خانه خانه1-3 از بادگیرها تا انواع کولر / نگاهی جامع به خنک‌کننده‌های تابستانی در...

از بادگیرها تا انواع کولر / نگاهی جامع به خنک‌کننده‌های تابستانی در مستند «مکعب آبی»

به گزارش سایت راه‌نوشت، اگر در یک ظهر داغ تابستانی به پشت بام منزلتان بروید جعبه هایی را سرتاسر بام‌های اطرافتان می‌بینید که مشغول به کارند؛ مستند «مکعب آبی» پیرامون همین جعبه‌های آبی زنگ است.

«مکعب آبی» مستندی پنج قسمتی است که به صورتی کامل و جامع به کولرهای آبی می‌پردازد؛ موضوع ساده‌ای که وقتی وارد جزئیات آن می‌شویم‌، لایه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی عمیقی را در این اختراع بشر می‌یابیم.

مستند ابتدا گریزی به بادگیرهای تاریخی یزد و نقش آن‌ها در خانه‌های مناطق گرمسیر می‌زند که در واقع الهام‌بخش ساخت کولر، همین بادگیرهای خودمان بوده است‌.

سپس از معماری ارگانیک در گذشته و استفاده بهینه ی ایرانیان از منابع آب و باد می‌گوید و به مقایسه آن با کشورهای مشابه می‌پردازد.

در بخش دوم، مستند سعی دارد مخاطب را قدم به قدم با نحوه پیدایش و اختراع کولر و ورود مدرنیته به ایران آشنا کند.

قسمت‌های سوم و چهارم نیز تلاش می‌کنند با نگاهی هوشمندانه به ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی در ایران و موانع توسعه آن بپردازند و همچنین از مصرف بیش از حد انرژی و علل آن می‌گویند.

قسمت آخر نیز سعی دارد با مقایسه محصولات متنوع سرمایشی ار معایب و امتیازات آن‌ها بگوید و اینکه آیا بهتر نیست ما با رجوعی به گذشته و استفاده از تجربیات معماران قدیم که بدون داشتن کولر خانه‌هایی خنک برای مردمان می‌ساختند، سعی کنیم تا منابع انرژی را برای سازندگی ایران عزیزمان ذخیره کنیم.

یکی از نقاط قوت مستند پرداختن به بادگیرهاست؛ در واقع کارگردان سعی دارد ارجحیت معماری کهن ایران زمین را به تکنولوژی کولر برای سرمایش نشان دهد.

استفاده از آرشیو جامع و جذاب در سرتاسر مستند نشان‌دهنده پرباری کار است؛ جملات زیبا از زبان راوی و تصاویر مرتبط با آن مخاطب را به وجد می آورد تا پای مستند بنشیند.

«مکعب آبی» با وجود چند قسمتی بودن به هیچ عنوان خسته کننده نمی‌باشد؛ در واقع موضوع ساده کولر در ابعاد وسیعی کار شده است.

مصاحبه با افراد متخصص و کاربلد در زمینه‌های مختلف از دیگر نقاط قوت کار است.

جهت تماشای این مستند می‌توانید به سایت عماریار مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: علی محمودی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید