خانه یادداشت ساده و مهم - یادداشتی برای فیلم مستند نسخه

ساده و مهم – یادداشتی برای فیلم مستند نسخه

مستند نسخه از آن دست مستندهایی‌ست که با دیدنش داغ دلمان تازه می شود، موضوع فیلم همان سناریوی کهنه عدم شفافیت است، البته این بار در ابعادی متفاوت.

فیلم با تعدادی نمای ساده از هیاهوی شهر شروع میشود که اغراق نیست بگوییم اگر پیچ صدا را ببندیم هیچ معنی و مفهومی ندارند، اما همان ابتدا موضوعی مطرح می کند که اهمیت اش به قدری زیاد است که مخاطب را از هر قشر و طیفی که میخواهد باشد مجاب می کند که تا پایان پای تماشا بنشیند.

مستندساز توانسته با شرح مباحثی چون سلامت، نظام سلامت و ازهمه مهم تر تعارض منافع پزشکان و بیماران و اثرات آن بر عملکرد نظام درمان و چند مبحث دیگر، به ترتیبی درست و زبانی ساده و با ارائه مثال هایی ملموس که درک مطلب را برای مخاطب سهل تر می کند علاوه بر رساندن موضوع به جایی که میخواهد اطمینان حاصل کند که مخاطبش از هر قشر و طبقه ای که باشد میتواند با او ارتباط بر قرار کند.

در ادامه مستند ساز با بررسی وجوه مختلف عارضه عدم شفافیت در سیستم سلامت و درمان که خود وظیفه التیام دردهای جامعه را دارد نسخه شفا بخشی می پیچد که آن هم چیزی جزء ایجاد شفافیت در ارائه خدمات درمانی در بستر پرونده الکترونیک سلامت و بر مبنای تئوری داده باز نیست.

البته باید متذکر شوم که فیلم ساز برای اثبات ادعای خود مبنی بر شفا بخش بودن نسخه تئوری داده باز دو مثال عینی و علنی از آن را در بخش درمان کشور های انگلستان و هند ارائه می کند .

تیم مستند ساز توانسته با ارائه جمع بندی و راه کار مناسب رسالت فیلم را به آخر برساند و دینش را به موضوعی به این مهمی «سلامت جامعه» ادا کند و قطعاً این مستلزم تحقیقات و مطالعه دقیق است .

حیف است که تنها درباره محتوا حرف بزنیم و اشاره ای به نحوه ساخت ، کارگردانی ، دکوپاژ و تدوین فیلم نکنیم که از نظر من همه بی نقص و عالی است . تکه های گرافیکی کار هم از کیفت و جذابیت مناسب برخوردار است و استفاده شان در فیلم علاوه بر پیش برد محتوا به ایجاد دگرگونی در فضا و ممانعت از خستگی مخاطب کمک کرده است .

نویسنده : محسن صیادیان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید