خانه خانه1-3 خاطرات بادیه در مورد اتفاقی است که بشریت مدیون آن است /...

خاطرات بادیه در مورد اتفاقی است که بشریت مدیون آن است / گفت و گو با ساسان فلاح فر

به گزارش سایت راه نوشت، ساسان فلاح فر، کارگردان مستند «خاطرات بادیه» در مورد این فیلم گفت : خاطرات بادیه از زبان یک راوی به تصویر کشیده شده که کسی است که تا کنون جنگ را از نزدیک ندیده است و در اولین تجربه حضورش در این فضا برخی چیزها برایش جالب است.

در ابتدا گفته می شود که می توانی به عنوان یک خبرنگار در کنار یک عملیات در سوریه حضور داشته باشی اما وقتی به آن منطقه می رود جدای از عملیات انسان هایی که در آنجا می بیند برایش مهم می شوند و سراغ آنها می رود. افرادی که کم کم جلوی چشمش به قهرمان تبدیل می شوند و به شهادت می رسند.  

وی با بیان اینکه نزدیک به هفت نفر از افرادی که این راوی می بیند به شهادت می رسند، گفت: همه افرادی که این راوی می بیند افغانستانی هستند و شاید کسی باورش نشود که اتفاقات بزرگی که در سوریه رخ داده مدیون حضور این افراد بوده و آنها بودند که آن اتفاقات را رقم زده اند. تمام قهرمانان ما از اعضای فاطمیون هستند.

* ماجرای حضور حاج قاسم / این فیلم سفارشی نیست

این مستند ساز در مورد حضور حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس در این فیلم گفت: قطعا حاج قاسم در عملیاتی از این دست حضور داشت. این عملیات هم مستثنی از این نبود که به صورت محدود برخی از تصاویر ایشان در این فیلم به نمایش درآمده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما از حضور سردار سلیمانی در این عملیات مطلع بودید گفت: قاعدتا در عملیاتی که پایان سیطره داعش بر سوریه است، فرمانده ای که در این سالها باعث شده که داعش از بین برود حضور دارد.

این روحانی فیلم ساز در پاسخ به این سوال که آیا سعی شما بوده که این تلاقی بوجود بیاید یا اینکه این کار را به طور سفارشی انجام داده اید گفت: سفارش در اینجا معنایی پیدا نمی کند چرا که ما در مورد اتفاقی صحبت می کنیم که بشریت مدیون آن است. تمام بشریت مدیون پایان سیطره داعش است و دین و مذهب و ملیت و نژاد هم نمی شناسد.

وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت نشان داده شود گفت: همه این فیلم عین حقیقت است و دقیقا جایگاه این فیلم در جشنواره ای مثل سینما حقیقت است.

* اطلاعات طبقه بندی شده ای نشان نمی دهیم

ساسان فلاح فر در پاسخ به این سوال که آیا شما برای نمایش اطلاعات طبقه بندی شده در فیلم خود مشاور نظامی خاصی داشته اید گفت: این فیلم اطلاعات خاصی نمی دهد بلکه به یک عده قهرمان می پردازد که در این میان، حاج قاسم به سراغ آنها می آید و محبت ویژه ای به افغانستانی ها می کند و می رود.  چون قهرمانان داستانم افغانستانی هستند این صحنه را هم نشان می دهم.

وی تاکید کرد: من در فیلمم همچون آنچه که در مورد فیلم های دفاع مقدس گفته می شود بیشترین توجهم به بعد انسانی افراد حاضر در این جنگ بوده است.

* واقعیتی که همه دنیا باید ببیند

فلاح‌فر در مورد مخاطب اثرش گفت: به نظر من تمام دنیا حداقل یکبار این واقعیت و حقیقت را ببینند. اما قطعا در خیلی از جاها برای اینکه حقیقت مشخص نشود امکان نمایش پیدا نخواهد کرد و دیده نمی شود.

این فیلم ساز روحانی که رسانه به روزی را برای سخن گفتن با مخاطبانش برگزیده در مورد مشکلاتی که بر سر راه نمایش فیلم های جنگی ما در دنیا وجود دارد گفت: آنها در جشنواره هایشان فیلم های بسیار خشن سینمایی را نشان می دهند اما ما که از دفاع سخن می گوییم و چون حقیقت و واقعیت با ما است، نباید از آن دفاع کنند و آن را نشان دهند. قاعده دنیا اینگونه است که دوست دارند هر چیزی که گفته می شود از کانال خودشان گفته شود و این واقعیت ها گفته نشود.

وی در پاسخ به این سوال که با این پیش فرض، شما برای اینکه حرفتان به گوش دنیا برسد چه تمهدیدی دارید گفت: ما به دنبال توزیع کننده و پخش کننده های بین المللی هستیم و حتی اگر هم در این راه موفق نشویم ممکن است آن را بر وی او دی ها حتی به رایگان قرار دهیم تا علاقمندان بتوانند به تماشای آن بنشینند. مهم دیده شدن این اتفاق مهم است. اتفاقی که همه بشیریت مدیون آن است که باید آن را ببینند.

* رعایت استانداردهای جهانی سینما

فلاح فر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا متناسب با این هدف، در ساخت این فیلم زبان جهانی سینمای مستند را رعایت کرده اید گفت: تقریبا تا جایی که امکانش بوده سعی کرده ایم تمام استانداردهای سینمایی را رعایت کنیم. طبیعتا برخی اتفاقات هستند که اختصاص به ما و مذهب مان دارد مثل اینکه در بخشی از این فیلم در میانه جنگ روضه خوانی را می بینیم و من این صحنه را گذاشته ام چرا که این واقعیتی بوده که درآنجا وجود داشته است.

وی افزود: این قهرمانان در جنگ از مذهبشان بهره می بردند و از آن انرژی می گرفتند. حتی در جایی از این فیلم راوی از یکی از این افراد در مورد این روضه خوانی و مراسم می پرسد که جواب می شنود ما اگر نان هم نداشته باشیم اما این توسل به اهل بیت را هنگام جنگ داریم.

این کارگردان ادامه داد: در سینمای غرب هم انواع نشان های دینی و مذهبی را می بینیم از بنای کلیساها تا صدا ناقوسشان یا عبادت کردن کاراکتر ها در آنجا اما انگار ما در سینمای خودمان دوست داریم که واقعیت ها و حقیقت های خودمان را نشان ندهیم در صورتی که صحنه های اینچنینی عین حقیقت است؛ یعنی هر آنچه که وجود داشته را من سعی کرده ام که نشان دهم.

جهت تماشای این مستند جذاب و تماشایی به سایت عماریار مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید