خانه خانه1-3 ریاست پیمان جبلی بر سازمان صدا و سیما/ چرا از او می...

ریاست پیمان جبلی بر سازمان صدا و سیما/ چرا از او می ترسند؟

به گزارش راه نوشت، با ریاست پیمان جبلی بر سازمان صدا و سیما، درباره او بحث هایی می شود.

پیمان جبلی اگرچه تحلیلگر مسائل سیاسی است، یادداشت‌های متعددی را در روزنامه جام جم چاپ کرده و مدیریت‌های مختلفی داشته است اما هنوز متناسب با مسئولیت خطیر ریاست بر تلویزیون برای همه شناخته‌شده نیست و این روزها شخصیت و اندیشه او به سؤال بسیاری از علاقه‌مندان به پیشرفت رسانه ملی تبدیل شده است.

1-یک رییس حرفه ای


افرادی که از نزدیک با جیلی کار کرده‌اند او را به مدیریت حرفه‌ای می‌شناسند. وی دکتری ارتباطات دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما است. وقتی زمزمه مسئولیت جدیدش پیچید، مازیارناظمی مجری سابق و فعال رسانه ورزش که سليقه سیاسی متفاوتی با جبلی دارد، در توییتی او را متخصص‌ترین مدیر و رئیس رادیوتلویزیون از زمان تأسیس (سال ۱۳۴۵) تا امروز خواند.

جبلی به عربی و انگلیسی تسلط کامل دارد. احتمالا همین تراز حرفه‌ای‌گری، زمینه حضور پررنگ او در مدیریت‌های فرامرزی رسانه ملی بوده است: مدتی نمایندگی صداوسیما در شهر بیروت و مدتی معاونت برون‌مرزی سازمان. البته برخی روایت‌های غیررسمی حضور جبلی در برون‌مرزی را محصول برخی تلاش‌ها برای حذف او از رسانه ملی می‌دانند، تلاشی که با حمایت بزرگان نظام از وی ناکام می‌ماند.

2- اخلاق‌مدار و باندگریز

ویژگی دیگر پیمان جبلی از نگاه نزدیکان، اخلاق‌مداری و فاصله‌ای است که از زدوبندهای سیاسی دارد. جبلی مسیر حضور خود را در تلویزیون از پایین‌ترین سطح آغاز کرد و سال‌ها طول کشید تا به معاونت رسید.

ابتدا خبرنگاری کرد، سپس ديبر خبر رادیو و در گام بعدی دبیر خبر تلویزیون شد. پس از مدتی به سردبیری رسید و در مرحله بعد معاون مدیرکل و مدیرکل اخبار شد و در انتهای این مسیر دو معاونت مختلف سیما را تجربه کرد. ابتدا مدتی معاون سیاسی رسانه ملی شد و در این دوره گفت‌وگوی ویژه خبری را بنیان نهاد و نام معاونت را به معاونت خبر تغییر داد تا خبرها را به واقعیت‌ها نزدیک کند.

او سپس به برون‌مرزی رفت. سپری کردن این مسیر طی ۳۰ سال، گواهی بر دوری جبلی از زدوبندهایی است که می‌توانست او را یک شبه به امروز برساند. جالب اینجاست که پدر پیمان جبلی نیز اوایل انقلاب مدتی فرماندار شمیرانات شد اما پس از آن مسئولیت بالاتر و بیشتری نگرفت. برادر او، دکترمحمدجبلی نیز از جراحان قلب بسیار به‌نام کشور است که در فضای مجازی، بیمارانش از او به کاردانی و اخلاق یاد می‌کنند.

3-مرد میدان و دیپلماسی‌بلد

پیمان جبلی، علاوه بر حضور ۳۰ ساله در تلویزیون، دستی همدر دیپلماسی داشته است. وی بجز حضور در بیروت، چهار سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس شده است و دو سال نیز معاون رسانه‌ای سعیدجلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای شد.

البته جبلی حضور در میدان را بیشتر از دیپلماسی تجربه کرده است. روزی در کربلای پنج به درجه جانبازی فیزیکی نائل آمد و روزهای دیگر و بیشتری در رسانه، در پی تلاش برای شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و افشای برخی دروغ‌ها، هدف تیر #بزک‌کنندگانبرجام قرار گرفت. آخرین‌بار، بهار امسال جریانات سیاسی خاصی تلاش کردند روند مذاکرات هسته‌ای را به سمتی ببرند که در نتیجه انتخابات تعیین‌کننده شود.

در آن موقعیت، این پرس تی‌ وی بود که با زیرکی توانست اخبار مذاکرات را کسب کند و به‌اطلاع مردم برساند. همین حضور، موجب هجمه جدیدی به جبلی در روزنامه‌ها و رسانه‌های غربزده شد تا جایی که او را نه‌تنها مانع توافق مجدد با آمریکا معرفی کردند که نوشتند که جبلی عامل پشت‌پرده ساخت سریال گاندو و مستند پایان بازی است!

جبلی نباید رییس شود؟

در این روزها، تلاش جدیدی از برخی جریانات سیاسی برای ممانعت از انتصاب جبلی به ریاست رسانه ملی آغاز شده است. علاوه بر تخریب جبلی از سوی جریانات غربزده، جریانات دیگری هم مشغول کارند.

از جمله یک رسانه وابسته به افراد درون تلویزیون اخیراً در مطلبی با عنوان «جبلی چرا تلاش می‌کند مطرح شود؟» وی را متهم به تلاش برای کسب مسئولیت دولتی کرد و زمزمه‌های انتخاب او توسط رهبری برای ریاست رسانه ملی را یک طراحی رسانه‌ای در جهت کسب پست دولتی خواند.

البته این‌گونه تهمت‌ها و خبرسازی‌ها به‌واسطه تناقض آشکار با شناخت عمومی از پیمان جبلی نگرفته‌اند و چندان بازنشر نشده‌اند. خوشبختانه طبق آنچه به گوش می‌رسد ریاست استاد ارتباطات بر رسانه ملی قطعی شده است و صداوسیما در حال برداشتن یک گام مهم به‌سوی آینده انقلابی خود است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید