خانه دسته‌بندی نشده برنامه ثریا 10 ساله شد/ رسانه ای که عدالتخواه نباشد رسانه نیست

برنامه ثریا 10 ساله شد/ رسانه ای که عدالتخواه نباشد رسانه نیست

به گزارش راه نوشت، نشست رسانه‌ای عوامل برنامه تلویزیونی «ثریا» با حضور عوامل این برنامه و خبرنگاران صبح امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.
محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری «ثریا» درباره این برنامه که عمر آن به ۱۰ سال رسیده است، بیان کرد:«ثریا همیشه تم عدالتخواهی و مبارزه با فساد را داشته و گروه برنامه‌ساز ما همیشه اعتقاد داشته است که رسانه‌ای که عدالت‌خواه نباشد اصلاً رسانه نیست.»

وی با اشاره به آثاری که تاکنون ساخته شده است اظهار کرد:«ما درباره موضوعات مختلفی برنامه ساختیم و فاصله طبقاتی از موضوعاتی بود که برنامه «ثریا» درباره آن مستندهای مختلفی ساخته و سعی کرده ریشه‌های منتهی به فاصله طبقاتی و یا قوانین موجود را بررسی کند.»

مقصودی اضافه کرد:«همچنین در حوزه‌های دیگر مثل سیل سیستان و لرستان، کرونا، مدافعان سلامت، فناوری و قهرمانان دفاعی مستند ساخته‌ایم. در حوزه اجتماعی یعنی بی عدالتی و اعتیاد مستندهای خوبی ساخته شده که «دروازه غار» از این جمله است و همچنین اتفاق‌های خوبی هم بعد از آن رخ داد.»

وی با اشاره به مستندها و اتفاقات مرتبط با حوزه برون مرزی و اقتصادی در این برنامه عنوان کرد:«در حوزه برون مرزی و ظرفیت‌های اقتصادی هم مستندهای مختلفی داشتیم در حوزه اقتصاد مقاومتی و نمایش ظرفیت‌های بومی استان‌ها نیز مستندهایی تولید کرده‌ایم.»

در ادامه داوود مبصری مدیر تیم پژوهش و مستندساز برنامه در سخنانی بیان کرد:«ما به دو شکل می‌توانیم با مردم و دغدغه‌هایشان در ارتباط باشیم، بخشی می‌توانند خلاصه طرح و بحث خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای ما بفرستند تا درباره آن بحث و بررسی شود. بخش دوم سوژه‌های جزیی‌تر مثل دستمزدهاست که مردم هم ممکن است مصداق‌هایی در نظر داشته باشند و اینها را هم می‌توانند از طریق پیامک و راه‌های ارتباطی به ما اعلام کنند.»

«ثریا» تریبون مستضعفین کشور است

داریوش چیوایی مجری دوم برنامه نیز در سخنانی گفت:«تلاش این بوده که مسایل به گونه‌ای باشد که روی زندگی مردم اثر بگذارد. اینکه هر آنچه گفته می‌شود فضای زندگی مردم را بهتر کند که البته زمانی مصداقش می‌شود مشکل مدارس کرمان و زمانی هم بحث نقدینگی و بانک‌ها می‌شود.»

وی ادامه داد:«ثریا بیشتر تریبون مستضعفین کشور است و سعی دارد بیشتر به آنها بپردازد عمده آن‌ها هم که برای برنامه دعا می‌کنند از این قشر هستند. طیف مخاطبان ثریا ما را امیدوار می‌کند که کار و تلاش کنیم و بمانیم و حرفمان را بزنیم. بیشترین بازخورد برنامه‌ها هم به کپرنشینان و زاغه‌نشینان مربوط می‌شود.»

این پژوهشگر درباره طرح تحول نظام سلامت هم گفت:«سال ۹۳ که این طرح راه‌اندازی شد و همه کشور برای آن قدم برداشت، بخش‌هایی از آن غیرکارشناسی بود و ثریا به این بخش‌ها پرداخت و اتفاقاً همین‌ها باعث توقف‌هایی در روند پخش برنامه هم شد. بعد از آن باقی برنامه‌ها هم به جریان انتقاد از اشکالات این طرح پیوستند و اینها نشان داد ورود بهنگام برنامه به مسایل چقدر اثرگذار بوده است.»

مدیر خوب و بد نداریم، عملکرد خوب و بد داریم

مقصودی در ادامه درباره رویکرد «ثریا» نسبت به دولت‌های مختلف اظهار کرد:«ما مدیر خوب و بد نداریم اما عملکرد خوب و بد داریم و مثلاً با اینکه رویکرد اصلی دولت قبلی را اشتباه می‌دانستیم اما در موارد متعددی بوده که برنامه ساخته‌ایم و بابت اقداماتشان تشکر کرده‌ایم.»

وی اضافه کرد:«در همین چند ماه جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم و بسیاری از مستندهای ما در کمیسیون‌های مختلف پخش شده است. همچنان با برخی از نمایندگانی که الان وزیر هستند و قبلاً با آن‌ها صحبت کرده بودیم، ارتباط داریم اما نحوه این ارتباط با حفظ فاصله بوده است.»

مقصودی تصریح کرد:«آفت برنامه‌های یک رسانه این است که عوامل‌ش در دولت حضور داشته باشند، این باعث تعارض منافع می‌شود. ما علی رغم اینکه دولت سیزدهم را دارای رویکرد درستی می‌دانیم و حتی پیشنهادهایی برای حضور در دولت داشتیم اما فاصله خود را حفظ می‌کنیم تا همچنان رسانه‌ای منتقد باشیم. خط قرمز ما این است که به نهادها و ارگان‌ها در زمینه مشکلات موجود پیشنهاد می‌دهیم اما فاصله گذاری حفظ شده و به هیچ وجه وارد موارد اجرایی نشده‌ایم.»

اکثر بچه‌های «ثریا» مستأجر هستند

وی افزود:«اگر تعارض منافع وجود داشته باشد کارکرد رسانه در میان مردم از بین می‌رود. اکثر بچه‌های ثریا مستاجر هستند و مثل بقیه مردم مشکلات را حس می‌کنند. خیلی حساس هستیم از اینکه سوءاستفاده‌ای توسط بچه‌ها صورت نگیرد. به طور مثال در مستندهای برون مرزی که ساخته می‌شود من دائم تاکید می‌کنم که حتی فکر تجاری و صادراتی به ذهن عوامل خطور نکند.»

مقصودی بیان کرد:«بعد از مستندهای برون مرزی شاید بیشتر از هزار تماس داشتیم که می‌خواستند به کشورهای مختلف بروند و از این ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند و خیلی درخواست داشتند که ما شریکشان بشویم. یک نفر از همین مسئولان هم ما را دعوت به شراکت کرد هم با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده بود که به او گفتیم ما با پول بیت المال می‌رویم تا برای مردم اتفاقی بیفتد نه اینکه خودمان شریک شویم. هدف ما این است که ساختارها اصلاح شود نه اینکه خودمان لینکی برای برقراری ارتباط شویم.»

وی در پایان گفت:«جبلی در زمانی که معاون برون مرزی بود عضو شورای معاونان سازمان هم بود و همان زمان هم نگاه متفاوتی داشت امیدواریم رویکرد مردمی بودن رسانه ملی، عدالت‌خواه بودن و صریح بودن آن بیشتر شود.»

در پایان این نشست از عوامل برنامه «ثریا» تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید