خانه خانه1-3 نبرد امواج؛ روایتی از دستان قدرتمند ایران در بی‌کران آسمان

نبرد امواج؛ روایتی از دستان قدرتمند ایران در بی‌کران آسمان

به گزارش سایت راه‌نوشت، از ابتدای پیدایش کشورها، دفاع یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها بوده؛ به طوری که نیروی نظامی که توان حراست از کشور را داشته باشد، همیشه به عنوان یک دغدغه جدی مطرح بوده است. به تبع این مسئله، افزایش و ارتقای توان دفاعی، همیشه در اولویت ملت‌ها قرار داشته و مایه‌ی آرامش مردم بوده است. قرآن هم به واسطه آیه «و اعدوا لهم مستطعتم من قوه» بر این قضیه تاکید می‌کند.

مستند «نبرد امواج» ماجرای تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای تولیدکننده رادار را روایت می‌کند. ماجرایی که ابتدای امر، به عقیده بسیاری کاری غیرممکن تلقی می‌شده است.

مستند در ابتدا نحوه کار رادار و همچنین الهام گرفتن انسان از طبیعت برای ساخت آن را شرح می‌دهد و بعد تاریخچه ساخت اولین رادار توسط انگلستان در جنگ جهانی دوم می‌رود.

سپس به وضعیت نیروی هوایی ایران بعد از انقلاب می‌پردازد و از مشکلات پیش روی صنایع دفاعی کشور بعد از خروج یک باره متخصصان خارجی می‌گوید. مشکلاتی که با شروع جنگ چند برابر می‌شوند.

در ادامه می‌بینیم که امید، خودباوری و تلاش، چگونه می‌تواند کشوری را که هیچ حرفی برای گفتن در زمینه دفاع هوایی ندارد، طی چند سال به یکی از کشورهای سازنده و حتی صادر کننده رادار تبدیل نماید.

جدا از نقشه کلی مستند، می‌توان بابت روایت دقیق، زیبا و جذاب به سازنده اثر تبریک گفت. روند درست، استفاده از عکس و فیلم‌های مناسب و نتیجه‌گیری مطمئن، این اثر را به یک مستند دقیق درباره نحوه شکل‌گیری پدافند هوایی و رادار بومی در ایران تبدیل می‌کند.

به تصویر کشیدن سامانه‌های راداری داخل کشور، ابهت و اقتدار نیروی نظامی کشور را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

البته مستند می‌توانست روایت بهتر و دقیق‌تری از نحوه در دست گرفتن کنترل 170 RQ توسط متخصصین سپاه و ارتش ایران و هم‌چنین سقوط پرنده جاسوسی اسرائیلی به مخاطب ارائه کند.

«نبرد امواج» روایت جذاب، علمی و دقیقی از روند تشکیل و رشد سامانه‌های پدافندی در داخل کشور ارائه می‌کند و به طور عملی نشان می‌دهد زمانی که به توان متخصصین داخل کشور اعتماد کنیم، می‌توانیم در هر زمینه‌ای به برتری شگفت‌انگیزی حتی در رده جهانی برسیم و اینکه هیچ کاری ناممکن نیست اگر پای ایمان، عشق و دانش وسط باشد.

نویسنده: مریم تقی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید