خانه خانه1 3 مستند شیرین با موضوع ازدواج که باید ببینیم - وقتی از...

3 مستند شیرین با موضوع ازدواج که باید ببینیم – وقتی از ازدواج آسان حرف می زنیم دقیقاً از چه چیزی حرف می زنیم؟

در نخستین روز از ماه ذی الحجه و به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در تقویم ملی، «روز ازدواج» نامگذاری شده و این نامگذاری بهانه‌ای شده تا به سراغ مستندهایی برویم که به این موضوع پرداخته اند.

موضوعی که از خلقت آدم همواره مطرح بوده؛ چرا که سنگ بنای اولیه‌ی تشکیل خانواده و بقاء نسل بشریت و همدلی انسان ها با امر مقدس ازدواج گره خورده است.

ازدواج از منظر قران کریم به وجود آورنده مطمئن ترین و آرامش بخش ترین  رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت و ازخودگذشتگی است . و از آیات و نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای انسان از نوع خود همسرانی آفرید تا در کنار آنان به آرامش و سکون نایل آیند و بین آنان دوستی و رحمت قرار داد .

اما مقوله ازدواج در این سال ها به واسطه تشریفات و تجمل گرایی‌ها که یکی از عوامل اصلی آن رسانه ها، فیلم ها و الگوسازی های غلط آن ها هستند به امری دشوار برای جوانان تبدیل شده است.

در ادامه می خواهیم به 3 مستند «عکس العمل»، «به همین سادگی» و «دوازده نفر» که به موضوع ازدواج و عینیت بخشی به ازدواج آسان می پردازند، اشاره کنیم.

«مستند عکس العمل» ساخته‌ی مهدی محمودی ضمن اینکه نگاهی به مسئله‌ی بحران جمعیت و کاهش آمار ازدواج داشته سعی کرده به دغدغه‌ی اجتماع در باب فرزندآوری بپردازد ، این مستندساز سراغ افراد و قشرهای مختلف رفته و وضعیت اجتماع را درباره‌ی عدم میل به فرزندآوری و نپذیرفتن این مسئولیت روایت کرده .

همچنین به این مسئله پرداخته است که چقدر امروزه در مقایسه با گذشته افراد به دلایل مختلف از جمله مسئله‌ی اقتصادی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند که اتفاقا دولت‌ و نهادها هم سهم بزرگی در این اتفاق دارند.

مستند دیگری که به آن اشاره می کنیم، مستند «به همین سادگی» به کارگردانی آقای کارگر است، این مستند روایت زندگی زوجی است که زندگی خود را از خوابگاه متأهلی شروع کرده‌اند و مشکلات و موانع نتوانسته مانع ازدواج آنها شود و با قناعت و سادگی و البته ازدواج آسان زندگی خوبی را آغاز کرده اند، در حالیکه در همان زمان بسیاری از افراد معتقدند که برای فراهم آوردن یک زندگی آن هم در شرایط کنونی باید به یک جایگاه و ثبات نسبی رسید و به این زودی ها و قبل از فراهم کردن همه‌ی شرایط و امکانات نباید تن به ازدواج داد .

مستند دیگری که با همین موضوع در سال 1395ساخته شده مستنندی است از آقای مدرسه ای درباره‌ی یکی از پرجمعیت ترین خانواده‌های ایرانی، این مستند با نام «12 نفر» روایت زندگی حجت الاسلام محمد مسلم وافی یزدی است که با 32 سال سن صاحب 10 فرزند است، و کارگردان سعی داشته تصورات رایج از سختی‌ها و تلخی‌های فرزند‌آوری را تا حدی برطرف نماید و از شیرینی‌های پرجمعیت بودن بگوید .

البته ناگفته نماند که هدف صرفا افزایش تعداد فرزندان نیست و اسلام همان اندازه که به فرزندآوری تاکید داشته ، به نحوه‌ی تربیت و رشد فرزند هم توجه داشته است.

در پایان می توان گفت که متاسفانه با وجود اهمیت و جایگاهی که مسئله‌ی «ازدواج» در اسلام دارد این موضوع امروزه و در اوضاع کنونی با وجود وضع قوانینی که مسئولین برای آن در نظر گرفته اند ، همچنان از موضوعات مورد نگرانی بسیاری از جوان‌هاست .

بالا رفتن سن ازدواج ، عدم مسئولیت پذیری ، مشکلات اقتصادی و تغییر سبک زندگی از مشکلات مهمی است که اگر به آن پرداخته نشود در آینده‌ی نه چندان دور به یک بحران اجتماعی اساسی تبدیل می‌شود .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید