خانه دسته‌بندی نشده نبردهای فانتوم؛ روایت حماسه‌های فراموش شده

نبردهای فانتوم؛ روایت حماسه‌های فراموش شده

در دنیای امروز که ابر قدرت‌های خارجی، از موضع ضعف مجبور هستند آرزوهای خود را در قالب سینما تصویر کنند. حتی در سینما نیز از سر ترس نام دشمنان خود را نمی‌برند و از طرف دیگر شنیدن خبر تحقیر نیروهای آنها در منطقه توسط جبهه مقاومت به موضوعی عادی بدل شده است. تصور روزگاری که کشور عزیزمان ایران در مصاف با دشمنان خود، توان تسلیحاتی خاصی نداشت دشوار است.

مستند نبردهای فانتوم، به روایت روزهایی می‌پردازند که سلحشوران و دلیران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، با سلاح ایمان به نبرد با دشمنان تا دندان مسلح بعثی می‌رفتند. مردانی که هرچند از نظر تسلیحاتی برتر نبودند اما ایمان و شجاعت آنها حماسه‌های بی‌نظیری را خلق کرد.

در این مستند ، سازندگان با بررسی اسناد و شواهد موجود، بر طبق روایت مستند و همچنین استفاده از خود آن قهرمانان دلاور به روایت نبردهای هوایی می‌پردازند که در آن حماسه‌هایی خلق شد که اکنون بیشتر شبیه به افسانه است تا حقیقت. از شکست چند فروند میگ در برابر یک فانتوم تا عملیات‌های پیچیده و گسترده در جهت ضربه به دشمن.

در این مستند، خلبانان هواپیماهای شکاری ارتش جمهوری اسلامی با روایت پیچیدگی‌های عملیات‌ها و نبردهای انجام شده، مهر تاییدی بر توان روانی، اعتماد به نفس و شجاعت خود می‌زنند. در این میان سازندگان نیز با استفاده از اسناد و ارائه خلاقانه آن و بهره‌گیری از تصاویر آرشیوی و گاه بازسازی اتفاقات رخ داده تصویر دقیق و جامعی و در عین حال جذابی را برای مخاطب روایت می‌کنند.

مخاطب با تماشای این مستند در این فکر فرو می‌رود که چرا هیچکدام از این حماسه‌های خلق شده تا به حال بر پرده سینما نقش نبسته‌اند و یا حداقل چرا نام این سلحشوران و دلیران تا به حال به گوش کسی نخورده است؟ یکی از حسرت‌هایی که مخاطب بعد از تماشای این مستند احساس می‌کند، ضعف رسانه‌های داخلی، سینما و تلوزیون در بازسازی و یادآوری این حماسه‌ها و همچنین خارج کردن این افراد از گمنامی است.

مهم‌ترین دستاورد مستند «نبردهای فانتوم» ارائه تصویری حقیقی از مردانی است که به خاطر تلاش آنها، اکنون تجاوز به آسمان کشور عزیزمان ایران، تنها افسانه‌ای محال است که حتی دشمن اجازه روایت دقیق آن را در سینما نیز به خود نمی‌دهد. امید است که فیلمسازان و اهالی رسانه به دستاوردهای نظامی نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس نگاهی تازه انداخته و روایت‌گر مردان دلیر آن دوران باشند.

برای دانلود یا تماشای مستند اینجا کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید