خانه خانه3 همراه با فجر ۳۹ - نقدی بر رمانتیسم عماد و طوبا -...

همراه با فجر ۳۹ – نقدی بر رمانتیسم عماد و طوبا – تلاش بی فایده

به گزارش سایت راه نوشت، رمانتیسم عماد و طوبا روایتی ساده و اپیزودیک از آشنایی، خواستگاری، ازدواج و بچه دار شدن دو جوان عشق سینماست که خرد خرد روایت می شود و گاهی حرفهایی فلسفی درباره عشق و عاشقی و زندگی می زند و گاهی با رؤیا پردازی، تنه به تنه با فانتزی جلو می آید و و گاهی هم تلاش می کند تا برای مخاطب خرده قصه ای تعریف کند.

رمانتیسم عماد و طوبا می خواهد تا نسخه‌ای تصویری از جستارهای آلن دو باتن با موضوع عشق و زندگی باشد، همانقدر اپیزودیک و کوتاه همراه با یک برگ برنده جذاب و عمیق که خواننده را به فکر فرو ببرد.

تلاش کارگردان در قصه گویی برای شبیه شدن به ساختار روایی جستار به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده چرا که در جستار مخاطب سوار بر بال خیال و همذات پنداری با شخصیت های قصه و قرار دادن خود در جایگاه راوی هر تصویری که با قصه جستارنویس در ذهن دارد را تصور می کند اما در ساحت سینما کارگردان باید موقعیت و شخصیت بسازد نه این که بخواهد با حرف و دیالوگ کارش را پیش ببرد.

فیلم، جستار نیست که بشود با سکانس هایی مثل شرح و تفسیر مثال نون زیر کباب و یا دعوای زن و شوهر بر سر این که کتابخانه کجا باشد مخاطبش را به فکر فرو ببرد.

حرف فیلم با ساختاری که برای بیان آن انتخاب شده در حد و اندازه سینما نیست به خصوص این که نوع عشق و عاشقی‌اش را از آن ور آب گرفته و یا چاشنی خرده فرهنگ های ایرانی قاطی اش کرده.

با ارفاق اگر بخواهیم بگوییم مخاطب تا یک سوم ابتدایی شاید درگیر شخصیت های فانتزی و فضای موزیکال و طراحی صحنه های چشم نواز کار بشود اما از یک سوم که عبور می کند کارگردان نمی تواند میخش را محکم کند.

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا چند پله در قصه گویی و کارگردانی از فیلم قبلی صباغ زاده عقب تر است و تنها مزیت آن همانطور که گفتا شد طراحی صحنه و بازی بازیگران آن است به جز علی انصاریان.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید