خانه خانه1-3 8 مستند برای امام هشتم - از یک روز با خادمان حرم...

8 مستند برای امام هشتم – از یک روز با خادمان حرم تا ماجرای زیارت غلامِ چوپان

به گزارش سایت راه نوشت، دست به سینه در ورودی حرم می ایستی و اذن دخول میخوانی. آرام راه می افتی و وارد خانه می‌شوی. فرقی نمی‌کند که از بست شیخ طبرسی وارد شده‌ای یا از باب الجواد یا بست شیخ حر عاملی.

از هر سو رو کنی در قدم های اول گنبد رخ می‌نمایاند. چشمت که به گنبد می‌افتد همانجا خشک می‌شوی.

آن‌قدر این تصویر لذیذ است که دوست داری همانجا، با همان چشمانی که تصویر گنبد در آن‌ها منعکس شده، برای همیشه جاودانه شوی. آن نقطه‌ای که ایستاده‌ای فقط بهشت نیست، اعلی علیینِ بهشت است؛ هوایش را نفس بکش. گوارای وجودت.

در همان لحظه که آنجا ایستاده‌ای، میلیون ها نفر آرزو دارند به اندازه‌ی همان یک لحظه، آنجا را نفس بکشند.

فرقی نمی‌کند که تو خادم حرمش باشی یا زائر پیاده ای که سالی یکبار در ایام شهادتش خود را به مشهد می‌رساند یا اهل سنتی که ارادتی عجیب به امام دارند، شاید هم دخترکی ویلچرنشین بوده‌ای که از پنجره فولادش شفا گرفته‌ای یا پدر شهیدی که فقط دیدار او قلب داغدارت را تسلی می‌بخشد؛ هر که که باشی، حتی نقاره زنی که هفتاد سال است بدون یک روز غیبت در حرم حاضر بوده، باز او را بیش از این می‌خواهی. او بی‌نهایت است و هر چه از او داشته باشی باز هم کم است.

پروانه‌های گرد وجود امام رئوف بی‌نهایتند و به تعداد آن‌ها داستان وجود دارد از جلوه‌های عشق و محبتی که میان دل و دلدار جاری است. برخی از این جلوه‌های بی‌نظیر را فیلم سازان و مستندسازان شکار کرده و به تصویر کشیده اند.

از یک روز فعالیت خادمین حرم رضوی در بخش‌های مختلف حرم گرفته تا قسمتی از زندگی چوپانی که برای ارباب روستا کار می کند و آرزوی زیارت بر دلش مانده یا ماجرای درخت بادامی که به دست امام رضا علیه السلام در نیشابور کاشته شده. در این روز سوگ شهادت امام رضا علیه السلام برخی از این آثار را به شما معرفی می‌کنیم که گرچه دور از اوییم اما به یاد او خانه‌ی جان را معطر کنیم:

صبح روز هشتم؛ روایتی از یک روز فعالیت خادمان حرم

مستند «صبح روز هشتم»؛ برای اولین بار یک روز از فعالیت خادمین حرم رضوی با ثبت تصاویر مکان‌هایی که تاکنون مردم عادی امکان حضور در آنها را نداشته‌اند.

در این مستند از یک صبح تا غروب یک شیفت خادمین حرم رضوی روایت می‌شود و به جهت تعدد مکان‌های خدمت خادمین تصویربرداری آن بیش از سه سال به طول انجامیده است و برای اولین بار فعالیت برخی از خادمین از جمله اداره روشنایی حرم رضوی در قالب مستند به تصویر کشیده شده و نکته قابل توجه روایت آن از زاویه دید حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است.

تولید و تهیه کنندگی این مستند 70 دقیقه‌ای بر عهده احمد شفیعی و کارگردانی و نویسندگی حسین علیجان نژاد بوده است.

کاروان؛ غزلی زیبا از زائران سفر اولی

در اطراف ما افرادی هستند که به دلایل مالی هنوز توفیق زیارت امام رضا‌(ع) را نداشته‌اند. مستند کاروان حضور این افراد را که برای اولین بار به زیارت حضرت رضا(ع) می‌روند را روایت می‌کند.

­تهیه کنندگی این اثر بر عهده امیر پژمان حبیبیان و محمد علی توکلی بوده است.

مستند مسافران و قصه سفر به مشهد با خانواده شهدا

مستند «مسافران»، همراه با خانواده معظم شهدا به سفر معنوی مشهد مقدس می‌رود و این سفر معنوی را به تصویر می‌کشد.

تهیه کنندگی و کارگردانی این اثر 38 دقیقه ای بر عهده محمد ساسان بوده است که در مؤسسه راوی مدیا به تولید رسیده است.

سلام بر علی پسر موسی؛ ماجرای غلامِ چوپان

غلام، چوپان است. در روستای حشمت آباد زندگی می کند؛ جایی در میانه راه تربت حیدریه و مشهد. او باید گله ارباب را هر روز صبح به صحرا ببرد تا غروب. او دوست دارد روز شهادت امام رضا (ع) به زیارت آن حضرت برود اما گله را هم نمی تواند به امان خدا رها کند …

این مستند به به تهیه کنندگی امین قدم و کارگردانی وحید چاووش در مرکز مستند سوره به تهیه و تولید رسیده است.

در راه بهشت

“در راه بهشت” روایت پیاده‌روی زائران حرم عشق(ع) از نیشابور تا مشهد مقدس در ولادت امام رضا(ع) است؛ این شیرینی وصال است که پیاده‌روی در گرمای هوای تابستان را بر این زائران سهل می‌کند.

کارگردانی و تهیه کنندگی این اثر را عهده یاسر عالمی بر عهده داشته است.

قزل امام و روایت 3 ترکمن زائر

مستند «قزل امام»، روایتی از ۳ ترکمن اهل‌سنت، ارادت خاصی نسبت به امام رضا علیه السلام دارند. نه تنها آنها بلکه دیگر ترکمن‌ها هم ارادت خاص و ویژه‌ای نسبت به اهل‌بیت دارند. شفاعت، زیارت و مدد جستن از اهل‌بیت گوشه‌ای از اعتقادات آنهاست.

حتی آنهایی که به حج مشرف می‌شوند قبل از اعزامشان به زیارت امام رضا علیه السلام می‌روند.

نماهنگ هایی نذر امام هشتم

نماهنگ های حج تهیدستان، قبله عاشقان، راز غریب، باد زانو می زند، جام گلاب، زیارت، یار خراسانی ، سلطان دل، دخیل و حضرت نور از جمله نماهنگ هایی است که از سوی وسط مؤسسه آفرینش های هنری آستان‌قدس‌رضوی تهیه شده است.

پویانمایی های قرار به کارگردانی مریم هاشم نژاد، چراغ گنبد ساره شفیعی پور، فیلم کوتاه نذر و نماهنگ قطار تهران و مشهد از دیگر آثار مرتبط با امام هستم هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید