خانه گفت و گو آیا سری سوم «گاندو» ساخته می‌شود و محمد زنده ماند؟/ علی افشار:...

آیا سری سوم «گاندو» ساخته می‌شود و محمد زنده ماند؟/ علی افشار: از ما خواسته اند خیلی صحبت نکنیم

به گزارش راه نوشت، علی افشار و شهرزاد کمال‌زاده بازیگران سریال «گاندو» به برنامه «سریالیست» آمدند و درباره این سریال صحبت کردند.

شهرزاد کمال‌زاده درباره تجربه بازی در «گاندو2» گفت:«طبق بازخوردی که از جامعه گرفتم این سریال جزو مجموعه‌های پرمخاطب و پربیننده بود که طرفداران خاص خود را داشت.»

علی افشار در این باره گفت:« هر کاری مخالف و موافق دارد اما چیزی که درباره «گاندو» جالب است اینکه همه سریال را دیده اند.»

فصل دوم بهتر است یا فصل اول؟

کمال زاده درباره اینکه سری اول مجموعه بهتر از سری دوم بوده، بیان کرد:«نه هر قسمت متفاوت بود و چنین چیزی نشنیده‌ام. شاید زمان سری اول، چنین سریال امنیتی با این کیفیت نداشتیم. کار متفاوتی بود که درباره دولت صحبت می‌کرد و درباره آن مخالفت‌هایی وجود داشت.»

بازیگر نقش داوود هم در این باره گفت:«این موضوع سلیقه ای است و نمی دانم بر چه مبنایی این نظر را داده اند چون من مخالف این نظر را هم شنیده ام.»

کمال‌زاده درباره کارگدان گاندو گفت:«جواد افشار مشاور و کارگردان خوبی بودند و جزو کسانی‌اند که می‌شود به ویژه در خصوص جزئیات با آنها تعامل داشت.»

علی افشار در این خصوص که آیا حضور پدرش باعث بازی او در گاندو شده، توضیح داد:«من هیچوقت نگفتم یک نقش به من بدهید. من در دانشگاه تهران کارگردانی می خوانم و قرار بود در سریال به عنوان دستیار بابا باشم. من سابقه بازیگری داشتم و طی رفت و آمدهایی که داشتم به این نتیجه رسیدند که من دیالوگ بخوانم و کم کم بین بازیگران قرار گرفتم. در بین بازیگرانی هم که بودیم تنها کسی که تست داد من بودم

وی درباره تحقیقاتی که برای ایفای آن داشت، بیان کرد:«تحقیق کردم که ببینم برای تبدیل شدن به داوود به چه فاکتورهایی نیاز دارم. من بعضی آدمها را برای نزدیک شدن به این بخش بررسی کردم، البته مامور امنیتی در دست و بالم نبود! منظورم آدمهایی است که شغل نظامی دارند. ما تا قبل از سریال اسلحه ندیده بودیم و مشاورانی هم برای این موضوعات داشتیم.»

شهرزاد کمال زاده

علت استقبال از گاندو

بازیگر نقش سادیا، درباره آمار و ارقام تعداد بینندگان که رقم کلی آن در تلوبیون نزدیک به 26 میلیون بوده است، بیان کرد:«نحوه پخش نیز در این موضوع دخیل بود، ما 12 قسمت در عید داشتیم، سریال متوقف شد و با گذشت زمان دوباره ادامه پیدا کرد.»

وی با بیان اینکه بازیگران این سریال برای اینکه مخاطب را راضی نگه دارند، دغدغه مند بودند، ادامه داد:«همه دوست داشتند بهترین‌شان را ارائه بدهند و با جان و دل حضور داشتند. این جنس کار سخت است و همه همدل و رفیق بودند و رقابتی وجود نداشت. چیزی که به خوبی در این کار دیدم، این بود که علاقه و احترامی که کارگردان دریافت می‌کرد از سر ترس نبود و او خودش خیلی شیرین و جذاب و محترم و دلنشین بود، این موضوع در عین اینکه کار سخت بود، فضای آن را دلچسب می‌کرد.

همه با جان و دل کار کردند

همه دوست داشتند بهترین‌شان را ارائه بدهند و با جان و دل حضور داشتند. این جنس کار سخت است و همه همدل و رفیق بودند و رقابتی وجود نداشت. چیزی که به خوبی در این کار دیدم، این بود که علاقه و احترامی که کارگردان دریافت می‌کرد از سر ترس نبود و او خودش خیلی شیرین و جذاب و محترم و دلنشین بود، این موضوع در عین اینکه کار سخت بود، فضای آن را دلچسب می‌کرد.»

افشار علت استقبال از «گاندو۲» تصریح کرد: نظر شخصی من درباره کسی که مخاطب این سریال بودم، این بود که همه با اعتقاد در این کار حاضر شده بودند. کار گروهی زمانی نتیجه می دهد که هرکسی وظیفه خود را به بهترین شکل انجام بدهد.

فصل سوم گاندو

درباره اینکه آیا محمد زنده است و سری سوم گاندو ساخته می شود، افشار گفت:«صادقانه نمی دانم فصل سه ساخته می شود یا نه. درباره اینکه محمد زنده است یا نه هم چیزی نمی دانم.

کمال‌زاده هم درباره اینکه آیا محمد زنده است و سری سوم “گاندو” ساخته می شود، به شوخی گفت:«اطلاعی ندارم. هنوز دکتر به ما خبر نداده!»

به ما گفته اند خیلی صحبت نکنیم!

در قسمتی از برنامه هم، پدرام کریمی، از علی افشار و شهرزاد کمال زاده پرسید:«در گاندو ما دقیقا همان اول می دانیم، چه کسی آدم خوب است و چه کسی آدم بد است. در صورتی که در سریال های خارجی این گونه نیست.»

علی افشار گفت:«حقیقتا من برای این سوال، جواب دارم اما اولا دخالت در کار کارگردان و عوامل است و یکجورهایی هم به ما گفته اند خیلی راجع به محتوای کار صحبت نکنیم!»

شهرزاد کمال زاده هم گفت:«خب در این سریال روی یکسری از شخصیت ها فوکوس شده بود.البته من نمی توانم راجع به کلیت اثر صحبت بکنم چون در همه آن حضور نداشتم.»

نقدها و خرده گیری ها

 بازیگر نقش سادیا با اشاره به این که برخی خرده می‌گرفتند همین چهار نفر امنیت کشور را برعهده دارند، گفت:« این سریال فقط به پرونده “گاندو” اشاره می‌کرد و شاید ما هزاران پرونده با هزاران نیرو داشته باشیم. انتقاداتی وجود داشت اما خیلی از عزیزانی که در حوزه کارهای امنیتی کار می‌کردند با کاراکتر محمد همذات‌پنداری می‌کردند و کار را دوست داشتند و پیگیر بودند.

کمال‌زاده تأکید کرد:«هزاران پرونده ممکن است وجود داشته باشد که هیچ‌وقت دیده  نشده باشند، این همه آدم همین الان در کنار مرزها شهید می‌شوند و خیلی وقت‌ها حتی شاید خبرش هم نمی‌رسد، بنابراین هزاران مورد وجود دارد که هنوز به آنها نپرداخته‌ایم اما این چند نفر پرونده “گاندو” را در دست دارند.»

شهرزاد کمال زاده

منتقد برنامه سریالیست، شاهین شجری کهن، در ادامه درباره سریال گفت:«یک سریال جاسوسی با استانداردها و المان‌هایی که در تمام دنیا ساخته می‌شود، سعی می‌کند موقعیت اکشن بسازد، روابط تو در توی پشت صحنه را تصویر کند و این باعث می‌شود حاشیه برانگیز باشد و همه آن را دنبال کنند.

به عنوان یک سریال قصه‌گو، ایرادات و پرش‌هایی در «گاندو» وجود دارد که به ماهیت فیلمنامه برمی‌گردد اما اینکه یک گروه شخصیت نماینده مثبت و خیر و یک گروه نماینده منفی باشند، باید زمینه‌های موضوع درست تعریف شود. ما در قصه‌گویی فرض‌مان بر این است که سازندگان سریال باید اطلاعاتی در اختیار مخاطب بگذارد و اینجا سریال گنگ عمل می‌کند. بخشی در ذات قصه‌گویی به سبک درام‌های جاسوسی است و بخشی از این ناشی از عجله در دیالوگ‌نویسی و اشاره‌های رو به وقایع و آدم‌های روز است.»

در قسمتی از برنامه هم،کوروش سلیمانی درباره پرونده سریال‌های امنیتی با بررسی سریال هایی مانند خانه امن، تعبیر وارونه یک رویا، وفا و…به نکاتی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید