خانه خانه1-3 12 مستند برای آشنایی با آن چه که جبهه مقاومت نام دارد...

12 مستند برای آشنایی با آن چه که جبهه مقاومت نام دارد – از شکل گیری تا آخرین تحولات

به گزارش راه‌نوشت، آمریکا و نظام سلطه‌ی همراه آمریکا، تاکنون هر آن‌چه در توان داشته‌اند علیه اسلام و ملّت های اسلامی انجام داده‌اند و در دشمنی کم نگذاشته‌اند؛ اما نتیجه ای که ما مشاهده می‌کنیم این است که این درخت طوبی

روزبه‌روز اقتدار پیدا کرده و هر روز مستحکم‌تر از گذشته خودش را به رخ دشمن می‌کشد. روزی در مرزهای تحمیلی فلسطین در قفس بود و امروزه از غرب تا شرق آسیا، سروهای مقاومت روییده اند.

مقاومت اسلامی و مسائل پیرامون آن برخی از کارگردان‌ها را برآن داشته تا اسلحه دوربین را در دست گیرند و هم‌پای مردان میدان‌های جنگ سخت، در مسیر خشکاندن ریشه‌ی ستم قدم بردارند و چهره ی حقیقت را قاب گیرند.

چگونگی برخی اتفاقات تاریخ معاصر مثل شکل‌گیری اسرائیل یا نهضت‌های بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، ملت های انقلابی، حقیقت آن‌چه در کشورهای درگیر مقاومت رخ می‌دهد، رشادت‌های نیروهای مقاومت، نام‌آوران عرصه‌ی مقاومت و … سوژه هایی هستند که مستندسازان به آن‌ها علاقه نشان داده‌اند.

در این زمینه آثار متعددی به مرحله تولید رسیده‌اند که به مناسبت «روز مقاومت اسلامی» به معرفی چند مستند شاخص می‌پردازیم.

مستند قاسم؛ شهید قاسم سلیمانی از تولد تا شهادت

 مستند «قاسم»، روایتی از تولد تا شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی است. در بخش مهمی از این مستند، رشادت‌های سردار سلیمانی در محور مقاومت و مبارزه با داعش به نمایش درآمده است.

هم‌چنین تصاویری کمتر دیده شده از حضور ایشان در عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس و پیش از آن، ایام کودکی و نوجوانی سردار سلیمانی در این مستند دیده می‌شود. این مستند به کارگردانی مهدی فارسی در مرکز مستند حقیقت تولید شده است.

مستند «قاسم»

مستند ساعت 6 به وقت واشنگتن؛ نگاهی به چگونگی شکل‌گیری اسرائیل و تاثیرات آن در منطقه

مستند «ساعت 6 به وقت واشنگتن» ساخته امیر حسن نوروزی به چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌ فلسطین اشغالی و ماجرای پیمان‌نامه کمپ دیوید که بین مصر و رژیم صهیونیستی در زمان انورسادات به امضا رسید می‌پردازد و تاثیرات آن در سطح منطقه را بررسی می کند.

مستند «ساعت 6 به وقت واشنگتن

مستند درد مقدس؛ پاره‌ای از زندگی شهید چمران

مستند «درد مقدس» بخشی از زندگی شهید چمران و نقش او در جنوب لبنان را روایت می‌کند.
این مستند، زندگی جهادی شهید مصطفی چمران در زمان حضور در مدرسه صنعتی”جبل عامل” به عنوان مدیر مدرسه و تلاش این شهید بزرگوار برای شیعیان جنوب لبنان را بررسی می کند.

در این مستند مصاحبه هایی با شاگردان، دوستان و همراهان دکتر چمران در آن ایام، در دو بخش ایران و لبنان و در محیط مدرسه صورت پذیرفته است.

مستند «درد مقدس»

مستند 18 تحت تعقیب

مستند «۱۸ تحت تعقیب» با ترکیب انیمشین و بازسازی، یک داستان واقعی شگفت‌آور را روایت می‌کند.
اهالی روستایی مسیحی‌نشین در کرانه باختری برای تولید محصولات لبنی تصمیم به نگهداری ۱۸ گاو و تولید «شیر انتفاضه» می‌گیرند.

واکنش اسرائیل به این تصمیم منجر به ماجراهای عجیبی می‌شود، این مستند، روایت کننده داستان ۱۸گاوی است که تهدید امنیتی برای اسرائیل بودند و به همین خاطر تحت تعقیب سربازان اسرائیلی قرار گرفتند.

این مستند افتخارات مختلفی را در اکران‌های بین‌المللی کسب کرده است که از آن جمله می‌توان دریافت تانیت طلایی (برترین جایزه) جشنواره فیلم کارتاژ (2014)، تقدیر ویژه در جشنواره حقوق بشر ژنو (2015)، بهترین فیلم جشنواره مستند الجزیره (2015) و بهترین مستند جشنواره فیلم تراورس آمریکا (2015) را نام برد.

مستند «18 تحت تعقیب

مستند بیتنا 2؛ اولین اثر تولیدی از داخل یمن

مستند بیتنا (خانه ما) که به ماجرایی از دل حوادث یمن پرداخته است به‌عنوان اولین اثر تولیدی از داخل یمن شناخته می‌شود. نام مستند به گوش هرمخاطبی بخورد، فکر می‌کند که قرار است با مستندی از دل اتفاقات جنگ یمن روبرو شود اما داستان مستند، در اصل وجهه‌های متفاوتی از جنگ ظالمانه در این کشور را به نمایش می‌گذارد.
روایت مستند بر اساس اتفاقات محله کوه فجعتان در حومه شهر صنعا بنا شده و قرار است داستان یک خانه با آدم‌های درون آن و همسایه‌هایش روایت شود. خانه «عمو احمد» در کوه فجعتان در میانه تمدنی هزار ساله واقع شده؛ اما حمله هواپیماهای سعودی به این منطقه همه رویاهای خانواده‌های ساکن در آن و همسایه‌ها را به باد می‌دهد.

مستند «بیتنا 2»

مستند سفر به دیار پشتون ها؛ منع تروریسم در عین تشویق به مبارزه با اشغالگران

هر روز اخباری از حوادث تروریستی افغانستان و کشته‌های آنها می‌شنویم ولی دلایل‌ و تاریخچه این حرکات را نمی دانیم. این مستند معضلات موجود در افغانستان، تاریخچه طالبان، مروری بر حکومت طالبان، حادثه ۱۱ سپتامبر، حمله آمریکا به افغانستان و… را به طور کامل بررسی می‌کند.

در «سفر به دیار پشتون ها»  تمایز میان فعالیت های جهادی و  فعالیت های ترویستی گروه های مختلف در این قوم مشخص می شود.

مستند «سفر به دیار پشتون ها»

مستند سوریه پرونده یک بحران؛ بررسی جامع بحران سوریه در یک مستند

مجموعه مستند هشت‌قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران»، به کارگردانی سیاوش سرمدی، روزشمار اتفاقات و بحران‌های سوریه است و از زمینه‌های شکل‌گیری آن در سال 2011 تا سال 2018 را که تقریبا جنگ تمام شده است، روایت می کند.

در این روایت‌ سعی شده زمینه‌های بحران در سوریه دقیق‌تر شناسایی شوند. ایده کلی‌ از ساخت این مستند پاسخ به این پرسش مهم بوده است که «چرا ایرانیان باید در سوریه حضور داشته باشند؟».

در این مستند با هیچ مسئول ایرانی صحبت نشده و تمام مصاحبه‌شوندگان مسئولین خارجی‌اند. حتی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مصاحبه‌شوندگان از کسانی‌ هستند که با بشار اسد مخالف بوده‌اند.

این مستند در پنج کشور تصویربرداری شده و ساخت آن نزدیک به چهار سال طول کشیده است. مستند «سوریه، پرونده یک بحران» تولید مشترک مرکز مستند سوره و شبکه مستند است.

مستند «سوریه، پرونده یک بحران»

مستند چرا سوریه؛ بررسی دلایل بحران سوریه

مستند «چرا سوریه»، دلیل شروع بحران سوریه و منافع اقتصادی کشورهای حامی تروریسم از جمله آمریکا را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه نیز به دو موضوع ترانزیت انرژی و مسیرهای ترانزیت زمینی می پردازد.

موضوع اصلی این مستند، درباره منافع کشورهایی است که جنگ و بحران سوریه را برپا کردند و این سوال وجود دارد که سیاست پشت پرده آنها در چه بوده است؟

به گفته‌ی وحید فراهانی، کارگردان مستند، هدف از تولید چنین مستندی این بوده است که نشان داده شود مسائل بسیار کلان تر و بزرگتری از آنچه مردم از این جنگ دیدند در پشت پرده وجود دارد.

مستند «چرا سوریه؟»

مستند دروازه‌ی شرق

چند ماهی بیشتر از آغاز حرکت‌های آزادی خواهانه در کشورهای تونس، مصر، یمن، لیبی و بحرین نگذشته بود که صدای اعتراض از سرزمین شامات نیز برخاست. این مستند روایتی است از وقایع و حوادث اولین سالی که اعتراضات در سرزمین شام جریان داشتند. روایتی که تلاش می کند از زبان کارشناسان هر دو سوی ماجرا، یعنی هم معارضین و هم هواداران حکومت، ماهیت این اعتراض ها را تبیین کند.

د «دروازه شرق»

مستند قائد الحشد؛ روایتی از زندگی پرفراز و نشیب ابومهدی المهندس

جمال ابراهیمی در جوانی از عراق به کویت رفت تا مخفیانه با رژیم صدام مبارزه کند. و بعد از سال‌ها با لقب ابومهدی المهندس به‌عنوان بزرگ‌ترین فرمانده‌ی جهادی عراق به خانه بازگشت.

با شروع شدن جنگ توسط داعش، عراق از ایران درخواست کمک نمود و کسی که به کمکشان شتافت، دوست و برادر ابومهدی در جنگ تحمیلی ایران و عراق، حاج قاسم سلیمانی بود، تا بار دیگر دوشادوش هم دشمن را زمین‌گیر کنند.

ماجرای برادری‌ها و فتح الفتوحات حاج قاسم و ابو مهدی در این مستند از زبان هم‌رزمانشان روایت‌شده است.

مستند «قائد الحشد»

مستند فرزندان اویس؛ معرفی جریانات فکری اسلامی کشور یمن

«فرزندان اویس» مستندی است که به واکاوی و معرفی جریانات اسلامی در یمن با تاکید بر دو دهه ی اخیر و تشکیل حزب انصارلله می پردازد و ریشه شناسی و شکل گیری مذهب زیدیه را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

در این مستند که محصول خانه فرهنگ و رسانه می باشد از گفتگوهای مبارزین یمنی و شاگردین علامه بدرالدین نیز استفاده شده است.

مستند «فرزندان اویس»

مستند بحرین آن سوی سکه انقلاب

«بحرین آن سوی سکه انقلاب» در مورد مبارزات مردم این کشور علیه حکومت آل خلیفه است؛ اما نه در مورد همه انقلابیون، بلکه زنان. زنانی که نقش مهمی در این مبارزات دارند.

در مبارزات مردمی علیه حکومت آل خلیفه در بحرین، زنان شیعه بحرینی نیز همگام با مردان در مبارزات حضور دارند، دستگیر می شوند و به زندان می روند و برخی نیز به خیل عظیم شهدا پیوسته اند.

در این فیلم مستند دکتر نادا دهایف زندانی سیاسی و رییس سازمان توانبخشی و ضد شکنجه بحرین، با زندانیان سیاسی زن به گفت و گو می نشیند.

این زنان چگونگی بازداشت، نحوه شکنجه در زندان ‌های بحرین، تجربه شخصی خود، رنجها و عذاب‌ هایی را که در راه انقلاب کشیده‌ اند، نقطه نظراتشان در مورد انقلاب بحرین و نهضت مقاومت صحبت می کنند.

همچنین فعالیت ‌های سیاسی این زنان پیش از دستگیری و همچنین صحنه ‌های مربوط به انقلاب بحرین و تظاهرات مختلف در این کشور به نمایش در می ‌آید.

مستند «بحرین، آن سوی سکه انقلاب»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید