهای ابرقدرت پوشالی جهان وامی‌دارد و به نظر این همان رسالتی است که مستند از عهده آن به خوبی بر آمده است.

این مستند نشان می‌دهد که تفکر آمریکایی بیشتر از این که نژادپرست باشد دین‌ستیز است و آنچه ذهن آمریکایی صهیونیستی آن را بر نمی تابد و از آن احساس خطر می‌کند نه رنگ سیاه خاندان شباز که ذهن سفید نسل جوان آمریکا است که دریافته‌اند هدایت و آزادی واقعی در سایه دین اسلام و شیعه‌گری نهفته است.

نویسنده: اعظم وایانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید