خانه پرونده گفت و گو با کارگردان نماهنگ ضربه دوازدهم / انتقاد از کوتاهی...

گفت و گو با کارگردان نماهنگ ضربه دوازدهم / انتقاد از کوتاهی ها در روایت قیام گوهرشاد

عبدالله حاجی محمدی کارگردان نماهنگ «ضربه دوازدهم» که به مناسبت سالروز قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی، منتشر شده است، درباره این اثر گفت: ۲۱ تیرماه سالروز واقعه قیام گوهرشاد است و مخاطبان کم و بیش ماجرای قیام گوهرشاد را شنیده‌اند اما از کم و کیف آن اطلاع آن‌چنانی ندارند؛ در واقع قیام مسجد گوهرشاد مادر قیام‌های کشور است.

وی درباره ساخت این نماهنگ توضیح داد: حدود یک سال قبل در جریان ساخت یک موسیقی با موضوع قیام مسجد گوهرشاد قرار گرفتم که توسط دوست و همکارم آریا عظیمی نژاد و به سفارش معاونت اجتماعی شهرداری مشهد در حال ساخت بود؛ درضمن آقای «آریا عظیمی نژاد» در کنار ساخت موسیقی، تهیه کننده این کار هم بود.

این کارگردان ادامه داد: موسیقی نماهنگ «ضربه دوازدهم» بسیار خوب بود و شعر این کار هم سروده دکتر محمدمهدی سیار بود. موضوع اثر هم با توجه به اینکه بالغ بر ۸۲ سال از آن واقعه می گذرد تا به حال کار نشده بود، تمامی این موارد موجب شد تا به سمت ساخت این نماهنگ حرکت کنم.

حاجی محمدی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی و مهم در مسیر ساخت این نماهنگ پیدا کردن تصاویری خوب و شایسته برای موسیقی بسیار خوب آن بود؛ این مسئله موجب شد تا ما دقت فراوانی روی شعر و موسیقی این کار داشته باشیم و تصاویری را متناسب با شعر و موسیقی انتخاب کردیم.

وی اضافه کرد: در مرحله فکر و ایده آقای مرتضی سیدی نژاد و حامد بامروت نژاد به همراه سایر دوستان هم فکر شده و فیلمنامه کار را نوشتیم؛ از طرف دیگر مسجد گوهرشاد هم به لحاظ تولید اثر دارای محدودیت های خودش بود و باید آستان قدس رضوی را نسبت به تولید کاری که محدودیت ها و معذوریت هایی دارد، مطمئن می کردیم.

این کارگردان یادآور شد: نتیجه پتانسیل موسیقی مناسب نماهنگ و افرادی که با هم همدل بودند و واقعا حرفه ای پای کار آمدند این شد که نماهنگی بعد از ۸۲ سال درمورد واقعه قیام مسجد گوهرشاد ساخته شد؛ در حقیقت می توان گفت که در حوزه تولید آثاری با این موضوع تا امروز کوتاهی های فراوانی صورت گرفته است.

حاجی محمدی متذکر شد: این قبیل موضوعات و وقایع طلب می کند که درمورد آن مستندهای بسیار خوبی ساخته شود تا مردم نسبت به این وقایع آگاه شوند زیرا این قبیل رویدادها پیشینه تاریخی ما بوده و گذشته این کشور محسوب می شوند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم اگر تاریخ مربوط به قیام مسجد گوهرشاد را مطالعه کنند متوجه می شوند این رویداد چه اتفاق خاصی بوده که ما آنها را امروزه به دست فراموشی سپرده ایم؛ در حقیقت فراموش کردن این قبیل رویدادها و اتفاقات خیلی برای ما مناسب نیست زیرا دانستن این وقایع مسیر امروز ما را روشن‌تر می‌کند.

گفتنی است نماهنگ «ضربه دوازدهم» روز گذشته به مناسبت هشتاد و دومین سالروز قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی منتشر شد. موسیقی این اثر را آریا عظیمی نژاد آهنگسازی و تنظیم کرده، محمدمهدی سیار شاعر و حجت اشرف زاده هم خواننده این نماهنگ است که به صورت نمادین قیام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم در صحن حرم رضوی(ع) به دستور رضاخان را تصویر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید