خانه گفت و گو گفت و گو با کارگردان انیمیشن بنیامین / از موسیقی اوکراینی تا...

گفت و گو با کارگردان انیمیشن بنیامین / از موسیقی اوکراینی تا تغییرات اجباری

 «بنیامین»؛ عنوان انیمیشنی سینمایی است که به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی در موسسه آینده نگار تهیه و تولید شده است. این انیمیشن سینمایی قصه دو دوست به نام های «آشر» و «بنیامین» است که اتفاقاتی سبب می‌شود این دو نفر درگیر ماجراها و سفری پرخطر شوند. با کارگردان این انیمیشن، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 مقداري از خودتان بگوئيد و چه شد که انيميشن «بنيامين» ساخته شد؟

از اوايل سال 90 به صورت جدي و تخصصي با ساخت کارهاي کوتاه، وارد حوزه انيميشن شدم و پس از اتفاقات خوب در حوزه انيميشن کشور و استقبال‌هايي که از اثر «شاهزاده روم» صورت گرفت، تصميم گرفتيم کار بلند توليد کنيم که ‌اين امر با همکاري آقاي مصطفي حسن‌آبادي تهيه کننده «بنيامين» در مؤسسه «آينده‌نگار» صورت گرفت و اين انيميشن با استقبال خوب مخاطبان کودک و نوجوان مواجه شد.

چه شد به سراغ ساخت انیمیشن با چنین موضوعی رفتید؟ 

کارهايي که در اين چند سال در حوزه انيميشن انجام داديم، مضمونشان تا حد بسياري به «بنيامين» نزديک بود و سعي کرديم نخستين کار بلندمان نيز در همين راستا باشد و نگارش فيلمنامه «بنيامين» را که فيلمنامه‌اي تخيلي است، شروع کرديم.

پيرنگ فيلمنامه، «بلوغ» است، يک فيلمنامه شخصيت محور و کلاسيک که شخصيت در آن به يک بلوغ فکري‌واجتماعي مي‌رسد. سعي کرديم در طراحي کاراکتر، جزئيات را با دقت نظر جلو ببريم و خدا را شکر کار باورپذير درآمده است.

درباره فيلمنامه، بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

از همان ابتدا که شروع به نگارش فيلمنامه کرديم، در نظر داشتيم که پدر و مادرهايي که همراه با بچه‌هايشان به سينما مي‌آيند، درگير داستان شوند و از اين جهت سعي کرديم در‌ داستان، پيچيدگي‌هاي خاصي را لحاظ کنيم و پيام‌هايي را که مي‌خواهيم به مخاطب بدهيم در لايه‌به‌لايه‌ي فيلم طرح‌ريزي کنيم که مخاطب‌هايمان در رده‌هاي سني مختلف برداشت‌هاي متفاوتي از کار داشته باشند و خوشبختانه همين‌طور هم شد و در جشنواره‌ها و پس از آن اکران‌ها هم شاهد بازخوردهاي خوبي بوده‌ايم. بچه‌ها خيلي خوب با اثر ارتباط برقرار کردند به گونه‌اي که بچه‌هاي کوچک روند داستان اصلي را متوجه شدند و نوجوانان هم پيام‌هاي اخلاقي را درک کردند و خانواده‌ها هم تحت تأثير قصه و داستان بودند.

البته ناگفته نماند که در اواسط کار به مشکلاتي در زمينه اجرا برخورديم و بحث نمادها و مسائلي از اين قبيل تا حدودي نسبت به آن‌چيزي که از پيش طراحي کرده بوديم، کمرنگ‌تر يا دچار تغيير شد، به طور مثال «طاووس» در فيلم قرار بود حيوان ديگري باشد که تغيير کرد. سعي کرديم از جذابيت‌هاي ديگري استفاده کنيم.

در مسير ساخت انیمیشن بنیامین ، مشکلي نداشتيد؟

يک‌سري محدوديت‌هاي فني داشتيم، به‌همين خاطر معتقدم فيلمنامه را بهتر از اين هم مي‌شد اجرا کرد، اميدوارم فيلمنامه‌هاي بعدي را با امکانات فني بالاتري بتوانيم به توليد برسانيم.

با تمام محدوديت‌هاي پيشِ رو، اما من به‌عنوان کارگردان، وسواس خاصي روي شيوه طراحي و خلق شخصيت‌ها داشتم و در اين زمينه، جلسات متعددي با طراح کاراکترها برگزار کرديم و پس از آن هم که بحث دوبله پيش آمد، سعي کرديم بهترين دوبله را انجام دهيم و خوشبختانه در بازخوردها، مي‌بينيم که بچه‎ها با شخصيت‌هاي اثر ارتباط خوبي برقرار مي‌کنند.

با توجه به امکانات و زماني که در اختيار داشتيم تلاش داشتيم رنگ و نوري طراحي شود که به ميزانسن مدنظرمان نزديک باشد ولي يک جاهايي هم اين مسئله مطابق ميل پيش نرفت که سعي مي‌کنيم در کارهاي بعدي با توجه به تجربيات گذشته، کيفيت اين مسئله را ارتقا بخشيم.

موسيقي کار انیمیشن بنیامین از زمان نگارش فيلمنامه در ذهنم بود و موسيقي انيميشن‌هاي ساخته شده را که گوش مي‌دادم کاري که باب ميلم باشد، پيدا نکردم و مي‌دانستم تا به حال در زمينه موسيقيِ انيميشن کار قابل توجهي ارائه نشده است. کار که جلوتر رفت آقاي عبدي از سازندگان خوب موسيقي را پيدا کرديم و صحبت‌هاي زيادي در زمينه اين‌که موسيقي اثر چگونه باشد، زده شد. خود او هم براي اين همکاري مصمم بود و با توجه به فيلمنامه و فضاي کار، پيشنهادات خوبي دادند. پس از جمع‌بندي‌هاي اينها، کار ضبط موسيقي در اوکراين آغاز شد که به‌نظرم يکي از بهترين بخش‌هاي کارمان است.

صنعت انيميشن کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

انيميشن اساساً از جمله کارهاي پرهزينه در هنر است و در اين مسير، هر چقدر به‌دنبال کيفيت باشيم هزينه‌هاي بيشتري نيز متحمل مي‌شويم. به‌همين خاطر صنعت انيميشن نيازمند حمايت مديران فرهنگي است اما از آن جهت که ما حرف‌مان را صريح مي‌زنيم، مورد حمايت قرار نمي گيريم.

خوشبختانه انيميشن‌هاي خوبي که با دغدغه ساخته شده، مورد حمايت مردم قرار گرفته و به سوددهي نيز رسيدند و ما نيز با سوددهي فاصله چنداني نداريم اما در اين ميان بهترين ارگاني که مي‌تواند از صنعت انيميشن حمايت کند، دوستانمان در موسسه اوج هستند که در صورت حمايت، شاهد اتفاقات خوبي خواهيم بود.

گفت و گو از محمدرضا پورصفار

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید