خانه گفت و گو تکلیف سینما در دست جوانان انقلابی

تکلیف سینما در دست جوانان انقلابی

اشاره: فیلم ماجرای دختر بچه‌ای است به نام هانا که پدرش در جنگ دچار موج گرفتگی شده است و نمی‌تواند وارد محیط‌های شلوغ شود. از طرفی قرار است ولدین بچه‌ها برای رضایت دادن حضوری به مدرسه بروند از آنجایی که مادر هانا برای دیدن مادربزرگش به شهر رفته تنها پدر هانا می‌ماند که به مدرسه بیاید که دختر بچه تلاش می‌کند تا پدرش از این ماجرا خبر ار نشود اما…

روح الله اکبری در گفتگو با ما در ارتباط با تنوع رنگی که در فیلمش دیده می‌شود گفت: در فرهنگ پوششی که در ایلام وجود دارد تنوع رنگی جایگاه ویژه‌ای دارد و شخصاً تلاش می‌کنم که از این موضوع در تمام فیلم‌هایی که در این منطقه می‌سازم بهترین استفاده را ببرم. این تنوع رنگی در اکثر فیلم‌های این منطقه وجود دارد تا جای که برای خودمان بسیار طبیعی است. کارگردان‌هایی که در این منطقه فیلم می‌سازند امکان ندارد به مبحث رنگ بی‌توجه باشند.

وی همچنین در ارتباط با اینکه چرا برای فیلمش از موسیقی انتخابی استفاده کرده است گفت: برای اکثر فیلم‌هایم موسیقی جداگانه‌ای ساخته شده است به دلیل اینکه باید فیلم را برای پخش از شبکه ایلام می‌رساندیم زمان زیادی نداشتیم تا موسیقی برای آن ساخته شود در نتیجه مجبور شدیم از موسیقی‌های آماده در این زمینه استفاده کنیم. گاهی اوقات کمبود زمان و بودجه باعث می‌شود که فیلم ساز کار‌هایی انجام دهد که مورد علاقه‌اش نیست.

نابازیگری که در چند جشنواره جایزه گرفت

این کارگردان با بیان اینکه در آثاری که ساخته توانسته از نابازیگر بهره کافی را ببرد گفت: در بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته‌ام از نابازیگر استفاده کرده‌ام برای نشان دادن یک دختر بچه روستایی که در ایلام زندگی می‌کند بهترین انتخاب دختری است که در درون‌‌ همان مردم زیست می‌کند. یکی از دلایلم برای این کار این است که ترجیه می‌دهم در فیلم‌های داستانی‌ام فضای واقعی و رئال به وجود بیاید. خدارا شکر تمام نابازیگرانی که در فیلم‌های من حضور داشته‌اند به خوبی دیده شدند و برخی از آن‌ها در جشنواره‌های مختلف موفق به دریافت جایزه شده‌اند. دختر بچه‌ای که ایفا گر نقش هانا است در فیلم قبلی بنده حضور داشته که توانسته است در جشنواره فیلم رشد جایزه بازیگری دریافت نماید.

نباید مرکزیت جریان‌های فیلم سازی فقط تهران باشد

وی در ادامه افزود: در مناطقی مانند ایلام در عرصه فیلم سازی اتفاقات گسترده‌ای نمی‌افتاد چرا که مرکزیت اکثر فعالیت‌ها در تهران است. استعدادهای خوبی که در فیلم‌ها دیده می‌شود به علت کمبود تولید پرورش نمی‌یابند. شاید در گذشته نگاه‌های تندی در این مناطق نسبت به فضای سینما و تلویزیون وجود داشت اما مدتی است که از مردم خودشان برای حضور در فیلم‌ها استقبال می‌کنند. جشنواره مردمی فیلم عمار با نمایش‌های مختلفی که در سرتاسر ایران می‌گذاردمی‌تواند نگاه مردم را به عرصه سینما تغییر دهد و اعتماد مردم را به فضای سینما دو چندان نماید.

دست آویزمان جریان شبه روشنفکری نیست

او با اشاره به اینکه برای دیده شدن نباید این گونه فکر کرد که همه چیز در سینما در دستان جریان‌های خاصی است که دغدغه انقلاب را ندارند گفت: مسئله اساسی این است که فکر می‌کنیم باید برای دیده شدن در سینما و رسیدن به مراتب بالای هنری حتماً از جریان شبه روشنفکری کمک بگیریم در صورتی که این گونه نیست در جشنواره فجر سال گذشته شاهد این بودیم که مردم گونه انتخاب کردند آن‌ها با رای به فیلم سینمایی همچون «شیار ۱۴۳» نوع نگاه و خواسته خودرا یک بار دیگر نشان دادند. نگاه مردم است که باید به آن توجه داشت و جهت گیری‌های لازم را متناسب با آن در نظر گرفت. اگر جشنواره عمار به لحاظ مادی و زمانی هزینه و سرمایه گذاری نماید و اهداف خود را در دور‌ترین نقاط کشور نمایان کند می‌تواند انبوه زیادی از مردم انقلابی و دلسوخته را که دغدغه انقلاب و نظام را دارند با خود همراه کند.

تکلیف سینما و جوان انقلابی

وی در پایان خاطر نشان شد:نباید جریان شبه روشن فکری فکر کند همه مسائل سینما توسط آن‌ها به وجود می‌‌اید بلکه تکلیف سینما را مردم با انتخاب‌هایی که انجام می‌دهند روشن می‌کنند. مردم ایران همان‌هایی هستند که به دنبال اهدافشان در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» می‌گردند و استقبال زیادی از فیلم سینمایی «چ» می‌کنند. سینمای انقلابی با همین جوانان انقلابی می‌تواند آثار بزرگ و خوب سینمایی را به وجود بیاورد. عمار نگاهش به افرادی است که با اشتیاق به سمت فیلم سازی امده‌اند تا حرف‌های ملت را در قالب انقلاب و دفاع مقدس بزنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید