خانه خانه1-3 منتقدان راه‌نوشت درباره منصور چه می‌گویند –منصور و باز تعریف قهرمان در...

منتقدان راه‌نوشت درباره منصور چه می‌گویند –منصور و باز تعریف قهرمان در سینمای ایران

به گزارش راه‌نوشت، با اکران فیلم “منصور” و پرداختن به یکی از قهرمانان ملی ایران، مسئله نمایش قهرمان در سینما و به تصویر کشیدن شخصیتی که در جهت اهدافش دچار فراز و نشیب هایی در زندگی می شود بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

قهرمان در یک فیلم چه تخیلی باشد چه بر اساس یک شخصیت واقعی کسی است که مخاطب به بهترین شکل ممکن با او همزاد پنداری خواهد کرد؛ چراکه قهرمان در پی اهدافی است که دارای ارزش و اعتبار والایی می باشند و مخاطب از کودک تا بزرگسال تحت تاثیر این اهداف والا خود را در کنار شخصیت قهرمان و در پی اهدافی می‌داند که قهرمان در پی آنهاست.

این همزاد پنداری در کودکان و نوجوانان به حدی پیش می رود که شاهد تقلید های رفتاری در آنها تحت تاثیر قهرمان هستیم ، کودکی که آرزویش می شود پوشیدن لباس فلان قهرمان تا نوجوانی که صحبت کردن فلان شخصیت قهرمان فلان فیلم را تقلید می کند ، قهرمان می تواند برای یک قوم معنا و مفهوم پیدا کند یا برای یک ملت مفهوم داشت باشد نکته این است که هرچه که اهداف و تفکر یک قهرمان نزدیک به فطرت بشر باشد این قهرمان می تواند توسط تمام مردم مفهوم پیدا کند و قابل درک باشد.

در فیلم ” الرساله” هر مخاطبی با هر نوع تفکری از شخصیت “حمزه سیدالشهدا خوشش می آید قهرمانی که از ظلم و ستم بیزار است و در پی رسیدن به حقیقت سختی های زیادی را متحمل می شود برای درک بهتر این مسئله این قسمت از سخنرانی رهبر در مورد سپاه قدس قابل توجه است :

سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفاً نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزه‌های بزرگ و روشن انسانی مشاهده کنیم.

تفکری که جبهه ی مقاومت و اسلام در اختیار دارد کارخانه ی ساخت قهرمان است ، قهرمان هایی که تمامی مردم آزاده از هر تفکر و مذهبی به آنها احترام می گذارند نمونه ی بارزش شهید سلیمانی است که از ایزدی تا مسیحی برایش احترام قائل هستند.

 نکته دیگر اینکه قهرمان فیلم لزوما همیشه نباید جنگجو باشد ! برای مثال در کتاب ” عباس دست طلا” که داستانی از زندگی حاج عباس علی باقری است ما شاهد شخصیتی هستیم که مکانیک است و برای کمک رسانی به جبهه می رود و ماجرای های عجیب و غریبی را در تعمیر و سرپا کردن خودرو ها رقم می زند ، خب این چنین شخصیتی قهرمان است.

اهدافش قابل درک اند شخصیت قهرمان به نمی شود های موجود “نه” می گوید قهرمان در تلاش برای رسیدن به چیزهایی است که بقیه می گویند نمی شود ، قهرمان دست مخاطب را می گیرد و او را به ماجرا هایی می برد و به او می آموزد که می توان قوی تر و مفید تر بود حال می‌خواهد اسلحه در دست داشته باشد یا آچار یا حتی قلم … با وجود قهرمان های بسیاری که در فرهنگ ما وجود دارد چه قبل از اسلام چه بعد از اسلام و حتی کتاب های بسیاری از قهرمان های دفاع مقدس و دفاع از حرم متاسفانه سینمای ما در بحث اقتباس و پرداختن به قهرمان تا به حال آن گونه که باید عمل می کرده عمل نکرده است.

نویسنده: امیرحسین طاهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید