خانه خانه1-2 آیات شیطانی یا دیدگاه شیطانی؟ / نگاهی به مستند کوتاه «سلمان رشدی»

آیات شیطانی یا دیدگاه شیطانی؟ / نگاهی به مستند کوتاه «سلمان رشدی»

به گزارش سایت راه‌نوشت، بر هیچکس پوشیده نیست که تمامی ادیان الهی، سرشار از محبت و رافت هستند، اما در این میان عده‌ای همیشه به دنبال تخریب وجهه‌ی ادیان، به ویژه دین اسلام در میان مردم جهان بوده‌اند تا از پناه آوردن انسان‌ها به معنویت و اصالت وجودی انسان جلوگیری کنند. کسانی که به هر دروغی متوسل می‌شوند تا بتوانند جایگاه آسمانی پیامبران را با دیدگاه زمینی و مذلت بار خود، تخریب کنند.

مستند “سلمان رشدی” روایتگر پسری هندی است که در خانواده‌ای ثروتمند و مسلمان متولد شد و در انگلستان تاریخ خواند. سپس به سمت رمان‌نویسی رفت و فعالیتش در این عرصه را شروع کرد.

این مستند، تحلیلی کوتاه و نسبتا جامع از روند تبدیل شدن سلمان رشدی از پسری مسلمان به مرتدی با دیدگاه شیطانی است.

مستند همچنین به بررسی دلایل حمایت همیشگی جامعه غرب از سلمان رشدی و همینطور حکم تاریخی حضرت امام در پاسخ به این حمایت‌ها می‌پردازد؛ حکمی که با گذشت چندین سال از صدورش، چند روز پیش توسط یک جوان مسلمان در حین سخنرانی سلمان رشدی اجرا شد که این امر نشان دهنده نفوذ کلام امام (ره) است.

در کل؛ زمان کوتاه مستند اجازه نمی‌دهد که به طور کامل به قضایا پرداخته شود و دلایل نظریات خود را بیان کند. موضوعی که به شدت جای گفتگو دارد، قطعا نیازمند کاری طولانی‌تر و با ساختی بهتر است.

نقطه آغاز مستند، جذاب است و یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت از افکاری مثل افکارِ نویسنده آیات شیطانی را بیان می‌کند.

پس زمینه‌ای که برای فیلم‌های ابتدایی مستند انتخاب شده می‌توانست بهتر باشد و حضور یک صفحه از روزنامه نیویورک تایمز منطقی نبود. گویی برای بیان دیدگاهِ خودی از دریچه‌ی تصویر یک متن خارجی است.

مستند از لحاظ عکس و فیلم غنی است. فرم مستند خاص است و این هم می‌تواند نکته مثبتی به نظر بیاید و هم منفی.

موسیقی متن کاملا با مستند همراه و هماهنگ است و کارِ راوی عالی است.

مستند “سلمان رشدی” شروع خوبی‌ست برای بررسی بیشتر و تحلیل این سوژه، که جای کارِ بسیار دارد؛ مخصوصا حکم تاریخی امام، که یکی از مهم‌ترین مصادیق آیه “اشداء علی الکفار” است، حکمی که هنوز بعد از سی سال، جرقه یک اتفاق بزرگ است و می‌تواند چاقویی در چشم کسی باشد که بلندگوی غرب شده است …

جهت تماشای مستند «سلمان رشدی» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: مریم تقی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید