خانه دسته‌بندی نشده انتقاد نشریه آمریکایی از جشنواره عربستان/ جشنواره‌ای برای سفیدشویی جنایات

انتقاد نشریه آمریکایی از جشنواره عربستان/ جشنواره‌ای برای سفیدشویی جنایات

به گزارش راه نوشت، به نقل از گاردین، عربستان سعودی اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خود را در حالی راه‌انداخت که اتهامات متعددی علیه این رژیم مطرح بود مبنی بر اینکه دولت سعی دارد تا از فرهنگ استفاده کند و از این طریق سابقه بد حقوق بشری خود را سفید جلوه دهد. این جشنواره تنها چند روز پس از آن برگزار شد که میزبانی مسابقات فرمول یک جنجال‌های مشابهی در این زمینه ایجاد کرد.

عربستان در حالی سعی دارد از این جشنواره به عنوان لحظه‌ای برای تغییر یاد کند که تنها ۴ سال پیش ممنوعیت سینما در این کشور لغو شد و با این حال این موضع جدید از سوی برخی از آنهایی که روی فرش قرمز راه رفتند پذیرفته شد.

با این حال این جشنواره ماه‌ها از سوی منتقدان تحریم شده بود و آنها هشدار می‌دادند که مقامات عربستان می‌خواهند از زرق و برقی تجاری بهره بگیرند تا توجه بین‌المللی را از نقض حقوق بشر در داخل و خارج این کشور منحرف سازند.

پوششی برای سناریو شوم بازداشت ها و سر بریدن ها

داوی الرشید استاد مدرسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن و از منتقدان برجسته دولت عربستان، در این زمینه گفت:«برگزاری یک جشنواره فیلم بدون آزادی بیان فقط جنبه تبلیغی دارد. ورزش و هنر هرگز جایگزین اصلاحات واقعی که دربرگیرنده حقوق مدنی و سیاسی است نخواهد شد. نمایش فیلم‌های بین‌المللی در واقع پوششی است برای سناریوی شوم بازداشت‌ها، سر بریدن‌ها و قتل توسط رژیمی که پس از دست زدن به جنایات متعدد در یمن و علیه شهروندان خودش، اکنون می‌خواهد از انزوایی که در آن است بیرون بیاید.»

اوایل امسال وقتی اعلام شد این جشنواره برگزار می‌شود، سامی خان کارگردان نامزد اسکار از جمله افرادی بود که از هنرمندان خواست تا از آن دور بمانند و این درخواست را در اعتراض به سابقه نگران کننده این کشور در زمینه حقوق بشر طرح کرد.

وی در بیانیه‌ای که به صورت عمومی منتشر شد نوشت:«جامعه بین‌المللی سینما نباید اجازه دهد توسط عربستان سعودی خریده شود و برای سفیدشویی کردن جنایت وحشتناکش از آنها بهره ببرد.»

گروهی که در این زمینه کمپینی به راه انداختند تاکید داشتند که: در ظاهر جشن‌ها برای نشان دادن دوره‌ای شگفت‌انگیز است. اما اگر نگاهی به زیر ماجرا داشته باشید متوجه می‌شوید دولت سعودی قصد دارد تا از این افراد مشهور برای سفید کردن سابقه کثیفش در حقوق بشر استفاده کند.

آنها تاکید کرده بودند که عربستان سعودی سابقه سوء‌استفاده از افراد مشهور و رویدادهای مهم بین‌المللی را برای منحرف کردن اذهان عمومی در توجه به این روش همیشگی خود دارد.

پیش از اجرای مسابقات فرمول یک در عربستان، لوییس همیلتون قهرمان فرمول یک جهان نیز گفت با قوانین «وحشتناک» حقوق بشری عربستان سعودی موافق نیست و از مسئولان فرمول یک خواست تا اقدامات بیشتری انجام دهد و کشورهای برگزار کننده رقابت‌ها را از نظر مسایل حقوق بشری در نظر بگیرد.

منبع:خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید