خانه خانه1-3 «رویای مرجان»؛ حکایت هولناک‌ترین ترور خاموش

«رویای مرجان»؛ حکایت هولناک‌ترین ترور خاموش

به گزارش سایت راه‌نوشت، عید قربان سال ۹۴ را کمتر کسی است که به فراموشی بسپارد. سالی که مناسک حج آن به نام “فاجعه منا ” گره خورد و شهادت هزاران نفر از حجاج بیت‌الله الحرام را رقم زد. در این حادثه هولناک ۴۶۴ نفر از ایرانیان شهید یا مفقود شدند، مفقودینی که هیچ نام و نشانی از آن‌ها از طرف دولت سعودی منتشر نشد.

در میان این شهدا نام بانویی نیز درج شد؛ خانم مرجان نازقلیچی فرماندار شهرستان ترکمن استان گلستان.
مستند “رویای مرجان” با نگاهی به زندگی مرجان نازقلیچی از کودکی تا روز حادثه، سعی کرده هم مرجان را به ما بشناساند و هم ابعاد مختلف حادثه منا را به تصویر بکشد.

مستندی که به گفته کارگردانش ایده اولیه‌اش از خواب مرجان گرفته می‌شود، رویای صادقه‌ای که خبر از اتفاقی می‌دهد ولی مرجان به استقبال آن می‌رود.

مستند به خوبی توانسته چهره و شخصیت مرجان را به عنوان بانوی پرتلاش و آگاه به تصویر بکشد. در روایت بستگانش مخاطب آشنایی کاملی از مرجان کسب می‌کند. مستندی که توانسته چهره یک بانوی شاخص اجتماعی در شهری کوچک از ایران را به تصویر بکشد و مخاطب را پا به پای مرجان به دنبال رویای او به مسلخ عشق می‌کشاند.

بخش دیگر فیلم که به‌ حادثه منا می‌پردازد اما کم‌رنگ به نظر می‌رسد. سوالات تأمل‌برانگیز ملیحه خواهر مرجان در ارتباط با پیدا نشدن پیکر خواهرش و مادر چشم به راهی که هر سال موعد حج باز هم منتظر بازگشت جگر‌گوشه‌اش است، جای پرداخت بیشتر و چالشی‌تر داشت که به نظر کارگردان با طرح سوالاتی پایان بندی را به مخاطب خود سپرده است.

در هر صورت “رویای مرجان” مستندی است که در این روزها و در دوران سالگرد حادثه تلخ حج ۹۴ می‌تواند ذهن نوع‌دوستی و افکار عمومی جوامع انسانی را به این موضوع معطوف کند.

جهت تماشای مستند «رویای مرجان» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: اعظم وایانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید