خانه یادداشت «18 تحت تعقیب»؛ داستانی عجیب و طنزآمیز که در سرزمین‌های اشغالی اتفاق...

«18 تحت تعقیب»؛ داستانی عجیب و طنزآمیز که در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد

به گزارش سایت راه‌نوشت، همیشه با شنیدن نام انتفاضه فلسطین تصویری از جوانان روبسته‌ای به ذهن می‌آید که در حال سنگ‌پرانی به سربازان رژیم صهیونیستی هستند. درست است و در واقع انتفاضه از آنجا آغاز شد که رژیم‌ صهیونیستی در 8 دسامبر 1987 با یک‌ کامیون‌ به‌ صف‌ کارگران‌ فلسطینی‌ زد و‌ چهار کارگر بی‌‌دفاع‌ مسلمان‌ در زیر چرخ‌های‌ کامیون‌ به‌ شهادت‌ رسیدند و نه‌ نفر دیگر به‌ شدّت‌ مجروح‌ شدند. در پی‌ این‌ جنایت‌، اوضاع‌ در همه‌ی‌ مناطق‌ مسلمان‌‌نشین‌ فلسطین‌ ملتهب‌ شد و مردان‌ و زنان‌ مسلمان‌ فلسطین به‌ خیابان‌ها ریختند و هسته‌ی‌ اصلی‌ انتفاضه‌ شکل‌ گرفت.

اما آنچه در مستند «18 تحت تعقیب» می‌بینیم بسیار متفاوت است. داستانی که این مستند به آن پرداخته است، به گونه‌ای طنزآمیز اما در بطن یک حقیقت، ضعف دولت اسرائیل و رفتار سرکوب‌گرانه و نژادپرستانه آن‌ها در قبال رشد یک جامعه خلاق را نشان می‌دهد. جامعه‌ای که می‌توان آن را به تمامی آحاد بشر تعمیم داد.

جامعه‌ای که تصمیم می‌گیرد دستش در جیب خودش باشد و روی پای تولید ملی بایستد و با خرید 18 گاو از مناطق اسرائیلی‌نشین کار خود را شروع می‌کند اما در ادامه با مخالفت و تحریم رژیم صهیونیستی روبرو می‌شود. تا پای مال و جان ادامه می‌دهد و رژیم را به ستوه می‌آورد. اما در همین زمان سلاح مذاکره همه مقاومت‌ها را آب می‌کند و مردی که به قول نخبگان جامعه آن روز “از جنس مردم نبود”، با خیالی خام قرداد صلحی امضا می‌کند تا یکباره تمام همبستگی‌ها را در هم بشکند و پیروزی قطعی را به شکست حتمی بدل کند.

«18 تحت تعقیب»؛ داستانی عجیب و طنزآمیز که در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد
مستند 18 تحت تعقیب

سیر داستانی و امتزاج روایت‌ها با انیمیشن و تصاویر واقعی کار را بسیار جذاب کرده است و بر طنز ماجرا در کنار بیان حقیقت‌ها می‌افزاید. استناد اتفاقات به زبان افرادی که آن روزها نقش اول داستان بودند و حتی برخی سربازان رژیم صهیونیستی که در جبهه مقابل، رو در روی حرکت صلح‌آمیز و اجتماعی مردم ایستاده بودند بر غنای کار افزوده است.

مستند «18 تحت تعقیب» آنچه را نمایش می‌دهد در واقع حقیقت برخورد استکبار و تمدن غرب با ریشه‌های خودجوش تمام ملت‌هاست.

نویسنده: ندا پارسا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید