خانه خانه1-3 روایت «محرمانه»‌ محمود معظمی از واکسن ایرانی‌ کرونا

روایت «محرمانه»‌ محمود معظمی از واکسن ایرانی‌ کرونا

به گزارش سایت راه‌نوشت؛ یکی از خیابان‌های محله ازگل شهر تهران این روزها میزبان گروه «محرمانه» است تا این سریال بخشی از قصه‌اش را در این مکان تصویربرداری کند. سریالی که گرچه بر محور تلاش‌های دانشمندان ایرانی برای کشف و تولید واکسن کرونا است، اما آن طور که دست‌اندرکارانش می‌گویند خطوط داستانی دیگر هم دارد و می‌تواند علاقه‌‎مندان به قصه‌های خانوادگی و معمایی را هم راضی کند. سریال محرمانه تولید موسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهیدآوینی است که با همکاری صداوسیما برای پخش در تلویزیون آماده می‌شود. کارگردانی محرمانه را که به قلم مهدی حمزه نوشته شده است، محمود معظمی بر عهده دارد. سیدرامین موسوی هم تهیه‌کننده است.

یک بعد از ظهر پاییزی، ما و عکاس‌مان به خیابانی می‌رسیم که بازیگران در آن مقابل دوربین حاضر هستند و دارند سکانسی خارجی را مقابل در یک منزل مسکونی ضبط می‌کنند؛ فضای خارجی منزل سینا و خانواده‌اش که یک خانواده‌ مذهبی هستند و پسرشان یکی از دانشمندانی است که روی ساخت واکسن کرونا کار و تحقیق می‌کند.

ما هم در خلال کار و پس از آن با برخی عوامل حاضر در صحنه گفت‌وگو می‌کنیم.

در این سریال حدود ۱۶۰ نقش است که نزدیک ۳۰، ۴۰ نفر از آن‌ها بازیگران اصلی هستند و بقیه بازیگران به اصطلاح چندجلسه‌ای هستند که در چند سکانس حضور دارند. البته گفته می‌شود معظمی می‌خواهد برای همه این نقش‌ها هم ترجیحا از چهره‌ها استفاده کند. به این ترتیب انتخاب بخشی از بازیگران همزمان با تولید همچنان ادامه خواهد داشت. بازیگران این سریال به ترتیب حروف الفبا از این قرارند: لاله اسکندری، نسیم ادبی، آرش آصفی، احسان امانی، رضا توکلی، سولماز حصاری، علیرضا خمسه، الهام طهوری، پویان گنجی، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، مجید مظفری، ایرج نوذری، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، زهیر یاری و … . محرمانه علاوه ‌بر پر بازیگربودن، در لوکیشن‌های زیادی هم مقابل دوربین می‌رود. به گفته عوامل، تقریبا ۲۰۰ لوکیشن دارند که در شهرهای مختلف است. همچنین باید به چند کشور سر بزنند. ترکیه و کنیا دو مورد از آن‌هاست و احتمال سفر گروه به اسپانیا هم وجود دارد.

یک متن صیقل‌خورده

محمود معظمی، کارگردان سریال‌هایی نظیر بوی باران، شیوع، فاخته، تکیه بر باد و … این بار پشت دوربین محرمانه قرار گرفته تا این قصه را روایت کند. با او پس از تمرین‌های سکانسی مقابل منزل مادر سینا همکلام می‌شویم و می‌پرسیم مدتی پس از ورود کرونا به کشور سریال‌هایی داشتیم که سراغ این سوژه و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی مردم رفتند، «محرمانه» قرار است با چه نگاه تازه‌ای این موضوع را به تصویر بکشد، معظمی پاسخ می‌دهد: متاسفانه سریال‌های دیگر با این موضوع را دنبال نکردم که بتوانم به درستی نظر دهم؛ اما می‌توانم بگویم قصه ما ملموس است و تماشاگر مابه‌ازای واقعی آن را دیده، حس کرده و در واقع با آن زندگی کرده است. به همین خاطر فکر می‌کنم مخاطبان با قصه‌ای که ما در محرمانه روایت می‌کنیم ارتباط بیشتری برقرار کنند. در کنار خط اصلی قصه که مرتبط با قضیه کروناست، قصه‌های خانوادگی هم روایت می‌کنیم که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را برای مخاطبان دارد. ضمن این‌که به گمان من، هر قصه‌ یکسری ویژگی‌ها دارد که آن ویژگی‌ها باعث می‌شود نسبت به قصه‌های مشابه، بهتر و قابل توجه، متوسط یا بدتر شود. باید بعدا این قضاوت را انجام داد. هر چند سعی کردیم در این قصه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و به همین دلیل با نویسنده روزهای متمادی گفت‌وگوهای طولانی و چندین بازنویسی داشتیم. بازنویسی سبب شده که قصه به خوبی صیقل بخورد و بتواند در جذب و رساندن پیام به مخاطبان، هدفمند و درست جلو برود. همچنین با دیدن سریال، آن لحظات و روزهایی که از سر گذراندیم یادآوری شود. ضمن این‌که ادای دینی به کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و دیگر دست‌اندرکاران حوزه سلامت و خانواده‌هایشان داشته باشیم و ببینیم آن زمان چه اتفاقاتی را طی کردند.

وی می‌افزاید: نگاهی هم به خانواده‌هایی داریم که درگیر این بیماری شدند، عزیزی را از دست دادند یا با مسائل مبتلابه همه‌گیری این ویروس دست و پنجه نرم کردند. لحاظ ‌کردن همه این جزئیات کنار خط اصلی قصه که درباره دانشمندان و تلاش‌های آنان برای پیشرفت است، ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند برای مخاطبانی در هر جای دنیا جذاب باشد.

معظمی در پاسخ به این‌که در قصه محرمانه مخاطبان بیشتر شاهد فضای خانوادگی هستند یا فضای امنیتی و پزشکی پررنگ‌تر است، می‌گوید: ما به‌صورت موازی همه این قصه‌ها را پیش می‌بریم. به صورتی به هر یک از این خطوط داستانی پرداختیم که در دل دیگر قصه‌ها تنیده باشد. در واقع هر‌کدام مسیر خود را دارند؛ در جایی به همدیگر برخورد می‌کنند و ادامه ماجرا.

«محرمانه، روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمن را در‌بر دارد تا با ایجاد اختلال، مانع دستیابی ایران به موفقیت شوند.‌» این خلاصه داستان سریال است که در خبرها آمده. معظمی هم در این‌باره شرح می‌دهد: در این سریال دانشمندان نخبه ایرانی را می‌بینیم که درگیر ساخت واکسن‌های مختلف و واکسن کرونا می‌شوند و این موضوع اتفاقاتی را برای‌شان ایجاد می‌کند. در کنارش هم ماجراهای معماگونه‌ای را دنبال می‌کنیم که هر یک از این شخصیت‌ها دارند. می‌شود گفت راوی یک قصه پزشکی هستیم نه قصه‌ای که مختص به کرونا باشد.

او ادامه می‌دهد: این قصه بازیگران مطرح و زیادی دارد. زهیر یاری و آرش آصفی نقش دو نفر از دانشمندان اصلی قصه را بازی می‌کنند. لاله اسکندری هم پزشک دیگری است که وارد ماجرا می‌شود و این افراد با همدیگر، بخشی از قصه را جلو می‌برند.

گروه؛ مهم‌ترین فاکتور

ایرج نوذری گرچه در سکانسی که گروه در حال تصویربرداری آن هستند، حضور ندارد ولی سر صحنه حاضر شده است. این بازیگر که از او در سریال‌هایی مثل مسافری از هند، پرواز در حباب، کلانتر و … خاطره داریم و برنامه‌هایی مثل مسابقه ستاره‌ها را هم اجرا کرده است درباره همکاری با این گروه و نقشش در سریال محرمانه می‌گوید: محمود معظمی به‌عنوان کارگردان، علیرضا رجایی‌مقدم در جایگاه فیلمبردار و همه عزیزان با وجود شرایط دشوار پای کار ایستادند. کارهای آقای رجایی‌مقدم خیلی خوب است. وقتی دوربین را روی دست می‌گیرد، گویی دارد به شکل استدی‌کم تصویربرداری می‌کند. هیچ لرزشی را نمی‌بینید. حتی سکانس‌های طولانی را هم به این شکل تصویربرداری می‌کند. محمود معظمی و برادر کوچکش احمد را اولین‌بار وقتی ۲۰ و ۱۸ ساله بودند، دیدم. در سریال مسافری از هند، دستیار بودند و ابراز تمایل کردند، اگر روزی مستقل کار کنند با آن‌ها همکاری داشته باشم. بعد از ۲۰سال دارم با محمود کار می‌کنم؛ ولی با احمد معظمی در سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «سارق روح» همکاری داشتم.

او ادامه می‌دهد: گروه همیشه برای من خیلی مهم است. من گروه را مثل خانواده می‌دانم. اگر خوب نباشند، نمی‌شود با آن‌ها کار کرد. من بیش از آن‌که خانواده و دخترانم را ببینم، ساعات زیادی را با همکارانم صرف می‌کنم. نوذری بیان می‌کند: نقش خاصی را در «محرمانه» دارم که یک پدر است. اگر حمل بر خودستایی نباشد، حرف محمود را نقل‌کنم که گفت من شما را در این نقش دیدم و با شناختی که از شما دارم، کار خودتان است و ایفایش کار هر کسی نیست. ما همه با عشق کار می‌کنیم. من هم که به عاشق‌پیشگی در کارم معروفم. اگر فقط نگاه حرفه‎‌ای به کارمان داشته باشیم، نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. فکر می‌کنم با توجه به گروه بازیگران، تلاش‌هایی که جناب معظمی برای بهبود کار انجام می‌دهند، همچنین حضور آقای موسوی به عنوان تهیه‌کننده و دیگر دوستان، کار خوبی از آب دربیاید.

این بازیگر درباره نقشش می‌افزاید: نقش یک دکتر داروساز را دارم که می‌توانم بگویم مثبت است اما در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرد و باید دید چه پیش می‌آید.

کامران هستم؛ یک خبرنگار

علیرضا جلالی‌تبار، بازیگری است که تجربه حضور بر پرده سینما را با فیلم‌ شاخصی چون وقتی همه خوابیم به‌دست آورد و همچنین نقش‌آفرینی در سریال‌هایی همچون‌ سارق روح، سرجوخه، راز پنهان، رخنه، روزهای آبی و … را در کارنامه‌اش به ثبت رساند. او را میانه‌های تصویربرداری سریال مقابل در اتاق گریم و لباس می‌یابیم و از نقشش در محرمانه می‌پرسیم. جلالی‌‌تبار ایفاگر شخصیت کامران، همسر سارا با بازی بهناز نادری است. این بازیگر توضیح می‌دهد: این شخصیت خبرنگار است و به‌دنبال سرنخی از فروش داروها در بازار قاچاق و کشورهای همسایه می‌گردد. این نقش، پیچ و خم بسیاری دارد و به خاطر شغلش ناگزیر با افراد زیادی برخورد می‌کند. برای همین من مقابل بسیاری از بازیگران حاضر در این سریال بازی دارم. پیش از این، نقش خبرنگار بازی نکرده بودم و برای همین چالش‌های این شخصیت برایم جالب بود.از او می‌پرسیم تا چه اندازه با این کار خبرنگاری آشناست و توانسته در محرمانه به شخصیت حرفه‌ای که از غالب خبرنگاران سراغ داریم، نزدیک شود؟ بازیگر نقش کامران پاسخ می‌دهد: من خودم در دوران دانشجویی مدتی خبرنگار بودم و در مجله سروش می‌نوشتم. به همین دلیل فکر می‌کنم به این فضا نزدیک شدم.

او در مورد پیش‌بینی‌اش از‌ استقبال مخاطبان در زمان پخش هم بیان می‌کند: نمی‌شود به‌درستی پیش‌بینی کرد. ما در مورد «وارش» هم پیش‌بینی‌های خوبی داشتیم اما در پخش اول چندان دیده نشد. بعد که دوباره پخش شد، همه دیدند. اگر ساعت پخش و تبلیغ مناسب باشد و روی قشری که می‌‎توانند بیشتر مخاطبان سریال باشند، هدفگذاری شود، بازخوردهای خوب و زیادی خواهیم گرفت؛ ضمن این‌که زمان پخش و مثلا همزمان نبودن با اتفاقاتی چون جام‌جهانی هم در موفقیت یک سریال مهم است.

نقش پزشک جذبم کرد

آرش آصفی، بازیگر سریال‌های مدینه، خانه امن، سرجوخه و… و ایفاگر نقش «حر» در فیلم سینمایی رستاخیر بوده است. آصفی، یکی از بازیگرانی است که سر صحنه حاضر است و در سکانس درحال ضبط، با گریم و کت‌مشکی بلند بازی دارد. این بازیگر، ایفاگر نقش سعید در سریال است که در حاشیه تصویربرداری مطرح می‌کند: سعید، شخصیتی مثبت و دوست شخصیت اصلی، سیناست که آقای زهیر یاری آن را بازی می‌کند. این دو از دانشجویان علوم‌پزشکی هستند که برای کشف واکسن ویروس کرونا تلاش می‌کنند. محرمانه قصه‌ای خانوادگی، پزشکی و اجتماعی دارد که من هم افتخار همکاری با این پروژه را دارم. بازیگر نقش سعید ادامه می‌دهد: دومین کاری است که با آقای معظمی همکاری دارم و اولین بار است که با آقای موسوی ملکی (تهیه‌کننده) کار می‌کنم. امیدوارم نتیجه مورد پسند و مقبول باشد.

او در مورد بازیگران مقابلش هم توضیح می‌دهد: نقش پدرم را آقای ایرج‌نوذری بازی می‌کنند و خانم فریبا متخصص هم ایفاگر نقش مادرم در این سریال هستند. استادان بزرگی چون خانم فاطمه گودرزی و همچنین عزیزانی مثل خانم کمند امیرسلیمانی از دیگر بازیگرانی هستند که در این کار حضور دارند و من مقابل برخی از آنها بازی می‌کنم.

آصفی درباره سکانسی که در حال تمرین و تصویربرداری آن هستند هم بیان می‌کند: اینجا مقابل در منزل خانواده سیناست. ما در حال ضبط سکانسی هستیم که شخصیت سینا و سعید راهی سفر ترکیه هستند.

به گفته این بازیگر، او در سکانس‌های خارج از کشور هم حضور دارد. آصفی در مورد کار کردن با محمود معظمی و پیش‌بینی‌ از استقبال مخاطبان هم می‌گوید: به نتیجه کار امیدوارم و می‌توانم بگویم قطعا کار خوبی را شاهد خواهیم بود. همان‌طور که گفتم با توجه به این‌که محرمانه دومین همکاری من با آقای معظمی است، همکاری با ایشان را لذت‌بخش می‌دانم. کار کردن با ایشان را دوست دارم و در حین کار خیلی راحت هستم. وقتی رابطه کارگردان و بازیگر در پشت‌صحنه راحت باشد، نتیجه‌اش را جلوی دوربین هم خواهیم دید و اثر مقبول می‌شود.

او درباره تفاوت این شخصیت با دیگر شخصیت‌هایی که تا امروز ایفا کرده است و ویژگی‌هایی که وی را برای بازی در این سریال ترغیب کرد، اظهار می‌کند: من پیش از این، نقش پزشک بازی نکرده بودم. همین که در این سریال نقش یک دکتر ویروس‌شناس را دارم برایم جالب بود و تازگی داشت. ضمن این‌که حضور کنار مجموعه دوستانی که با آن‌ها در این پروژه همکاری دارم برایم جذاب است.

یک نقش با هیجان بالا

علی جلالی، از دیگر بازیگران سریال تلویزیونی محرمانه است که در حیاط خانه حضور دارد و می‌گوید: من در این سریال نقش یوسف را بازی می‌کنم که یکی از ماموران عملیاتی است. قصه سریال محرمانه، ادای دینی به کادر درمان، جامعه پزشکان و محققانی است که درباره کرونا تحقیق کردند و دستاورد و پیشرفت خوبی داشتند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولیت ما در قصه پیگیری و ردیابی افرادی است که می‌خواستند به محققان کشور و دستاوردهای‌شان ضربه وارد کنند، درحالی‌که محققان مشغول یافتن تحقیقاتی بودند که بتوانند کرونا را از بین ببرند. وظیفه ما در قصه پیداکردن این افراد و حذف‌شان از گردونه است. درمجموع قصه سریال محرمانه پرهیجان است.

این بازیگر بیان می‌کند: محور خیلی از قصه‌ها ملودرام است. درون قصه سریال محرمانه هم مایه‌های ملودرام دارد و درعین‌حال، اکشن و جذاب است. یک گروه حرفه‌ای مشغول ساخت این سریال است و من هم عضو کوچکی از این پروژه هستم. من بیشتر در صحنه‌های اکشن حضور دارم تا بخش‌های خانوادگی. این بخش‌ها به عهده من و دیگر همکارانم علیرام نورایی و مسعود محمودی است که در قصه کارهای عملیاتی را انجام می‌دهیم. جلالی با اشاره به این‌که برخی اتفاقات قصه سریال محرمانه برگرفته از اموری است که همه تجربه کردند عنوان می‌کند: تلاش شده کار شسته‌‌رفته‌ای برای مخاطبان تهیه شود. شخصیت‌ها کاملا به فضای قصه نزدیک هستند. همچنین نویسنده ضمن بهره‌گرفتن از اتفاقات واقعی از تخیلاتش هم استفاده کرده است تا وجه درام کار حفظ شود. درمجموع می‌توانم بگویم سریال محرمانه ادای دین به شهدای عرصه سلامت است زیرا خیلی از کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا و خدمت به مردم جان‌شان را ازدست دادند.

وی با اشاره‌ای به سابقه‌اش گفت: من در سریال‌هایی مثل «بی‌همگان» بازی کردم که این سریال هم قصه خوبی دارد. همچنین در سریال «خانه امن»، نقش سعید را به عهده داشتم که بازخورد خوبی در میان مردم داشت. امیدوارم مردم در آرامش محرمانه را دنبال کنند و از تماشای آن لذت ببرند.

کاظم در محرمانه

علیرام نورایی، بازیگر دیگر این سریال است و نقش کاظم را به عهده دارد. کاظم از شخصیت‌های اصلی و مثبت است که می‌توان حدس زد در قیاس با شخصیت‌‎هایی که نورایی تاکنون بازی کرده و بیشتر منفی بوده‌اند، متفاوت باشد. او چند ماهی است در این سریال که حال‌وهوای معمایی دارد حاضر است. او بیشتر با بازیگرانی چون امیرمحمد زند، پویان گنجی، رحیم نوروزی و علی جلالی همبازی است. نورایی پیش از این هم با معظمی همکاری داشته است و باید دید در جدیدترین کارشان با همدیگر چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. این بازیگر خودش هم دو بار به ویروس کرونا مبتلا شد که یک‌بار با درگیری ۲۰ درصدی ریه در روز تولدش‌ کارش به بیمارستان رسید.

سارا؛ پرستار قصه

بهناز نادری با گریم و چادر رنگی در صحنه حضور دارد و جزو بازیگران سکانس در حال ضبط است که مقابل در یک منزل در حال پیگیری است. شخصیتی که این بازیگر ایفا می‌کند در این سکانس همراه مادر و دو فرزندش در حال بدرقه برادرش هستند. نادری برخاسته از تئاتر، کارشناس ارشد نمایش و مدرس تئاتر است و در آثاری چون فیلم‌های خیابان چهل‌و‌یکم، قطار آن شب و سریال‌های در مسیر زاینده‌رود، ملکاوان و… بازی کرده است.

نمایش‌های سیگار خیس، سیزده پنجاه‌و‌هفت، تردید نکن هوراشیو، دگمه، ملاقات بانوی سالخورده، هیپوفیز، یک شاخه گل با بوی وارطان، دو در سه، آقا‌پسر به خانه می‌آید، زن و بادکنک‌ها، لکه‌های فرانسه و شکار مرغابی هم جزو تئاترهایی هستند که در آن‌ها فعالیت داشته است.

او در سریال محرمانه نقش سارا را ایفا می‌کند. سارا، خواهر سینا (زهیر‌یاری) است؛ دو بچه دارد و همسرش (علیرضا جلالی‌تبار) هم به خبرنگاری مشغول است. این شخصیت پرستار است و جزو کادر درمان به‌حساب می‌آید که در ایام کرونا بیش از همیشه، مسئولیتی سنگین به‌عهده داشتند.

یک گروه عملیاتی

مسعود محمودی هم از بازیگران سریال در حال تولید محرمانه است که او را کنار جلالی و در حیاط خانه‌ای که بخشی از گروه سازنده در آن مشغول کار هستند، می‌بینیم. محمودی می‌گوید: نقش علیرضا را بازی می‌کنم و بیشتر با آقایان نورایی، نوروزی، جلالی و زند بازی دارم.  جلالی هم ادامه می‌دهد: علیرام نورایی، ایفاگر نقش کاظم، سرگروه ماست که می‌گوید چه عملیات‌هایی را انجام دهیم. این نقش‌ها هدف مثبتی دارند اما باید دید در قصه چه اتفاقاتی می‌افتد. در کل قصه مثبت است؛ چون هدف ما ادای دین به تلاشگران حوزه سلامت و کسانی است که برای این کار زحمت کشیدند.

منبع: روزنامه جام جم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید