خانه خانه1-1 10 مستند با موضوع کارآفرینی - وقتی هیچ سدی جلوی تولید کننده...

10 مستند با موضوع کارآفرینی – وقتی هیچ سدی جلوی تولید کننده ایرانی نمی گیرد

به گزارش راه‌نوشت، طی یک دهه اخیر، حوزه اقتصاد مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظّله‌العالی) بوده و نقشه راه و راهبرد اقتصادی کشور نیز تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» از سوی معظم‌له ابلاغ و شعار منتخب سال‌های اخیر نیز مزین به جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی بوده‌اند.

در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، «کارآفرینی» یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ مطلوب اقتصادی برشمرده شده است.

در این بند بر تأمین شرایط، فعال‌سازی امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تأکید شده است.

صنعت و سینما

همچنین این بند به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط اشاره دارد.

به همین بهانه در این یادداشت سعی کردیم 10 مستند منتخب حوزه کارآفرینی که در آن مردم عادی با مسئله‌شناسی و آسیب‌شناسی درست و همت والا به کارآفرینان زبده و تآثیرگذار اقتصادی بدل شده‌اند معرفی کنیم. امید است که با تماشای این آثار، انگیزه فعالیت اقتصادی مؤثر در شما چندین برابر شود.

بانو؛ مادر شهید فرمانده جنگ اقتصادی

مستند «بانو»، روایتگر زندگی کارآفرین نمونه، بانو «عصمت احمدیان»، مادر شهیدان «فرجوانی» است که در ۱۱ سالگی ازدواج و به اهواز مهاجرت می‌کند و فضای شهری مانع نمی‌شود تا پرورش مرغ و ماهی را کنار بگذارد و کارگاه خیاطی ایجاد نکند.

جنگ تحمیلی زندگی او و خانواده‌اش را همانند دیگر مردم اهواز درگیر می‌کند و دو پسرش را از وی می‌گیرد. او اکنون اعتقاد دارد که جنگ امروز، جنگ اقتصادی است و با سفر به روستاها، می‌کوشد اهالی را به کارهای اقتصادی ترغیب سازد در عین حال که خود یک کارآفرین نمونه است.

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد حبیبی‌منصور، در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، فانوس بهترین فیلم را از آنِ خود کرد و بانو احمدیان «نشان مردمی استقلال»، جایزه‌ای که به قهرمان جنگ اقتصادی تقدیم می‌شود را در این دوره از جشنواره به دست آورد.

خودکار؛ سازنده خودکار و عطر بیک

مستند «خوکار»، علاوه‌بر این که نیم‌نگاهی به تاریخچه ورود نوشت‌افزار به ایران دارد، روایتی از زندگی پر فراز و نشیب «علی‌اکبر تحریریان»، پدر نوشت‌افزار ایران و مؤسس کارخانه خودکار بیک و مداد سوسمارنشان است.

کسی که بیش از نیم قرن عمر خود را در راه تولید و اشتغال‌زایی و پیشرفت صنعت نوشت‌افزار ایران صرف کرده است. تحریریان در سال ۱۳۹۵، نشان «امین‌الضرب» را برای تلاش در صنعت نوشت‌افزار ایران دریافت کرد.

این اثر به کارگردانی محمد ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، در دهمین جشنواره عمار، مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

زیر درختان زیتون؛ از کویر قم تا قاره سبز

«زیر درختان زیتون»، حکایتی مستند از سید «احمد بلندنظر»، باغدار نمونه و کشاورز موفقِ قمی است. او از بزرگ‌ترین کارخانه‌داران و تولیدکنندگان زیتون به ‌شمار می‌رود که با نوآوری و تلاش جهادی می‌تواند در منطقه خشک و کویری قم، محصولِ باکیفیت پرورش دهد و تعداد زیادی شغل ایجاد کند.

جلوگیری از واردات روغن به ایران، مهم‌ترین انگیزه این کشاورز برای توسعه کشتِ زیتون است. او اکنون به کشورهای مختلف از جمله اروپا صادرات دارد.

آقای بلند نظر در هفتمین جشنواره عمار، «نشان مردمی استقلال» را از دست خانواده شهدای هسته‌ای کشور دریافت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

کارگردانی این اثر را محمدجواد رحیمی و تهیه‌کنندگی آن را علی نظری، بر عهده داشته‌اند.

چهل و 4 نفر؛ اینجا فقط ایرانی داریم

شغل و درآمد دغدغه اصلی امروز جامعه ما است. مستند «چهل و 4 نفر»، روایت زندگی خانم «اکرم جعفری» کارآفرین خوش‌ذوقی است که فروشگاه «یاعلی» را برای ایجاد اشتغال و حمایت از نیازمندان راه‌اندازی می‌کند تا پاسخ‌گوی این دغدغه آن‌ها باشد.

در این فروشگاه، فقط کالای ایرانی عرضه می‌شود. کارکنان این مجموعه به‌تعداد ۴۴ نفر، افرادِ دارای شرایطِ خاص هستند که به ‌لحاظ مالی، روحی یا خانوادگی به شغل نیاز دارند.

این اثر به کارگردانی امیر مهریزدان و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد، در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، فانوس بهترین فیلم را از آنِ خود کرد و خانم جعفری «نشان مردمی استقلال» را در این دوره از جشنواره به دست آورد.

گردون همت؛ روستای نمونه اقتصادی جهان

«ممقان»، در نزدیکی تبریز قرار دارد. نرخ بیکاری در این شهر تقریباً صفر است و هیچ گدایی ندارد. مردم شهر، ابتدا به کشاورزی مشغول بودند اما به‌دلیل کم‌آبی و مناسب نبودن زمین، به فرآوری «نخودچی» رو آوردند و شهر خود را به نمونه موفقی در حوزه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی تبدیل کردند.

مستند «گردون همت»، روایتی است از این روستای الگو که به‌عنوان پایتخت نخودچی جهان شناخته می‌شود. این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرتضی مقدسی، محصول مرکز صداوسیمای آذربایجان شرقی است.

خیاط کوچولو؛ ترس کودک از سوزن باعث ایجاد کارگاه تولیدی

مستند «خیاط کوچولو»، ماجرای دختر کوچولویی است که درحین تمرین خیاطی، سوزن در دستش فرو می‌رود و از آن به بعد، از خیاطی‌کردن می‌ترسد.

مادر تصمیم می‌گیرد با اختراع یک «بازی»، ترس دختر را بریزد تا او و دیگر کودکان، خیاطی را راحت‌تر یاد بگیرند. کار از اینجا شروع می‌شود و به جایی می‌رسد که یک کارگاه تولید بازی «خیاط کوچولو» راه‌اندازی می‌شود.

این اثر به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین، در سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج تولید شده است.

خیاط موچولو

من جوانمردم؛ دغدغه تربیتی، کلید تولید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید لباس فرزند خود به بازار بروید و نگران باشید که لباس مورد نظر خود را که متناسب با تربیت فرزندتان است پیدا نکنید و یا لباسی را انتخاب ‌کنید ولی پدر خانواده آن را نپسندد.

در پس همین اتفاق ساده و دغدغه مهم، خانم «زهرا عباسی»، با یک چرخ خیاطی ساده، مقابل واردات، قاچاق کالا و تهاجم فرهنگی قد عَلَم می‌کند.

او لباس‌های کودکانه‌ای را که با فرهنگ ایرانی و جامعه اسلامی هم‌خوانی ندارد یا حتی دارای عکس‌هایی ترسناک و بسیار خشن است، با طرح‌هایی منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی بازطراحی و تولید می‌کند.

«من جوانمردم»، روایتی مستند از این ماجرا است. این اثر به کارگردانی علی پاجانی و تهیه‌کنندگی بنت‌الهدی بهلول است که در ششمین جشنواره عمار، مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

سیداحمد؛ از معلولیت تا کارآفرینی و تولید

مستند «سید احمد»، روایتی درباره زندگیِ «سیداحمد مفیدی»، پیرمرد 78 ساله گرگانی است. او پس ‌از آنکه در سن 33 سالگی و در اثر یک تصادف، قطع نخاع شد، به‌دنبال کاری بود که بتواند در خانه انجام دهد. سیداحمد، ناامیدی را بدترین بیماری می‌داند و تلاش می‌کند تا شغلی مناسب با وضعیتِ خودش را پیدا کند. او بافندگی را با تکیه بر نبوغ خودش شروع کرد و اکنون در اثرِ سخت‌کوشی و کمک‌های همسرش، به یکی از معروف‌ترین فروشندگان کاموا درسطح کشور تبدیل‌شده است. او با وجودِ وضعیتی که دارد، خدمت به‌خلقِ خدا را فراموش ‌نکرده است و برای نیازمندان، وام‌های قرض‌الحسنه درنظر می‌گیرد.

میلاد میرزاباقری کارگردان این اثر و علی دهقان تهیه‌کننده آن است.

خاویار قم؛ پرورش خاویار در کویر

صید غیرمجاز و آلودگی محیط‌زیست، ماهی «خاویار» دریای خزر را در آستانه انقراض قرار می‌دهد. «محمدتقی برخورداری»، کشاورز و کارآفرین اهل قم، با دقت در اهمیت تولید این محصول، در اوایل دهه هشتاد استخرهایی را در کنار چاه‌های آبِ شورِ کشاورزی در دل کویر قم می‌سازد و در آن‌جا «فیل‌ماهی» و «خاویار» را پرورش می‌دهد و باعث رونق اقتصادی در منطقه می‌شود و پس از مدتی صادرات به خارج از کشور را نیز آغاز می‌کند.

این اثر به کارگردانی محمدجواد رحیمی و تهیه‌کنندگی علی نظری، موفق به دریافت لوح افتخار بهترین مستند نهمین جشنواره عمار شده است.

کربال؛ گره اقتصاد و محیط زیست

مستند «کربال»، شرح حال فعالیت کشاورزی به نام «سیروس زارع» است که در روستای کمجان شهرستان خرامه زندگی می‌کند. با بحران آب و خشکسالی، سیروس و دوستانش بیکار می‌شوند. آن‌ها برای فرار از بی‌کاری و برگشت به روزگار خوش زندگی، تصمیم به احیای محیط زیست خود می‌گیرند.

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی موسوی‌تبار، محصول سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج است.

برای دانلود و تماشای این آثار و فیلم‌های بسیار دیگری پیرامون اقتصاد مقاومتی، به سایت عماریار به نشانی AmmarYar.ir مراجعه کنید.

سایت عماریار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید