خانه خانه2 ده مستند هسته‌ای برتر / از شهدای هسته‌ای تا برجام موشکی

ده مستند هسته‌ای برتر / از شهدای هسته‌ای تا برجام موشکی

به گزارش سایت راه نوشت، پس از ترور و به شهادت رسیدن دکتر محسن فخری‌زاده، ماجرای هسته‌ای ایران و نتایج مذاکرات، مجدد به تیتر رسانه‌‌ها تبدیل شد.
دوباره عده‌‌ای سعی کردند با سوءاستفاده از این اتفاق، مذاکرات جدیدی را برای کشور طراحی کنند، و دقیقاً همینجاست که مرور حافظه تاریخی ملت پیرامون ماجرای هسته‌‌ای و مذاکرات پیشین، می‌تواند خط پایانی برای اینگونه طراحی‌‌های غلط باشد.
به همین بهانه، 10 مستند برتر درباره جریان هسته‌ای تحت عنوان مستند هسته ای و مذاکرات صورت‌گرفته را در زیر معرفی می‌کنیم تا بتوانید با گوشه‌هایی از مهم‌ترین اتفاقات 20 سال گذشته انرژی هسته‌ای همراه شوید.

مستند میراث مجید
مستند میراث مجید

میراث مجید

مستند «میراث مجید»، داستان استادی را روایت می‌کند که به سختی به علمی دست می‌یافت ولی راحت در اختیار دانشجو‌ها می‌گذاشت، به تنها فردی که توانست در برنامه هسته‌ای ایران، پروژه غنی‌سازی 20 درصد را به سرانجام برساند اما حقوق نجومی نگیرد. شهید مجید شهریاری، اسوه‌ای فوق‌العاده و دانشمند مومن انقلابی است که در راه علم و اعتلای وطن، جان خود را نیز فدا کرد.

فرزند کبیرکوه

«فرزند كبيركوه»، داستان زندگی شهيد داريوش رضايی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای كشور است كه به دست عوامل استكبار در مردا ماه سال 90 در مقابل ديدگان همسر و دختر خردسالش به شهادت رسید.
ایشان يكی از افراد گمنام و در عين حال با تخصص بالا در زمينه فعاليت‌های هسته‌ای و استراتژيك بود كه خبر شهادت او يك شوك بزرگ خبری و سياسی به‌ وجود آورد.
اين مستند، با استفاده از صدا و فيلم‌های گردآوری شده از خانواده شهيد، منابع مختلف آرشيوی، مصاحبه با افراد مرتبط و بازسازی بخش‌هايی از زندگی شهيد تهيه و توليد شده است.

مهار نشده

«مهار نشده»، مستندی به‌کارگردانی «مصطفی رضوانی» است که مسئله‌ هسته‌ای ایران را از نگاه یک دانشجوی پاکستانی ‌بررسی می‌کند.
بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، «محتشم»، دانشجوی دانشگاه شریف، به ‌این سوال می‌رسد که چرا دانشمندان هسته‌ای پاکستان را ترور نمی‌کنند و به دنبال یافتن پاسخ سوال خود می‌رود. او در ادامه، کنکاشی درباره اتهام ایران برای ساخت سلاح اتمی دارد.

مستند فروشنده 1
مستند فروشنده 1

فروشنده 1

مستند جنجالی «فروشنده 1»، مذاکرات با 5+1، برجام و دستاورد‌های آن را زیر ذره‌بین می‌برد.
این اثر، روایتی جدید و ناگفته از پشت صحنه آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در آستانه انتخابات سال 1392 ارائه می‌کند.

فروشنده 2

سه سال بعد از توافق هسته‌ای در حالی که کمتر کسی فکر می‌کند با ناکامی‌های اقتصادی و رفع تحریمی برجام، جریان مدافع مذاکره و تعامل به سراغ برنامه از قبل تعیین‌شده برجام‌های بعدی نرود. اما اخبار متعددی حکایت از این دارد که زمینه‌های برجام‌های موشکی و منطقه‌ای از قبل چیده شده است.
مستند «فروشنده 2» با دسترسی به همین اخبار به خصوص در حوزه موشکی، برای اولین بار پرده از مسیر چیده و هماهنگ‌شده جریان غربگرای داخلی و طرف‌های غربی برداشته است. به این امید که این هشدار باعث شود این بار برخلاف برجام هسته‌ای، اقدامات رسانه‌ای جریان انقلاب نوشدارویی بعد از مرگ سهراب نباشد و زودتر از آن که دیرشود چاره‌ای اندیشیده شود.

مستند پرزیدنت آکتور سینما
مستند پرزیدنت آکتور سینما
پرزیدنت آکتور سینما

مستند «پرزیدنت آکتور سینما»، تلاش‌های میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی را برای ایجاد رفاه در کشورش روایت می‌کند. او با سیاست تنش‌زدایی، وارد مذاکره با ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌شود و به توافق می‌رسد.
درحالی‌که گورباچف امتیازهای زیادی به آمریکایی‌ها می‌دهد اما وضع اقتصادی مردم شوروی فرقی نمی‌کند و ایالات ‌متحده جنگ رسانه‌ای را هم علیه آن‌ها به راه می‌اندازد و درنهایت شوروی از هم می‌پاشد.
کارگردان، سیاست «اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در مذاکرات با ایران در دورۀ معاصر را همان مدلِ مذاکرۀ ریگان با گورباچف می‌داند.

سکوت استقلال، فریاد پیروزی

این مستند، تاریخچه بازرسی‌های هسته‌ای ایران را از زمان انعقاد تفاهم‌نامه «سعدآباد» تاکنون بررسی می‌کند و در کنار آن، گزارشی از بازرسی‌های آژانس را در سایر کشورها ارائه می‌دهد.

نان و هسته‌ای

این مستند در اوج بحث‌های مذاکرات هسته‌ای و بحث‌های اقتصادی در کشور ساخته شده است و با طرح یک تاکسی نظرات مردم درباره ارتباط انرژ‌ی هسته‌ای و اقتصاد کشور را به تصویر می‌کشد.

کلاهک موشکی

مسئله تحریم‌های موشکی و مذاکره برای آن، همیشه برای ایرانیان جای سوال داشته است. مستند «کلاهک موشکی»، مطرح‌شدن موشک‌های بالستیک ایران را در مذاکرات هسته‌ای هدف قرار داده و به تعهدات دو طرف در زمان مقرر، نگاهی می اندازد.

عبور از محال

مستند «عبور از محال» یکی از دیگر از فیلم هایی است که تحت عنوان مستند هسته‌ ای به معرفی آن خواهیم پرداخت.
این مستند، گزارشی آشکار از خدعه و نیرنگ و ظلم ظالمان عالم و استقامت و پیشرفت مردم ایران در مقابل تحریم‌ها در صحنه بین‌المللی است. در این مستند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و نتایج آن، نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌ای، قدرت نظامی ایران و … بررسی می‌شوند.

برای دانلود و تماشای همه آثار مرتبط با وقایع هسته ای ایران، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید