خانه خانه1-1 غزه؛ نماد مقاومت فلسطین / ثبت رشادت‌های مردمان غزه در آثار تصویری

غزه؛ نماد مقاومت فلسطین / ثبت رشادت‌های مردمان غزه در آثار تصویری

به گزارش راه‌نوشت، همیشه و در همه جای دنیا جنگ را محکوم می‌کنند. در رسانه‌های غربی نیز بارها این نکوهش را شنیده یا دیده‌اید، در حالی که معمولا در مورد آغاز کننده جنگ صحبت نمی‌کنند.

آن‌ها جنگ را تشریح می‌کنند که سبب خسارت‌های مالی و جانی شده ولی نمی‌گویند که این جنگ‌های خانمان‌سوزی در سراسر دنیا که از گذشته تا به امروز برپا هستند را چه کسی راه انداخته و میزگردی برای شناخت مستکبر تشکیل نمی‌دهد؛ بلکه مردم جنگ‌زده خودشان باید با دست‌های خالی برای مقابله با مستکبر مقاومت کنند.

نمونه چنین مقاومتی نوار غزه است. منطقه‌ای در کنار دریای مدیترانه و هم‌مرز با مصر که بیش از صد سال است که دستخوش جنگ و ناآرامی‌ست. در اواخر سال ۲۰۰۸ رژیم صهیونیستی جنگی تمام‌عیار برای نابودی مقاومت این مردم به راه انداخت که سبب شهادت تعداد زیادی از کودکان و زنان بی دفاع شد.

 ولی مردم با وجود کمبود امکانات در مقابل مستکبر ایستادند و پس از تنها ۲۲ روز مقاومت، صهیونیست تا دندان مسلح را به زانو درآوردند.

افزون بر ظلم جنگ، بايکوت رسانه‌ای مردم غزه، ظلمی مضاعف بر آن‌هاست تا مردم دنیا ظالم و مظلوم را نشناسند و مستکبران با خیال راحت‌تری بتوانند به سمت اهداف خود گام بردارند.

مردم مقاوم غزه اما سلاحشان را – چه سنگ باشد چه یک دوربین ساده – بر زمین نگذاشتند و با استقامت، مظلوميت خود را به جهانیان نشان دادند و ظالم را رسوا کردند.

علاوه بر این خبرنگاران و مستندسازان مستقل نیز تلاش کرده‌اند به زیبایی رسالت خود را انجام دهند و مقاومت و رشادت‌های این مردم را در مقابل دولت غاصب و کودک‌کش صهیونیست به تصویر بکشند.

نمونه‌هایی از این آثار را می‌توانید در سایت عماریار ببينيد که به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

آسیایی‌ها به غزه می‌روند

گروهی متشکل از ۱۵ کشور آسیایی با هدف شکست محاصره نوار غزه از کشور هندوستان به راه افتادند و با گذر از پاکستان، ایران، سوریه، ترکیه و مصر، خود را به نوار غزه رساندند. این سفر ۸۰۰۰ کیلومتری که ۳۵ روز به طول انجامید، اولین سفر متحد کشورهای آسیایی به سوی غزه بود. این مستند روایتگر این سفر است.

مستند آسیایی ها به غزه می روند

غزه 85 مایل

مستند «غزه؛ ۸۵ مایل» روایت سفر کشتی «ماوی مرمره» به غزه است. کشتی ای که در ۲۵ می ۲۰۱۰ همراه با یک ناوگان دریایی از ترکیه حرکت کرد تا ضمن همدردی با مردم غزه، محموله ای از کمک‌های انسان‌دوستانه را در اختیارشان بگذارد و در آستانه آب‌های غزه با ممانعت نظامیان و گشت دریایی اسرائیل مواجه شد.

مستند غزه85 مایل

آنتراکت

آنتراکت برگرفته از داستان تک‌تیراندازی اسرائیلی است که در جریان جنگ ۲۰۱۴ غزه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود ادعا کرد در یک روز توانسته ۱۳ کودک فلسطینی را هدف قرار دهد.

آنتراکت

در جستجوی وطن شرقی

مستند «در جستجوی وطن شرقی»، به بررسی زندگی و اندیشه‌های ادوارد سعید متفکر فلسطینی الاصل مسیحی می‌پردازد که در طول زندگی خود تلاش داشته نگاه محافل غربی را به مسائل خاورمیانه و منطقه فلسطین اصلاح و از حقوق مردم این سرزمین دفاع کند.

ادوارد سعید که خانواده‌اش جزء خانواده‌های اخراجی از فلسطین بعد از سال ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم صهیونیستی بوده‌اند، اولین متفکر برجسته فلسطینی است که در سده اخیر در جهان غرب مطرح می‌شود و می‌تواند با اتخاذ رویکردی تأثیرگذار در علوم انسانی، مطالعات شرق‌شناسی و مطالعات پسااستعماری را متحول کند.

مستند در جستجوی وطن شرقی

فیلم سینمایی «عمر»

فیلم سینمایی «عمر»، براساس الهام از داستانی واقعی، روایتگر رابطه چند دوست است که برای آزادی سرزمین خود با سربازان اسرائیلی مبارزه می‌کنند. عمر جوانی فلسطینی است که با کار شرافتمدانه در نانوایی، با فقر و نداری ناشی از اشغال کشورش توسط صهیونیست‌‌ها مبارزه می‌کند. وی هر روز از تیررس تک تیراندازان اسرائیلی فرار کرده و از دیوار امنیتی اسرائیل بالا می‌رود تا معشوقه‌اش «نادیه» که یک دختر دبیرستانی است و قرار ازدواج با هم گذاشته‌اند، را ملاقات کند.

فیلم سینمایی عمر

این فیلم، میزان ظلم و خشونتی که جوانان فلسطینی در جامعه تحت محاصره با آن دست و پنجه نرم می‌کند را به تصویر می‌کشد.

روزهایی در اردوگاه

ما با نسلی از فلسطینی‌ها مواجهیم که در اردوگاه به دنیا آمدند، بزرگ شدند و حتی بعضا از دنیا رفته‌اند. زندگی اردوگاهی، آن هم در کشوری دیگر، اقتضائات خاص خود را دارد که عمدتاً همراه با ناملایماتی از جنس شهروند درجه دو بودن است.

در این مستند فردی انگلیسی با ورود به این اردوگاه سعی می‌کند به متن زندگی فلسطینیان در اردوگاهی در لبنان نزدیک شده و جنس زندگی اردوگاهی در کشوری غریبه را لمس کند.

مستند روزهایی در اردوگاه

سلاح مقاومت فلسطین

پس از معامله قرن و پس از آن که سودان، که از مهمترین معبرهای رساندن سلاح به دست مبارزان فلسطینی بود، از زمره حامیان مسئله فلسطین خارج شد، چگونگی تامین سلاح حماس و جهاد اسلامی به سوالی مهم تبدیل شده است.

مستند سلاح مقاومت فلسطین

این مستند چگونگی تامین سلاح توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی پس از این تاریخ را نمایش می‌دهد و از تونل‌های اسرارآمیز زیرزمینی تا سلاح‌هایی که از اعماق دریا به دست مجاهدین فلسطینی می‌رسد پرده برداشته می‌شود

آقای دردسرساز

مستند «آقای دردسرساز»، روایتگر زندگی پل لارودی، مشاور سابق سفارت دولت ایالات متحده آمریکا در عربستان است که امروزه یک فعال ضد صهیونیسم شده و از بنیان‌گذاران جنبش آزادی فلسطین محسوب می‌شود. وی، امروز یک فعال آمریکایی ضدصهیونیسم و از بنیان‌گذاران جنبش آزادی فلسطین است.

مستند آقای دردسرساز

هدیه

فیلم کوتاه «هدیه»، در مورد پدری به نام یوسف است که در روز سالگرد ازدواجش، تصمیم می‌گیرد همراه با دختر خردسال خود برای خرید هدیه‌ای برای همسرش راهی کرانه باختری شود. اما آیا با وجود سربازان و ایست‌های بازرسی، این کار برای آن‌ها آسان خواهد بود؟

فیلم کوتاه هدیه

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید