خانه خانه1-2 گفت و گو با کارگردان مستند هجده هزار پا - سند مظلومیت...

گفت و گو با کارگردان مستند هجده هزار پا – سند مظلومیت دو شهر در محاصره – گوش چپم را از دست دادم

به گزارش سایت راه نوشت، مهدی شاه ‌محمدی کارگردان مستند «هجده هزار پا» درباره قصه این فیلم گفت: «هجده‌ هزار پا» در سوریه کار شده است؛ مبنای کار ما دو شهر شیعه‌نشین بود که 5 سال در محاصره داعش و جبهةالنصره بودند و در این مدت از طریق هواپیماهای بارریز به آنها آذوقه رسانده می‌شد.

وی با بیان این که موضوع اصلی این مستند هواپیماهایی است که به شهرهای محاصره شده می‌رفتند و غذاها را در شهرها می‌ریختند تا افراد زنده بمانند، اظهار داشت: ساکنان این دو شهر به جز قصه محاصره مخاطرات بسیار دیگری هم داشته‌اند، از جمله اینکه تحت حملات متعدد داعش و جبهه‌النصره قرار می‌گرفتند.

شاه محمدی گفت: دو شهر کوچک بی‌دفاع با 18 هزار نفر جمعیت که بنا به نوع برخوردی که داعش با شیعیان دارد مشخص است چه اتفاقاتی برای آنها افتاده است.

کارگردان مستند هجده هزارپا تصریح کرد: ساکنان آن چندین بار در طول این 5 سال سعی کرده‌اند خط مقاومت این دو شهر را بشکنند؛ مقاومت اندک چند ده‌هزار نفر در برابر چندصدهزار نفر که در نهایت با همین مقاومت‌های اندک، چند سال محاصره به اتمام می‌رسد. در مجموع باید بگویم «هجده هزار پا» قصه زندگی این افراد در محاصره است.

تهیه‌کننده مستند «خانه‌ای برای تو» افزود: تعداد افرادی که در محاصره بودند 18 هزار نفر بود و قبل از محاصره جمع زیادی، از این دو شهر خارج شده و فرار کرده بودند. بسیاری در خارج این دو شهر بودند و اعضای خانواده‌شان در محاصره و داخل شهر‌ها.

وی گفت: ما برای روایت قصه‌مان با هواپیماهای بار ریز دائم به بالای این دو شهر می‌رفتیم. سرانجام فیلمبرداری در داخل محاصره پیدا کردیم که فیلم‌های مورد نیاز را برای ما می‌گرفت و ارسال می‌کرد و این اتفاق برگ برنده ما در این کار بود. البته این کار با سختی فراوان و تجهیزات محدود صورت گرفت اما این فرد کمک قابل توجهی به ما کرد.

شاه محمدی با اشاره به خطرات حین ساخت این کار گفت: خطرات بسیاری حین پرواز بر سطح شهرها وجود داشت؛ به طوری که در زمان بارریزی مدام به سمت هواپیما تیراندازی می‌شد.

وی با بیان این که در ارتفاع 18 هزار پایی مجبور به بازکردن در هواپیما بودیم که در آن شرایط، بدون آموزش، اکسیژن، دمای منفی 30 درجه، تیراندازی و… فضا را برایمان بسیار خطرناک می‌کرد، به شکلی که در این پروازها گوش چپ خود را از دست دادم، اظهار داشت: در مدت تصویربرداری این مستند، 15 تا 16 مرتبه مجبور به پرواز با این هواپیماها شدیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید