خانه خانه1-2 فرمانده اصغر و کبوتران جَلدش / نگاهی به مستند «دستمال سرخ‌ها»

فرمانده اصغر و کبوتران جَلدش / نگاهی به مستند «دستمال سرخ‌ها»

به گزارش سایت راه‌نوشت، چه بسیارند، فرماندهان شهیدی که در حجم حماسه و عرفان محو هستند و دستان قدرت‌مندی را می‌طلبند تا قلم‌هایشان و قاب دوربین‌هایشان را به تپش بیاندازند و غبار از آیینه‌ی چهره این مفاخر بزدایند، برای آن‌هایی که نبوده‌اند، تا ببینند، فیلم بسازند و …

و اما حکایت “دستمال سرخ‌ها ” حکایت عجیبی است و مستندساز توانسته است برای اولین بار تعدادی از بازماندگانش را پیدا کند و در مقابل دوربین بنشاند تا آن‌ها روایت کنند ناگفته‌هایی از جنایات گروه‌های تروریستی منافقین، کومله، دموکرات و ایادی جامانده از رژیم طاغوت را و حکایت کنند جانفشانی‌های گروهی موسوم به “دستمال سرخ‌ها” را.

حکایت “دستمال سرخ ها” از آن‌جا شروع می‌شود که یک گروه ۶۰ نفره به فرماندهی شهید “اصغر وصالی” برای مقابله با ضدانقلاب‌های تجزیه‌طلب، از تهران روانه مریوان و سپس پاوه می‌شوند.

این گروه که در سازمان رزم نظامی حتی در قالب یک گردان هم نمی‌شدند و می‌شود به آن‌ها یک “دسته بعلاوه” گفت، پیمان بستند تا در کنار “فرمانده اصغر” تا پایان کار بمانند و نشان این پیمان دستمال سرخی بود که به گردن بستند.

آن‌ها پا به پای شهید چمران در سخت‌ترین شرایط جنگیدند و بهترین عملکرد را از خود نشان دادند.

نگاهی به مستند «دستمال سرخ‌ها»

مستند از تاکتیک‌های رزمی و مهندسی “دستمال سرخ‌ها” نیز سخن می‌کند؛ تاکتیک‌هایی که می‌تواند به عنوان واحدهای تخصصی در دانشگاه‌های نظامی تدریس شود و به وسیله آن‌ها منطقه از لوث وجود ضدانقلاب پاک شد، ولی “کبوترهای جَلد” “فرمانده اصغر” او را رها نکردند تا سرانجام او در ۲۸ آبان ۵۹ در روز عاشورا به خیل شهیدان پیوست و شهید “علی تیموری” هدایت نیروها را برعهده گرفت.

“فرمانده علی” جوانی ۲۰ ساله بود که حرف اول را در شناسایی مناطق ناامن جبهه‌ها می‌زد. به گفته هم‌رزمانش در مستند، علاوه بر داشتن تاکتیک‌های منحصر به فرد، این اخلاق عرفانی او بود که توانسته بود بر دل‌های نیروهایش حکومت کند.

این موضوع را می‌شود در خط به خط وصیت‌نامه‌اش دید.

به سال نکشیده، چهلم به چهلم بجز تعداد معدودی از “دستمال سرخ‌ها” همگی به فرماندهان شهیدشان می‌پیوندند.

این که دستمال سرخ‌ها چگونه همدیگر را پیدا کردند؟، در عملیات‌ها از چه تاکتیکی استفاده می‌کردند که توانسته بودند در مقابل خیل عظیم دشمن به پیروزی برسند؟، چه خصوصیات اخلاقی داشتند؟، سرانجام بازماندگان “دستمال سرخ‌ها” چگونه رقم خورده است؟، نقش شهید شیرودی در گروه “دستمال سرخ‌ها” چه بود؟ موضوع عملیات شبح‌ها و …، همه و همه را می‌توانید در مستند “دستمال سرخ‌ها” ببینید.

برای تماشای مستند اینجا کلیک کنید.

نویسنده: اکرم حیدری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید