خانه خانه1-2 «محاصره کوت»؛ داستان بزرگ‌ترین تحقیر تاریخی بریتانیای کبیر

«محاصره کوت»؛ داستان بزرگ‌ترین تحقیر تاریخی بریتانیای کبیر

به گزارش سایت راه‌نوشت، هرگاه سخن از استعمار می‌شود کمتر کسی است که به ذهنش استعمارگری‌های فراوان انگلستان خطور نکند. بریتانیای کبیر از از شرق تا غرب عالم خود را حاکم قرار می‌داد و خودنمایی می‌کرد و بزرگترین تلاش‌ها و تهاجم‌های آن‌ها به جهت استعمار یقیناً علیه ملل و امت اسلامی بوده است.

اما کمتر کسی از بزرگترین محاصره نظامی و شکست بریتانیا آن هم در اوج قدرتش اطلاع دارد. زمانی که هزاران هزار مستشار بریتانیا در محاصره بدون آذوقه و مهمات ماندند و فاجعه‌ای در تاریخ این کشور رقم خورد.

مستند «محاصره کوت» ساخته امین یگانه به شکست بزرگ بریتانیای کبیر اشاره دارد؛ پیروز جنگ جهانی اول پا را فراتر می‌گذارد و با سیاست‌های بسیار نقشه سقوط امپراطوری عثمانی را می‌کشد و پیش می‌رود تا آنجایی که به دیوار مستحکم فتوای جهاد مراجع و علمای شیعه می‌رسد و تمام آن نقشه‌ها نقش بر آب می‌شوند.

این مستند تلاش می‌کند با اشاره به مستندات تصویری به جا مانده از جنگ جهانی اول و سپس تهاجم انگلیس به خاک امپراطوری عثمانی، روایتی دقیق از این واقعه داشته باشد، هرچند که گاه وارد تحلیل می‌شود اما همان‌ها نیز سندیت بالایی دارند.

«محاصره کوت»؛ داستان بزرگ‌ترین تحقیر تاریخی بریتانیای کبیر
مستند محاصره کوت

اشاره قوی به جنگ جهانی اول از نحوه آغاز تا چگونگی اتمام آن و همچنین بررسی نقشه‌های انگلستان و فرانسه برای تقسیم سرزمین‌های عثمانی بین خودشان از نقاط جذاب مستند است.

البته شاید بهتر بود مستند محاصره کوت به فروپاشی امپراطوری عثمانی و دلیل تقسیم شدن آن طبق آن چیزی که مطلوب استعمارگران بود بیشتر می‌پرداخت.

در بخش‌هایی از مستند به ملی‌گرایی‌های اوایل قرن بیستم می‌پردازد و آن را دلیل اصلی آغاز جنگ بزرگ می‌داند. ملی‌گرایی بدین معنا که هر نژاد و قومی خود را برتر می‌دید و دیگران را تمسخر می‌کرد. مرزهای جغرافیایی منجر به جدایی‌های ملل می‌شد و گویی هر انسان در مرزهای جغرافیایی کشورش محصور می‌شد و بایستی با هر انسان دیگری خارج از این حصار دشمن باشد. اتفاقی که در دل مردمان به خصوص اروپایی‌ها رسوخ کرده بود و جرقه‌های ملی‌گرایی در نهایت منجر به آتش عظیم دو جنگ جهانی شد.

«محاصره کوت» از علما و نقش تعیین‌کننده آنان به خوبی یاد می‌کند. عالمانی که می‌توانند ملی‌گرایی نقش بسته بر دنیا را بشکنند و بار دیگر مخاطبان خود را حول دین به اجماع برسانند، و اینبار دین است که هدف اعلی می‌شود و به مقابله با دشمنان خود می‌رود.

این مستند نسبتاً کوتاه به خوبی از آغاز جنگ جهانی اول تا شکست فاجعه‌بار روباه مکار را روایت می‌کند. روایتی که تبیین آن نیاز امروز است و این مستند به خوبی آن را تبیین‌گری کرده است.

جهت تماشای مستند «محاصره کوت» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمد محمدی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید