خانه خانه1-3 خلیج فارس هنوز بوی خون می‌دهد / یادداشتی بر مستند پس از...

خلیج فارس هنوز بوی خون می‌دهد / یادداشتی بر مستند پس از پرواز

به گزارش سایت راه‌نوشت، سی و چهار سال از یک واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران گذشت؛ حمله موشکی ناو وینسنس ایالات متحده آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران ایر. جنایتی که گویی در بین انبوه جنایات این رژیم گم شده و کمتر از آن در مجامع بین المللی نام برده می‌شود.

طبق گفته کارشناسان، مسیر هواپیما و علائم آن در رادار با هواپیمای جنگنده بسیار تفاوت دارد و نشان از آن است که آمریکایی‌ها دچار اشتباه نشده‌اند و اتفاقا سانحه‌ای عمدی بوده است. اما چرا و به چه علت آمریکایی‌ها از آن سوی کره خاکی به خلیج فارس می‌آیند و یک هواپیمای مسافربری را به عمد مورد هدف قرار می‌دهند؟ آیا به دلیل پیروزی های شگرف در محور جنگ با عراق بوده؟ و خواسته‌اند خودنمایی کنند؟ و یا اهداف دیگری در سر داشتند؟ اما در ایران، استان هرمزگان و خلیج فارس چه حال و هوایی پس از این جنایت حکمفرما شد؟

مستند «پس از پرواز» به بررسی این جنایت بزرگ می‌پردازد. مستندی که در 7 اپیزود تهیه شده است و از 7 زاویه مختلف این واقعه را بررسی می‌نماید. از مردی که بلافاصله پس از سانحه به نزدیکی جزیره هنگام، مکان سقوط هواپیما، می‌رود تا خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این سانحه از دست داده‌اند. از مسئولان سردخانه‌ای که پیکرهای شهدا را در آن جای می‌دهند تا پدری که 6 نفر از خانواده خود را به سادگی از دست می‌دهد و غم و پیری در چهره‌اش بسیار آشکار است. از روستایی کوچک در هرمزگان که 14 شهید این سانحه از این روستا بوده‌اند تا پسر شهیدی که تصمیم گرفت انتقام بگیرد اما نه با موشک، بلکه با 291 اختراع به انتقام 290 شهید ایرانی.

هنوز خلیج فارس خون‌آلود است / یادداشتی بر مستند پس از پرواز
مستند پس از پرواز

مستند «پس از پرواز» ساخته شده توسط محمود شهبازی با محوریت گفت‌وگو با شاهدان عینی و خانواده معظم شهدای سانحه به خوبی به ابعاد ناگوار پس از حادثه می‌پردازد تا به نتایجی برسد؛ پس از این جنایت چگونه اجساد بیرون کشیده شدند، چگونه شناسایی شدند، چگونه به خانواده های این عزیزان اطلاع داده شد و چگونه این جاماندگان زندگی خود را تا امروز سپری کرده‌اند. 7 اپیزود که داغ 12 تیرماه ایران را به تصویر می‌کشد و همچنین با بازسازی روز واقعه و تکرار آن، آن را در دیوار اذهان ما میخکوب می‌کند.

البته این مستند بیش از آنکه به منطق داستان توجه کند درگیر احساسات و عواطف خانواده های داغدار سانحه شده است. شاید بهتر بود با بازسازی‌های بیشتر روز واقعه و بررسی بازتاب این جنایت در جهان و به خصوص در خود ایالات متحده آمریکا، به اطلاعات جامع‌تری از منطق و کلیات این جنایت می‌رسیدیم، به طوری که اندک پرداخت‌های مستند به روز واقعه و مدال گرفتن کاپیتان ناو وینسنس را می‌توان از پرداخت‌های خوب و اثرگذار مستند معرفی کرد که می‌توانست به مراتب بیشتر هم باشد.

امید به اینکه دیگر این جنایات در سراسر دنیا تکرار نشوند و همچنین با پرداختن هرچه بیشتر رسانه‌ها به جنایاتی از این قبیل، بتوان جنایتکاران را پای میز محاکمه بکشانیم.

جهت تماشای مستند «پس از پرواز به سایت Ammaryar.ir مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمد محمدی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید