خانه گفت و گو هاشم مرادی از مصائب تصویربرداری یک کار در فضای جنگی می گوید...

هاشم مرادی از مصائب تصویربرداری یک کار در فضای جنگی می گوید – گفتن حقیقت با صداقت احترام به شعور مخاطب است

علی‌اکبر دهبان | این فیلم ماجرای زن بارداری است که به دلیل جنگ زیر آوار قرار گرفته و در این شرایط بد موقعیتی زمان به دنیا آمدن کودکش فرا رسیده است و ما شاهد تلاش تیم پزشکی برای نجات این مادر و فرزند هستیم. نکته قابل توجه در این فیلم این است که تمام صحنه های این فیلم ازنگاه این مادر دنبال میشود که در نهایت…
فیلمبرداری که خود تماما بازیگر بود

هاشم مرادی تصویر بردار فیلم داستانی «ولد» درباره نحوه فیلمبرداری این فیلم که تماما از زاویه نگاه شخصی است که تصویرش را نمی‌بینیم گفت: تصویر برداری به صورتی که قرار است تماما pov شخصی باشد که مخاطب اصلا قرار نیست تا آخرین لحظه تصویری از وی ببیند کار را هم حساس و هم مشکل می‌کند.

تصویربرداری فیلم فیلم «ولد» تصریح کرد: در این شرایط به نظرم تصویربردار اولین کاری که انجام می‌دهد باید خودش را به جای بازیگری که قرار است همه چیز از نگاه وی دنبال شود قرار دهد. در حقیقت وقتی زنی که باردار است در شرایط جنگ و آوار قرار می‌گیرد و زمان وضع حملش نیز فرار رسیده است شرایط خاصی را دنبال می‌کند و در چنین حالتی است که باید تمام حرکت های دوربین برررسی شود تا بتواند حس درست و لازم برای هر صحنه را منتقل کند.

مرادی تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما در فیلم کوتاه «ولد» ایجاد باور پذیری در مخاطب بود. این شیوه کار باعث شده است که بیننده خودش را به جای آن زن بگذارد و از زاویه نگاه وی به اتفاقات پیرامونش نگاه کند.

وی در ادامه افزود: جدای از حرکت های دوربین که باید به باور پذیری کمک می‌کرد نورپردازی، طراحی صحنه، نوع صداگذاری و بسیاری از جزییات دیگر باید به درستی و به صورت تاثیر گذاری کنار هم قرار می‌گرفت. همه این موارد در کنار هم می‌توانست احساس را به درستی منتقل کند. با کارگردان فیلم امیرعباس ربیعی صحبت های زیادی انجام دادیم ودرباره تک تک حرکات به یک اتفاق نظر مشترک رسیدیم.

مرادی با اشاره به این که برای ایجاد حس های مختلف در یک فیلم باید تمام عناصر سازنده یک صحنه به درستی در جای خود استفاده شوند گفت: یکی دیگر از مواردی که حس این فیلم را در تمام لحظه ها دو چندان می‌کند بحث باردار بودن این زن در زیر آوار و به دنیا آمدن آن کودک است. که خود می‌تواند تعلیق و اضطراب لازم را به وجود بیاورد. در نورپردازی تلاش شد تا احساس استرس به خوبی صورت بگیرد. شخصا نمی‌توانم نظری در این رابطه که آیا توانسته ایم احساس مد نظرمان را به مخاطب منتقل کنیم یا نه این تایید باید توسط منتقدین و بیننده ها صورت بگیرد.

رها کردن دوربین به امان بر روی دست فیلمبردار

این تصویر بردار با انتقاد از برخی همکارانش که بدون آگاهی از دوربین روی دست درآثار شان استفاده می‌کنند گفت: حرکت های دوربین روی دست بسیار باید حساب شده و دقیق انجام شود ولی متاسفانه برخی از همکاران ما زمانی که دوربین را به روی دست می‌گیرند آن را به امان خدا رها می‌کنند. فیلم برداری به این صورت اصولی دارد که باید حتما آنرا رعایت کنیم اگر به این موارد توجه نشود قطعا فیلم ما دچار آسیب می‌شود. از این تکنیک که به تازگی در سینمای ما متداول شده است باید به اندازه درست و به جا استفاده شود.باید دید حرکت های سیال دوربین به فیلم کمک می‌کند آیا در جریان زندگی که می‌خواهیم نمایش دهیم قرار می‌گیرد.

اهمیت انتخاب درست نور و رنگ در «ولد»

وی در ادامه گفت: کارهای زیادی انجام داده ام. اما کمی دیر وارد این عرصه شدم آن هم به دلیل شرایطی بود که برایم به وجود آمد. اما در هر صورت هر چند پراکنده اجازه نمی‌دادم به کلی از فضای سینما و فیلمبرداری دور بمانم کار خودم را با عکاسی در این زمینه شروع کردم. دراین مدت تلاش کردم به عنوان یک فیلمبردار به تمام جزییات سینما اشراف پیدا کنم و هر آنچه راکه به حیطه کاری من ارتباط دارد بشناسم یک فیلمبردار باید نور را به خوبی بشناسد نه به لحاظ تکنیکی بلکه باید درک درستی از زیبایی شناسی از رنگ و نور داشته باشد شناخت رنگ و نور و نوع تاثیر گذاری آن بر مخاطب برای ما یکی از الزامات مهم خواهد بود.

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید