خانه یادداشت سینما چگونه به پزشکان ادای احترام کرد؟! / 5 فیلم از مهمترین...

سینما چگونه به پزشکان ادای احترام کرد؟! / 5 فیلم از مهمترین پیشرفت های عرصه پزشکی در سینما

مرگ و زندگی دو کلیدواژه ای است که با شغل پزشکی عجبین شده و همین مسئله جایگاه پزشکان در جامعه مدرن را به جایگاهی مهم در اجتماع تبدیل کرده است، سینما نیز به عنوان هنری که به دنبال قصه گفتن است، از همان ابتدا فهمید که اتفاقاتی که در بیمارستان ها می گذرند به تنهایی و بی کم و کاست می توانند قابلیت تبدیل شدن به فیلم و قصه را داشته باشند.

اگر شما یک روز قدم به بیمارستان بگذارید، با صحنه های متفاوتی از مواجه انسان ها با مرگ و زندگی مواجه می شوید و نمونه های مختلفی از این قصه‌ها از دیرباز سبب شده تا پای سینما گران را به ساحت پزشکی علاقه مند کند، این روزها که ویروس کرونا بخش زیادی از جامعه را درگیر کرده کادر درمان و جامعه پزشکی و تأثیر این قشر در ادامه حیات بشر را بیش از گذشته در رسانه ها می بینیم.

حضور پر رنگ تولیدات پزشک محور در سینمای جهان

علم بدن، افزون بر پیچیدگی و تأثیرگذاری خود در هر کشور تامین کننده سلامت افراد و تا حدودی اقتدارآفرین در عرصه بین المللی است و با وجود چنین نقشی برای پزشکان و کادر بهداشت و درمان به عنوان عناصر اقتدار آفرین، روایت پزشک و پیشرفت های پزشکی در سینمای کشورهای گوناگون رایج است و نگاهی به سینمای خارجی، به خصوص آن ها که سینمای پررونقی دارند نشان می دهد که موضوعات پزشکی همیشه در تولیدات سینمایی حضور دارند.

نمایش جهش های پزشکی در سینما از طریق روایت داستان ها و حوادث واقعی در دنیای علوم طبی، از طرفی آحاد مردم را با این پیشرفت ها آشنا می کند و از طرفی بر غنای روایت های سینمایی می افزاید. در کشور خودمان، دکتر فریدون سبزی رکورددار بیشترین عمل موفقیت آمیز قلب باز است و سالانه بیش از هزار عمل قلب باز انجام می دهد.پروفسور سمیعی، دکتر معصومی و … هر کدام از این پزشکان ایرانی صاحب مجموعه ای از صلاحیت ها و برتری ها و ابتکارات در رشته خودشان هستند  و مع الاسف سینمای ایران حتی یک فیلم راجع به زندگی حرفه ای این پزشکان برجسته تولید نکرده است.بگذریم از این که این ها فقط تعدادی از پزشکان معاصر هستند و اگر بخواهیم پزشکان تاریخ تمدن اسلامی را برشماریم، به مجال موسع دیگری محتاج خواهیم بود.

اگر روایت نکنیم دیگران روایت می کنند

حقیقت این است که  اگر ما پزشکان برجسته کشورمان را به تصویر نکشیم، کدام کشور برای ما این کار را می‌کند؟ اگر ما زندگی آنان را روایت نکنیم، آیندگان چگونه به نقاط طلایی پیشرفتمان دسترسی داشته باشند و بپذیرند؟

عجیب است که تمدن ایرانیان، چه در دوره طلایی تمدن اسلامی و چه در دوره معاصر پس از انقلاب اسلامی، در زمینه پزشکی و تربیت پزشکان چیره دست و دستیابی به ابتکارات جهانی میدان دار است و با این وجود در سینمای ایران خبری از این جذابیت ها  نیست.حال آنکه  سینمایی مثل سینمای لهستان، که کشوری کوچک است و سینمای کوچکی هم دارد، این کار را انجام داده و اولین پیوند قلب در لهستان را تبدیل به یک فیلم بسیار خوش ساخت و گیرا کرده است.

5 فیلم از مهمترین پیشرفت های عرصه پزشکی در سینما

عماریار مجموعه ای از فیلم های این حوزه را جهت آشنایی تماشاگران با این گونه پیشرفت ها آماده کرده است که معرفی مختصری از هر کدام بدین شرح است:

  • Bogowie 2014 : این فیلم ماجرای اولین پیوند قلب در لهستان توسط پروفسور زبیگنیو رلیگا را روایت می کند.
  • Something the Lord Made 2004: روایت اولین جراحی قلب و اتفاقاتی که در رابطه با پیشگامان این عرصه یعنی دکتر “آلفرد بلوک” و دکتر “ویوین توماس” در دانشگاه جان هاپکیز می افتد.
  • Gifted Hands 2009 :  این فیلم روایت جراحی دو قلوهایی که از سر به یکدیگر چسبیده اند، را نشان می دهد
  • Concussion 2015: کشف بیماری  CTE که در بازی فوتبال آمریکایی برای بازیکنان به وجود می آید. این فیلم روایت کشف بیماری توسط یک دکتر آفریقایی تبار آمریکایی است.
  • Patch Adams: روایت واقعی از دکتری که معتقد است بیماران روانی را میتوان با شوخی و خنده خیلی بهتر درمان کرد و روشی را بر این اساس پایه گذاری می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید