خانه دسته‌بندی نشده فاطمیون با سلاح دوربین در نبرد پالمیرا - طلبه فیلمساز در میانه...

فاطمیون با سلاح دوربین در نبرد پالمیرا – طلبه فیلمساز در میانه میدان

به گزارش سایت راه نوشت، ساسان فلاح‌فر، 24 ساله است و طلبۀ حوزۀ علمیه. سال 88 مسئول جداسازی صوت‌های هیئت‌شان بود. مدتی هم روی کلیپ‌های سخنرانی مقام معظم رهبری کار کرد تا اندک‌اندک به مستندسازی علاقه‌مند شد. ویژگی برجستۀ آقای فلاح‌فر پرکاری است و پر تلاشی. او جهت ساخت مستند های بسیار است.

شروع مستندسازی

بعد از ساخت کلیپ تصمیم گرفتیم وارد مستندسازی شویم و اولین مستندی که ساختیم، درباره اردوهای جهادی خرمشهر بود. این کار را پس از اصلاح مجدد امسال به جشنواره عمار ارسال کردم.

آشنایی با فاطمیون، سیدابراهیم

آشنایی من با فاطمیون از ساخت کارهای پرتره برای مدافعان حرم شروع شد که بعد با افغانستانی‌ها آشنا شدم و مستندی درباره یک جانباز افغانی ساختم. سپس مستند «مهدی صابری» را کار کردیم و از آنجا بین شهدا دست به دست شدیم.

در ساخت مستند «شهید صابری» با «مصطفی صدرزاده» آشنا شده بودم؛ ولی هیچ عکس و فیلمی از ایشان برای تولید مستند در اختیار نداشتیم تا اینکه آقای «روح الله رفیعی» آرشیوی در اختیارمان گذاشتند و با همکاری هم این مستند را تولید کردیم.

یکی از جذاب‌ترین مستندها، کار «سید ابراهیم» که به زندگی «شهید مصطفی صدرزاده» می‌پرداخت. زمانی که این کار تولید شد بحبوحه‌ای از حضور ایرانی‌ها در سوریه بوجود آمده بود که شهید صراحتا در این مستند میگوید ایران در سوریه حضور دارد ولی نه با حضور فیزیکی؛ بلکه با تفکر امام و انقلاب اسلامی.

مادرانه

بعد از ساخت مستند شهید صابری دیدیم که مادر این شهید به خاطر رفتار متفاوتش در برابر مشکلات، ظرفیت کار جداگانه دارد. با وجود داشتن همین یک پسر حتی قطره‌ای اشک برای این مصیبت نریخته. رفتار این مادر به گونه‌ای بود که من هر آنچه از جریان حادثه کربلا و رفتار حضرت زینب(س) شنیده‌ام، در این مادر‌دیدم.

می‌خواستیم سبک زندگی کسی را نشان دهیم که در راه اسلام، همه چیزش را فدا کرده و هنوز هم خجالت زده است. خجالت‌زدۀ اینکه چرا کم گذاشته؛ این شخص در رویا نیست بلکه در کنار ما زندگی می‌کند.

نبرد پالمیرا

موضوع این مستند، جریان آزاد سازی استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین منطقۀ سوریه یعنی پالمیراست. جایی که با پایتخت خودخوانده داعش؛ یعنی رقه هم مرز است.

بچه‌های فاطمیون در تمام عملیات‌های سوریه حاضرند؛ ولی اسمی از آنها برده نمی‌شود؛ ما هم با استفاده از آرشیوهایی که گروه رسانه‌ای فاطمیون در اختیارمان قرار داد معرفی‌شان کردیم.

گروه رسانه‌ای فاطمیون همان افرادی هستند که این بار با سلاح دوربین، وقایع مهم و تصاویر شهدا را از آموزش تا عملیات ثبت می‌کنند، و جالب اینجاست که تاکنون افراد زیادی از این آرشیوها استفاده نکرده‌اند.

ساخت این کار دشواری‌های خاص خودش را داشت. مجبور شدم یک هفته با آنها درباره فضاهای عملیاتی صحبت کنم و خودم را در آن موقعیت‌ها قرار دهم؛ بعد از آن سعی کردم با وسواس زیاد کار را جلو ببرم تا مستند خوبی شود. اینها در کنار نداشتن حامی مالی کار دشواری بود.

مهاجر

ما قصد داشتیم مستندی درباره چرایی وجود فاطمیون تولید کنیم که با دستیابی به اطلاعات مناسب توانستیم به هدفمان برسیم. جالب اینجاست که همزمان با ساخت این کار شبکه BBC هم به خاطر ترس از وجود فاطمیون در منطقه، علیه آنها مستندی ساخته بود.

مستند مهاجر روایت‌گر قدرت فاطمیون است. شهید صدرزاده در ابتدای مستند می‌گوید «الحمدلله رسیدیم به تپه های جولان و داریم می‌رویم سراغ اسرائیل». انتهای مستند هم به همین جا ختم می‌شود. این مقدمه و مؤخره حماسه خوبی در مستند ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید