خانه دسته‌بندی نشده نیمه شب 24 آوریل؛ همه چیز در خدمت یک روایت جذاب

نیمه شب 24 آوریل؛ همه چیز در خدمت یک روایت جذاب

به گزارش راه نوشت، وقایع سال های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی و روزهایی که جمهوری اسلامی نهالی جوان بود یکی از جذاب ترین بازه‌های تاریخی جهت روایت در قالب تصویر است. ایامی که مملو از تحولات و حوادث و بحران‌هایی است که هر یک می‌تواند به تنهایی سوژه یک اثر تصویری جذاب باشد. در این میان یکی از این حوادث جذاب و کمتر روایت شده، عملیات نیرو های ویژه آمریکایی در ایران در جهت آزاد سازی گروگان‌های لانه جاسوسی و در ادامه کودتا علیه جمهوری اسلامی ایران است که در طبس و به خواست خداوند خنثی شد. مستند « نیمه شب 24 آوریل » به این حادثه پرداخته که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

جواد موگویی در مستند «نیمه شب 24 آوریل» با پژوهشی کامل به سراغ موضوعی رفته که کمتر کسی به جزئیات آن پرداخته است. او به خوبی با ارائه روایتی جذاب و مستند و ارائه تصاویر و اسناد آرشیوی مخاطب را با خود همراه می‌کند و با ایجاد سوال برای مخاطب، همراه با وی در دل داستان جلو می‌رود.

یکی از نقاط قوت مستند « نیمه شب 24 آوریل » پرداخت به زوایای گوناگون و نقطه نظرات متفاوت است. سازنده اثر هیچگاه در تکرار زوایای مورد علاقه خود گیر نکرده و تنها بر اساس مستندات به پیش بردن روایت خود می‌پردازد. موضوعی که در نوع خود بسیار قابل تقدیر است چرا که مستندساز در حقیقت، مدعی پرداختی مستند و مستدل درباره سوژه است و می‌بایست تمام تلاش خود را در جهت پرهیز از پرداخت گزارشی و القائی درباره سوژه انجام دهد.

در این اثر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید مستند یعنی پژوهش به خوبی انجام شده و مستند ساز علاوه بر بررسی اسناد و شواهد موجود در داخل کشور به بررسی منابع موجود در خارج کشور نیز پرداخته است که در نتیجه به تکمیل بودن پژوهش مستند انجامیده است.

جواد موگویی در مستند « نیمه شب 24 آوریل » تصاویر آرشیوی، اسناد و مصاحبه‌ها را در خدمت روایت قرار داده و در جهت پیش‌برد روایت از آن استفاده کرده است‌. مهم ترین دستاورد سازنده اثر، ایجاد روایتی است که تا انتهای اثر علاوه بر همراه کردن مخاطب با خود، آن را با جزئیات حادثه طبس و ابعاد مختلف آن نیز آشنا می‌کند.

مستند « نیمه شب 24 آوریل » نمونه مستندی خوبی از روایت در سینمای مستند بر اساس شواهد و پژوهشی کامل است که تماشای آن به علاقه مندان تاریخ انقلاب و مخصوصا علاقه مندان به فعالیت در این حوزه توصیه می‌شود.

برای دانلود یا تماشای مستند اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید