خانه یادداشت نگاهی کوتاه به مستند اهل سنت ایران - وقتی یک خارجی زندگی...

نگاهی کوتاه به مستند اهل سنت ایران – وقتی یک خارجی زندگی اهل سنت ایران را روایت می کند

به گزارش سایت راه نوشت، «احمد مصطفی» کارشناس و خبرنگار مصری، برای بررسی وضعیت زندگی اهل سنت ایران راهی کشور ایران می شود و پس از گذراندن ۱۱۰۰۰ کیلومتر مسیر استان های مرزی ایران را از گلستان، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را که غالب اهل سنت ایران آن ساکن هستند را می پیماید.

این تحلیلگر در طول مسیر به بررسی زندگی و موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم اهل سنت که در کشورمان زندگی می‌کنند می‌پردازد و در این مسیر به دیدار علما و مسئولان و نخبگان اهل سنت رفته و به بررسی وضعیت زندگی آنان می پردازد و خروجی آن مستندی به نام مستند «اهل سنت ایران» به کارگردانی محسن اسلام زاده می شود.

کارگردان در این میان قدم در یک سفر 70 روزه نهاده و در طول آن به 11 استان کشور رفته و در واقع این مستند را می‌توان یک مستند جاده ای نامید چرا که کارگردان در روزهای سفر دوربین بر دوش داستان فیلم را روایت می کند.

مستند اهل سنت ایران

استفاده از موسیقی های محلی از نکات ویژه این مستند است و می توان گفت که مستند اهل سنت ایران در زمان پخش پلان هایی داشت که برای اولین بار از تلویزیون رسمی ایران پخش می شد و این فیلم بر اساس یک مخاطب شناسی غیر ایرانی ساخته شده است و تصورات برون مرزی از حضور و زندگی اهل سنت با آنچه که در حقیقت از حضور آنان در ایران وجود دارد خیلی متفاوت است.

در ادامه نظرات برخی از مخاطبان درباره این مستند را می خوانیم:

غلامرضا مقدسی: موضوع خوب بود. به این موضوعات برای وحدت بین مسلمین لازم است و خیلی باید درباره این موضوعات کار شود و از این راه با جریانات تکفیری مبارزه کرد. به نظرم تصاویر خوب بود، نورپردازی خوب بود و درنهایت کارگردانی کار را من به عنوان مخاطب عام خوب دیدم.

آقای حسینی: ایده خوب بود که در آن وحدت شیعه و سنی رابه تصویر کشیده بود. این موضوعات در برهه کنونی بسیار لازم و ضروری است. از لحاظ تکنیکی فیلم چیز خاصی نداشت و نکته خاصی نداشت. بیشتر شبیه یک سفرنامه تصویری است و جای کار بهتر و بیشتر را داشت. اگر شخصیت اصلی فیلم فردی ایرانی بود بهتر بود.

خانم راکبی: از لحاظ ایده خیلی خوب بود. به نظر من جای ساخت فیلم در این دوره است. چون ما الان خیلی با این مسائل روبرو هستیم. از لحاظ تکنیکی بهتر میتوانست کار شود که تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد و فیلم دارای جذابیت های فراوانی است ولی اوج فرود زیادی نداشت.

محمد شهباز: به نظر من سوژه فیلم جالب بود و جزء مسائل روز است. باید از جنبه های مختلف درباره کار شود.اگر مسائل تکنیکی را در نظر بگیریم فیلم برای من جذاب بود. به نظرم می شد از 10 نمره به این فیلم 5/6 داد.
خانم انصاری: از لحاظ موضوع، اهل سنت ایران و اینکه با آرامش زندگی می کنند، سوژه خوبی بود. حالت گزارشی و مصاحبه ای بود. من فیلم را خیلی دوست داشتم.

مستند اهل سنت ایران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید