خانه دسته‌بندی نشده اسلام وارونه، پوستین آمریکایی/ مروری بر مستند پوستین وارونه

اسلام وارونه، پوستین آمریکایی/ مروری بر مستند پوستین وارونه

امام صادق (ع) در طول دوران زندگی مبارکشان، با مبارزه علیه بدعت‌ها و کج فهمی‌ها و انحرافات ایستاده و به قوای بنیه دینی علمای شیعی و همچنین جهان اسلام کمک شایانی کردند. در این راستا بد نیست به یکی از انحرافات دینی زمان معاصر که عقاید و دستاورد های آن حضرت را نیز گاه مورد سوءاستفاده قرار داده که در مستند پوستین وارونه به آن پرداخته شده است بپردازیم.

 مستند «پوستین وارونه» با الهام از حدیث حضرت علی (ع) مبنی بر پوشیده شدن اسلام به مثابه یک پوستین وارونه توسط برخی، با آغاز روایتی از رضا اکبری آهنگر، یکی از دانش آموزان مدرسه علوی تهران، که زندگی خود را صرف پرداخت به موضوعات پیرامون انجمن حجتیه کرده است، سعی در این دارد تا زوایای مختلف انجمن حجتیه را مورد بررسی قرار دهد.

مستند در دو روایت مجزا ولی در هم تنیده شده پیش می‌رود؛ از طرفی به داستان زندگی و دوران تحصیل رضا اکبری آهنگر و از طرف دیگر به جزئیات و موضوعات پیرامون انجمن حجتیه می‌پردازد. این دو روایت به خوبی در هم ترکیب شده است تا جایی که مخاطب علی‌رغم مدت زمان نسبتا طولانی اثر هیچگاه خسته نمی‌شود.

مستند «پوستین وارونه» با استفاده از تصاویر و صوت‌های آرشیوی و همچنین مصاحبه با افراد مطلع و کارشناس در این حوزه سعی دارد تا مخاطب را با انحرافات انجمن حجتیه آشنا کند. انحرافاتی که به خوبی توسط سازندگان اثر تشریح شده و در ادامه به خوبی مورد استدلال قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر اما، اثر با پرداخت به زندگی و گفت‌وگو با رضا اکبری آهنگر، از اواسط اثر وی را از یک طلبه که روایت گر سوژه اصلی یعنی انجمن حجتیه و مدرسه علوی است به خود سوژه اصلی بدل کرده و با بررسی سرگذشت وی، به عمیق‌تر شدن اثر کمک می‌کند.

مستند پوستین وارونه با معرفی شخصیت‌های متعدد و ارائه نظر آنان درباره انجمن حجتیه به خوبی در یک دیدگاه متوقف نشده و با ادامه مسیر پژوهشی خود می‌تواند تصویر جامعی و پر جزئیاتی را از انجمن حجتیه به تصویر کشد. مستند با تدوین بسیار خوب خود، به ریتم اثر، فراز و فرود بخشیده و مخاطب علی‌رغم اطلاعات فراوانی که درک می‌کند، با جریان روایت مستند همراه شده و گذر زمان را درک نمی‌کند.

مستند پوستین وارونه در انتها با تکمیل روایت خود و اشاره به حدیث حضرت علی (ع) درباب پوستین وارونه، جمع بندی خوبی را به ارمغان می آورد و مخاطب اثر را با پاسخ‌های درخوری در باب سوالات خود تنها می‌گذارد‌. تماشای این اثر در جهت شناخت انحرافات دینی که رفتارهای ضد نقیض آنها بارها به اسلام و انقلاب ضربه زده و حتی در اغتشاشات سال 1401 موجب تشدید اشاعه اسلام آمریکایی در جامعه بوده و حال نیز ردپای آن در حمایت از آثار مبتذل و سخیف شبکه نمایش خانگی دیده شده است، خالی از لطف نبوده و توصیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید