خانه خانه1-2 در نخستین قسمت از برنامه «آرمان» مطرح شد: تحلیل بازی‌های تیم ملی...

در نخستین قسمت از برنامه «آرمان» مطرح شد: تحلیل بازی‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی از منظر لایه‌های هویتی جامعه

به گزارش سایت راه‌نوشت، نخستین قسمت از برنامه اینترنتی «آرمان» که قصد دارد از زاویه‌ای متفاوت رخدادهای پاییز 1401 را روایت کند، منتشر شد.

در نخستین قسمت از این برنامه که اجرا و سردبیری آن بر عهده محمدصادق شهبازی بود، به موضوع «فوتبال، هویت ملی و سیاست» در گفت‌وگو با امیر سعادتی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات، و سام مهدی‌ترابی، موسس مرکز مطالعات راهبردی جهان تمدن رسالت پرداخته شد.

در این برنامه، امیر سعادتی، با اشاره به اینکه فوتبال کارکرد هویتی هم دارد گفت: ما روی فوتبال ایرانی کمتر فکر کرده‌ایم. فوتبال در علوم انسانی دنیا بحث می‌شود، چون ورزش‌ آوردگاه فرهنگ عمومی است.

در نخستین قسمت از برنامه «آرمان» مطرح شد: تحلیل بازی‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی از منظر لایه‌های هویتی جامعه

وی در ادامه گفت: در دنیا فوتبال آلمانی، فوتبال روسی، فوتبال ضداستعمار و … شناخته شده هستند. درست است که قوانین فوتبال یکی‌ست و زبان مشترکی دارد، اما لایه‌های هویتی هم روی این بار می‌شود؛ پرچم‌ها، رنگ لباس‌ها و حتی سیستم بازی نشانگر آن است. مثلا فوتبال ایتالیا یک فوتبال دفاعی هست؛ یک خشونت ذاتی دارد و بعد روی ضد حمله کار می‌کنند. یا فوتبال برزیل اینگونه است که اول یک نمایش می‌دهند و بعد به دنبال نتیجه می‌روند. کتاب برای این‌ها نوشته شده. ما درباره فوتبال ایران کمتر بحث کرده‌ایم. باید بررسی کنیم که از لایه‌های تمدنی خودمان چه چیزی به این فوتبال اضافه شده است.

وی ضمن بیان برخی نکات پیرامون دو بازی ایران-انگلیس و ایران-ولز اظهار داشت: بازیکنان تیم ملی فوتبال ما در بازی با انگلیس در شک بودند و پاهایشان سست بود و احساس تنهایی می‌کردند. همانطور که تماشاگران هم محکم «ایران» نگفتند. اما بعد از آن شکست جلوی انگلیس، غیرت ایرانی‌ها به جوش آمد. گفتند ما این را دیگر نمی‌خواستیم. بنابراین در بازی ایران و ولز تمام آیتم‌های هویتی ما به جوش آمد و بچه‌ها راه پهلوانی را انتخاب کردند.

در نخستین قسمت از برنامه «آرمان» مطرح شد: تحلیل بازی‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی از منظر لایه‌های هویتی جامعه

در ادامه‌ برنامه، سام مهدی‌ترابی، که مهمان دوم این قسمت از برنامه «آرمان» بود، با اشاره به فضای متفاوت این جام جهانی نسبت به ادوار گذشته گفت: غربی‌ها همیشه از فوتبال برای تاثیرگذاری فرهنگی روی جوامع دیگر استفاده می‌کردند ولی این دفعه می‌بینیم که قطر با پشتوانه‌ کشورهای دیگر توانسته این فضا را کنترل کند. تبلیغ همجنسگرایی مثال معروفی از آن است. فرهنگ غیر غربی و بخصوص عنصر اسلامی آن، مثل ساکت بودن در زمان نماز و کم کردن موسیقی و … که در جام جهانی قطر اجرا می‌شود نکاتی است که برای غربی‌ها مقداری دردناک است، و نشانه‌ی آن انتقاداتی است که در مصاحبه با شبکه‌های خود مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل فوتبال این است که ابرثروتمندان جهان آن را یکی از عناصر حاکمیت الیگارشی خود بر جهان می‌دانند و به عنوان اسباب‌بازی خود به آن نگاه می‌کنند افزود: همه فکر می‌کنند که باشگاه‌های فوتبال باید خصوصی باشند و یک مالک پولدار داشته باشند، که الگویی اشتباه است چرا که موفق‌ترین باشگاه‌ها یعنی رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ، تعاونی هستند و مالک ندارند. یعنی شما به عنوان طرفدار عضو می‌شوی و حق عضویت سالانه پرداخت می‌کنی و حق داری در انتخابات هیئت امنا شرکت کنی.

برنامه «آرمان» به تهیه‌کنندگی حجت غیب‌الله‌زاده، کارگردانی محمدرضا پورصفار و اجرا و سردبیری محمدصادق شهبازی، برنامه‌ای گفتگو محور است که با دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه سیاست، فرهنگ، هنر و اجتماع به بررسی ابعاد گوناگون اتفاقات روزهای گذشته می‌پردازد.

شما مخاطبان گرامی می توانید جهت دانلود و تماشای نسخه کامل قسمت نخست برنامه «آرمان» به سایت عماریار به آدرس Ammaryar.ir مراجعه کنید.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید