خانه خانه1-1 دفاع فرهنگی در آوردگاه فتنه / سینما چگونه غبار فتنه را فرونشاند؟

دفاع فرهنگی در آوردگاه فتنه / سینما چگونه غبار فتنه را فرونشاند؟

به گزارش راه‌نوشت، فتنه 88 را می‌توان بزرگ‌ترین چالش داخلی ایران بعد از انقلاب اسلامی برشمرد. چالشی که با حضور خودجوش و همه جانبه‌ی مردم در نه دی همان سال با موفقیت پشت سر گذاشته شد؛ حضوری که برخی نهادهای فرهنگی به راحتی از کنار آن می‌گذرند یا توجه‌شان به آن صرفا در محدوده‌ی زمانی خاصی می‌باشد. حضوری که نقطه‌ی آغاز مقابله‌ی ریشه‌ای با فتنه بود و این را عمارهای انقلاب دریافتند.

همزمانی تشکیل جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار با سالگرد 9 دی پر معناست. شرایط فتنه‌ی سال 88 باعث شد عده‌ای احساس نیاز به کاری جهادی کنند؛ مجاهدتی برای شناساندن حق. جشنواره مردمی فیلم عمار نیاز به حضور مردم را شناسایی و زمینه حضور ضدفتنه، دائمی و خودجوش آن‌ها را در عرصه‌ی رسانه فراهم آورد.

فتنه ناشی از درهم آمیختگی حق و باطل است و راه مقابله با آن بصیرت داشتن، صراحت در تبیین حق و آگاهی بخشیدن است. این آگاهی بخشیدن به جامعه نیازمند تولیداتی به روز با توزیع و مصرف مداوم می‌باشد. از آنجایی که مردم بیش از جشنواره به یک جنبش‌واره نیاز داشتند جشنواره مردمی فیلم عمار کوشید تا جنبش‌واره‌ای باشد برای گسترش این آگاهی‌ها. در واقع عمار جنبشی مداوم برای آگاهی‌بخشی مقابل جنبش‌های فتنه‌وار ایجاد کرد. حالا جشنواره مردمی فیلم عمار هم رسانه و صدای مردم بود هم چراغ راه آن‌ها.

مستقل بودن و واقع‌گرایی به جای سیاه‌نمایی در نقد مصائب و چالش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، این جشنواره را به سنگ صبور مردم تبدیل کرده است. شاهد بر این مدعا هزاران اکران مردمی این جشنواره در طول این 11 سال در مکان‌های مختلف از جمله مساجد حسینیه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، روستاها و … آن هم توسط اقشار گوناگون جامعه است. در این سال‌ها رسانه‌های دشمن هر بار درصدد ایجاد فتنه‌ای برآمدند و جشنواره مردمی فیلم عمار با همراهی مردم با اقدام به هنگام با ارائه و توزیع مردمی محتوا هر بار جلوی آن ایستاده است. 

عمار با آگاهی نسبت به لایه‌های فتنه، ضرورت فوری آن روز جامعه را به خوبی شناسایی کرد و قیامی شد علیه جشنواره‌ها و رسانه‌هایی که صدای مردم و اکثریت در آن جایی نداشت و حتی با طرح مغرضانه‌ی مشکلات مردم، از آن‌ها سوءاستفاده می‌کردند. با جشنواره مردمی فیلم عمار دیگر دیده شدن و شنیده شدن آثاری که پژواک صدای مردم بود نیازمند برتر شدن در این جشنواره نبود.

تولید آثاری با موضوعاتی مانند بیداری اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی، جنگ نرم، فتنه‌های پس از پیروزی انقلاب و توجه به سوژه‌های داخلی همراه با توزیع آن‌ها توسط مردم باعث تحولاتی شد. آثاری منصفانه که حتی نظرات مخالفان نظام هم در آن دیده می‌شد.

در ادامه به معرفی چند اثر مستند و داستانی که با موضوع نه دی تولید شده‌اند می‌پردازیم:

مستند خارج از دید1

“مستند خارج از دید1” ساخته‌ی مهدی نقویان، روایت‌گر جز به جز حوادث و اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است. روایتی از آنچه خارج از دید مردم اتفاق افتاد.

مستند خارج از دید 1

مستند زخم تازه

“زخم تازه” به تهیه کنندگی محمدمهدی صفار هرندی روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال ۸۸ است؛ روایتی از زبان شاهدان عینی حادثه‌ی صبح تا ظهر آن روز.

مستند زخم تازه

مستند الف الف پاریس

مستند “الف الف پاریس” به تهیه کنندگی محسن اخوان‌فر که روایتی است از حمزه غالبی مسئول شاخه‌ جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، یک هفته پس از انتخابات، دستگیر و زندانی شد. غالبی در این مستند از تجربه حضور در اغتشاشات خیابانی سال ۸۸ و نحوه خارج شدن از ایران می‌گوید.

مستند الف الف پاریس

مستند گزارش اقلیت

مستند گزارش اقلیت

مستند “گزارش اقلیت” به کارگردانی مهدی نقویان روایتی متفاوت از اتفاقات عاشورای سال ۸۸ و ماجراهای پشت پرده آن است. وقایعی که در دل آشوب‌های خیابانی رخ می‌دهد و در نهایت به روز ۹ دی در تهران و شهرستان‌ها منتهی می‌شود. این مستند هم‌چنین تبعات مختلف فتنه سال ۸۸ و تحریم‌هایی که پس از آن علیه ایران اجرا شد را به تصویر می‌کشد.

فیلم داستانی بعد از ظهر

فیلم داستانی “بعد از ظهر” به نویسندگی امیرعباس ربیعی داستان اتهام زدن به حوزه‌ی علمیه‌ای مبنی بر ربودن یکی از اعضای جنبش سبز است.

داستانی بعد از ظهر

مستند میم مثل مسجد آ مثل آتش

هــر کــس روز خــود را برنامه ریــزی کــرده بــود. نمــاز جماعــت و جلســه قــرآن از قبــل مشــخص شــده بــود. امــا تنهــا اتفــاق برنامه ریــزی شــده بــرای مســجد لولاگــر ایــن نبــود. عــده‌ای برنامه‌هــای دیگــری بــرای خــود و مســجد لولاگــر ردیــف کــرده بودنــد. برنامه‌هایــی کــه آن را اعتــراض می‌دانســتند! این مســتند، بازخوانــی آن اعتــراض درایام فتنه ۸۸ است.

مستند میم مثل مسجد آ مثل آتش

مستند ما بی‌شماریم

مازیار به همراه همسر فرانسوی خــود، مدتی است که به روستای (گرمه) نقل مکان کرده‌اند. او استاد سفالگری و همسرش یک حقوقدان است. آنها فعالیت‌هایی جهت جذب توریست و رونق‌گردشگری نیز انجام می دهند.

مستند ما بی شماریم

ســال۸۸، سالیست که اتفاقات زیادی را در ایران رقم می زند. خارج از مرزهای ایران اما جوانانی ادعای نادیده گرفته شدن دارند. ولی چه تفاوتی میان آنها با جوانان روستایی وجود دارد؟ مازیار با تجربه زندگی در فرانسه، روایت خود را از این اتفاقات بیان می‌کند.

«ما بی‌شماریم» در سومین جشنواره مردمی عمار موردتقدیر قرار گرفت.

مستند شورش در شهر

این مستند 67 دقیقه‌ای که در گروه مستندسازی ثریا تهیه شده نشان می‌دهد که چه کسانی و با چه تفکری عامل تحریم‌ها شدند و چه کسانی با آدرس غلط دادن، صنعت هسته‌ای را به خاطر برداشتن تحریم‌ها نیمه تعطیل کردند و اکنون نیز به اصرار و فریب افکار عمومی به دنبال آزادی سران و عاملان اصلی تحریم‌ها هستند.

مستند شورش در شهر

فیلم داستانی روز داوری

«روز داوری» داستان مناظره‌ی یک مسئول انقلابی با ضد انقلاب، در جریانات سال ۸۸ می‌باشد، که ماجرای عجیبی ایجاد می‌کند.

داستانی روز داوری

فیلم داستانی لکه

فیلم داستانی لکه

فیلم داستانی “ لکه” از زاویه‌ای متفاوت به فتنه ۸۸ می پردازد، ماجرا رویارویی مادر یکی از کشته شدگان فتنه ۸۸ با سیاستمداری است که در فتنه ۸۸ با حضور در صف مخالفین نظام، مشروعیت آن را زیر سوال می‌برد و حالا در دولت جدید قرار است مدیرکل شود.

نویسنده: نفیسه جزینی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید