خانه یادداشت از تو حرکت از خدا برکت - یادداشتی بر مستند آرمون

از تو حرکت از خدا برکت – یادداشتی بر مستند آرمون

وزکریا اذنی ربه رب لا تدرنی فردا و انت خیرالوارثین (سوره انبیا آیه 89 ) با ارائه آیه شریفه وارد بحث درباره مستند آرمون می شویم و امید است خداوند متعال همه کسانی را که همچون زوج داستان چه در شهر و چه در روستا زیست دارند را به نعمت فرزند نائل گرداند .

فاکتورگیری جزییات

شروع مستند از بیشه های باصفای منطقه کهکیلوی و بویر احمد آغاز می گردد. قوم بختیاری با لباس های خاص خودشان در قالب پوشش شخصیت های داستان نمایان است .

دوربین از بالا با نمای استرین لانگ شات ( های انگل ) دخترکی را در حال دویدن نشان نشان می دهد، موسیقی اصیل ایرانی در پس زمینه تصویر قرار می گیرد و با حس خوبی که کارگردان برای مخاطب ایجاد کرده پای صحبت های زنی می نشینیم که صداقت و سادگی را فقط از اجزای منزلش برای از چشمان غمدیده اش هم می توان یافت.

وقتی با صحبت های وی همراه می شویم و همینطور همسر و پیرزنی که گویا مادر زن است . چنین دریافت می کنیم که در این روستا امکانات کافی برای آن ها موجود نیست، همسر وی هم بیکار است، و مشکلات مالی برآنها مستولی گردیده است و مشکلات آن ها با توجه به باردار نشدن صد چندان گشته است در دقایق ابتدایی مستند که دقیقه شش است فردی از نهادی که برکت نام دارد صحبت می کند که اشاره دارد به حمایت این نهاد از افراد روستا، تنها گره داستان سن زن است که گویا با توجه به بزرگتر بودن شناسنامه اش می تواند ایجاد تعلیق در دل داستان کند که آیا زن ستمدیده می تواند به در این مسیر بخش نیروی درونی خود که همانا توکل محض به پروردگار است را به شکل بیرونی خود بدل کند؟

تلفن به صدا در می آید، از نهاد مذکور با او تماس می گیرند و خبر خوبی که ایشان در نهاد پذیرفته شدند را به او می دهند بعد در ادامه دکتر زنان که برای باردار شدن زن نقش موثری داشته است را در ادامه مستند می بینیم و باز صحبت های همسر وخود او را می شنویم و باز دست های زیبا ،موسیقی و کودکی که مادر در حال بازی کردن با آن است.

اما چند سوال، اول آن که با توجه به نبودن امکانات کافی و بیکاری شوهر، خانمی که باردار نمی شود و طرح مورد نظر در روستا سوژه گویا برای این مهم فراهم است اما می تواند از این بابت کلیشه باشد که در شهر شاید افرادی باشند که کار دارند و امکانات هم فراهم است اما تنها دارند با آبرو داری و سرخ نشون دادن صورت با سیلی گذران عمر می کنند و همیشه از سوژه های مستند سازان دور هستند . دومین سوال ، چرا جزییات بیشتر برای بارداری زن را دکتر اشاره نمی کند بطور مثال با عمل آی وی اف این اتفاق افتاد یا شکلی دیگر ؟

با توجه به اینکه درام شکل گرفته و اثرمندی آن تا حدی با مخاطب همراه بوده می شد بار علمی مستند را بیشتر کرد اما گویی بحث تماتیک داستان بیشتر به نفع سازمان برکت است به هر شکل ایده ، با توجه به اینکه زندگی زن را همچون ماهی مه از آب بیرون افتاده باشد جوری نمایان ساخته بود که تمام طلب قلبی او که منتج به بارداری او می شود را نشان دهد.

نویسنده : محمد بزرگ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید