خانه خانه3 ضربه 60 میلیاردی اغتشاشات به سینما!

ضربه 60 میلیاردی اغتشاشات به سینما!

اغتشاشات و ناآرامی‌های یک ماه اخیر، روند صعودی مخاطبان سینما را متوقف و خسارت سنگینی به آن وارد کرد.

به گزارش سایت راه‌نوشت، سینماهای کشور در مهرماه با جذب ۶۳۵ هزار مخاطب، ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشتند. سینماهای کشور در آغازین روزهای مهرماه به دلیل تعطیلات رسمی مناسبت‌های اواخر ماه صفر، تعطیل بودند. بعد از این مدت نیز کشور درگیر ناآرامی‌هایی شد که تاثیرات سوئی بر راندمان سینماها داشت.

با این مختصات، سینماهای کشور طی مهرماه، علاوه بر تعطیلی در مناسبت‌های شهادت، به دلیل اغتشاشات، زودتر از موعد مقرر، فعالیت خود را به پایان رساندند که این میزان در سینماها و پردیس‌های مختلف، از ساعت ۱۸ الی ۲۳ در نوسان بود. با این حال در مهرماه ۴۲ هزار سانس برقرار بود که به جذب ۶۳۵ هزار مخاطب انجامید. گیشه سینماها نیز ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بلیت فروختند تا نخستین ماه پاییزی، با یک عملکرد ضعیف برای سینماهای کشور آغاز شود. این شرایط در حالی رقم خورد که قرار بود از فردای اتمام ماه صفر، با نمایش ۳ فیلم جدید، نفس تازه‌ای در کالبد سینمای ایران دمیده شود؛ نفسی که احتمالا تا امروز و با نمایش چند فیلم دیگر، بر تشدید روند استقبال از سینما و گیشه آن می‌افزود اما متاسفانه ناآرامی‌ها همانند کرونا، خسارات متعددی به سینمای ایران وارد آورد.

در شرایط عادی – اگر اغتشاشات اتفاق نمی‌افتاد – وضعیت استقبال از سینماها ‌مانند ۶ ماه نخست سال بود (که احتمالا ‌مانند هر سال در پاییز فراتر از این میزان نیز می‌رفت)، سینماها باید در مهرماه با همان متوسط ۴۲ هزار مخاطب برای ایام عادی و ۱۵۰ هزار نفر برای سه‌شنبه‌ها و ۲ روز انتهایی هفته، به مخاطب ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار نفری دست می‌یافتند. حال می‌بینیم که ناآرامی‌ها، یک میلیون و ۷۹۵ هزار مخاطب را از سینما دور کرد. 

این تعداد مخاطب با توجه به میانگین قیمت بلیت امسال سینماهای کشور که ۳۳ هزار تومان است، حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت به سینما وارد آورده است. این رقم با توجه به بازه زمانی ۲۷ روز، یک تراز منفی سنگین برای سینمای کشورمان محسوب می‌شود که تداوم آن، نگرانی‌های عمیقی را برای سینمادوستان و فعالان این صنعت به وجود آورده است. بویژه اینکه حدود یک‌سوم از مهرماه، بلیت به صورت نیم‌‎بها عرضه شد که این شرایط، سبب افزایس نسبتا محسوس مخاطب شد و اگر این وضعیت وجود نداشت، تعداد مخاطب، به‌مراتب کمتر از آن چیزی بود که به آن اشاره شد.

منبع: وطن امروز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید