خانه خانه1-2 حکمت هنر (12) - سه خصوصیت برجسته سینماگر انقلابی از زبان علیرضا...

حکمت هنر (12) – سه خصوصیت برجسته سینماگر انقلابی از زبان علیرضا پناهیان

  به گزارش سایت راه‌نوشت، در سلسه مطالب حکمت هنر قرار است تا به بازخوانی سخنان بزرگان درباره هنر بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان:

سینماگر انقلابی جدای از ویژگی‌های عمومی‌، باید چند ویژگی داشته باشد.

یکی قدرت تحلیل به‌ویژه آینده‌نگری است. اگر یک انقلابی آینده‌نگر نباشد در قضاوت‌هایش دچار اشتباه می‌شود، حساسیت‌هایش کاهش پیدا می‌کند؛ و اگر قدرت تحلیل نداشته باشد که دیگر هیچی.

ویژگی دوم استقلال روحی است؛ حتی استقلال از تشویق و تنبیه دوستان. یعنی زخم زبان خوردنش باید خیلی ملس باشد؛ «لاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ». و الّا چهار نفر می‌آیند شما را سرزنش می‌کنند دست از کار انقلابی‌ات بر می‌داری، یا انقلاب را تعدیل می‌کنی یا تقلیل می‌دهی.

ویژگی دیگری که برای یک هنرمند انقلابی می‌شود فرض کرد دوستی و دشمنی است، عشق به خوبی‌ها و نفرت از بدی‌ها. نمی‌شود شما با بشریت دوست باشید، نسبت به دشمنان بشریت بی‌تفاوت باشید. بعضی‌ها می‌روند توی روضۀ امام حسین گریه می‌کنند، می‌گویند یا اباعبدالله قربان مظلومیت تو بشوم، حالا کاری ندارم به حرمله چه‌کار کرد ولی دور شما بگردم. این طبیعی است هنرمندان همه به خوبی‌ها و زیبایی‌ها علاقه دارند. ولی هنرمند انقلابی نفرت دارد از کسانی که علیه زیبایی‌ها در جوامع بشری اقدام می‌کنند.

این سه ویژگی «دوستی و دشمنی با خوبان و بدان عالم»، «استقلال روحی»، و «قدرت تحلیل و آینده‌نگری»، سه تا از ویژگی‌های برجستۀ یک هنرمند انقلابی است.

منبع: سایت استاد پناهیان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید