خانه خانه3 گفت‌وگو با مداح و تهیه‌کننده نماهنگ «سلام فرمانده» / صحبت از آمادگی...

گفت‌وگو با مداح و تهیه‌کننده نماهنگ «سلام فرمانده» / صحبت از آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا به جای اظهار دلتنگی

ابوذر روحی و حجت‌الاسلام نعیمی از عوامل سازنده اثر فاخر « سلام فرمانده » از عنایات ویژه امام حاضر برای ساخت این اثر فرهنگی گفتند که امروز منجر شده به عنوان یک کار تمیز فرهنگی مشتاقان زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده و بر لسان فرزندان حاج قاسم زمزمه شود.

به گزارش راه‌نوشت، نخستین نماهنگ قرن، ماجرایی دارد که برخلاف همه روایت‌ها پایانش به سلام ختم می‌شود؛ ماجرایی که در ادامه به آن می‌پردازیم:

تشکیل گروه سرود در کنار تربیت نسل دهه ۹۰

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید نعیمی تهیه‌کننده اثر فاخر “سلام فرمانده”، تشکیل گروه “ماح” را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال گذشته عنوان کرد و گفت که تشکیل گروه ماح (ملت امام حسین) در کنار تربیت نسل دهه ۹۰ توأمان به ذهن ما رسید و خدا را شکر شهید زنده ما را تنها نگذاشت.

وی به شعر “رفیق شهیدم” اشاره کرد که با مضامین و الگوهای وطنی به تصویر کشیده شده و گفت که در سرود رفیق شهیدم به علی‌ لندی و علمای معاصر توجه و سعی شد دستورات مقام معظم رهبری مثل آتش به اختیار، جهاد تبیین و گام دوم انقلاب توجه ویژه شود.

حاج‌آقای نعیمی از دستگیری و هدایتگری حضرت ولیعصر (عج) در تمامی مراحل ساخت این نماهنگ اشاره کرد تا جایی که علی‌رغم اتمام کار با دیدن جمله “عهد می‌بندم” در دیواره‌های مسجد جمکران بلافاصله متن شعر را از “ان‌شاءالله” به “عهد می‌بندم” تغییر دادیم.

تهیه‌کننده “سلام فرمانده” به فعالیت بیش از ۱۰۰ نفر اشاره کرد و گفت «بعد از ساخت سلام فرمانده دلمان خیلی گرفت زیرا دل همه را شاد نکردیم ولی لحظه تحویل سال و بعد از صحبت حضرت آقا، شعر سلام فرمانده از شبکه سه پخش شد و آنجا بسیار اشک ما درآمد و میدانم که آنجا دل پدر مادرم شاد شد و امروز به لطف آقا جانمان شاهد آن بودیم که از چندین کشور ازجمله سوریه، لبنان و فرانسه درخواست پخش با زیرنویس از ما شد

نعیمی از باورهای تبدیل شده به دیده در “سلام فرمانده ” سخن گفت و افزود که «در “سلام فرمانده” با چشمم دیدم که دعای خیر پدر و مادر چه‌کارها می‌تواند بکند، در “سلام فرمانده” قلب پاک کودکان را دیدم، زحمات بیش از ۱۰۰ نفر را دیدم که از همه‌چیز خود گذشتند تا سرود سلام فرمانده انجام شود.»

حجت‌الاسلام نعیمی تهیه‌کننده نماهنگ سلام فرمانده

کار جهادی انگار با بچه‌های انقلابیِ بی‌ادعا عجین شده تا جایی که تهیه‌کننده “سلام فرمانده” می‌گوید برای ساخت این اثر، هزینه کرایه پنج دوربین هم نداشتند ولی عوامل به‌صورت دلی و جهادی کار کردند و در مقابل در باب همکاری‌های صورت گرفته اینگونه گفت «واقعاً برخی از ارگان‌ها ازجمله تیپ میرزا کوچک خان که من آن‌ها را شهیدان زنده میدانم، جبهه انقلاب فرهنگی گیلان، آموزش‌وپرورش، شهرداری، امام‌جمعه حمایت کردند.»

“سلام فرمانده” یعنی اثر در برابر اثر

ابوذر روحی خواننده گروه “ماح” معتقد است که “سلام فرمانده” باعث شده فاصله عده‌ای با انقلاب به حداقل برسد بسیاری از بچه‌های انقلابی با انقلاب و نظام آشتی کردند چون سلام فرمانده یک کار دلی معجزه‌ای از طرف آقا امام زمان (عج) بوده است.

روحی از دل پاک بچه‌های قد و نیم قد گروه “ماح” می‌گوید که لطف امام حاضر چنان اثری بر کارشان گذاشته که امروز همه ایران سلام‌های بزرگ‌مردان کوچک را واگویه می‌کنند.

وی مضمون ابیات “سلام فرمانده” را ابیاتی در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین عنوان کرد و گفت که در بحث امام زمان (عج) همیشه از انتظار، دلتنگی و منتظر صحبت شده ولی در سلام فرمانده به مسائل بخشش و آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا صحبت شده است.

روحی که از مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز هست معتقد است در “سلام فرمانده” نشان داده شد که اگر به مسائل و کار فرهنگی به‌خوبی توجه شود می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد هرچند که درعین‌حال از بی‌مهری به اثر فاخر مربوط به حاج قاسم سلیمانی (رفیق شهیدم) به‌شدت ناراحت بود.

ابوذر روحی، خواننده نماهنگ سلام فرمانده

وی مهم‌ترین دستاورد “سلام فرمانده” را تجمیع نیروهای انقلابی در قالب تشکیل ۳۱۳ نفر برای گروه سرود از خانواده‌های مختلف عنوان کرد و گفت که خوشحالیم که با خواندن این شعر هم جهاد تبیین و خودسازی مدنظر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم رقم خورد و هم با استفاده از زبان هنر شاهد اثری ماندگار برای دربرگیری گسترده در جمع کودکان و نوجوانان بودیم.

به گفته روحی ضربه اثر در برابر اثر باعث شد تا برنامه‌ریزی که برای نسل دهه هشتادی و دهه نودی توسط غرب صورت گرفته به انزوا رود و درعین‌حال گیلان ما که از گذشته تا امروز طلایه‌دار بسیاری از مسائل فرهنگی و سیاسی بود این بار هم در سطح کشور خوش درخشید.

روحی می‌گوید که در برگزاری کلاس مداحی به مجموعه فرهنگی و گروه سرود ماح رفتیم و ناخودآگاه انجام یک کار مشترک به ذهن ما رسید و تصمیم گرفتیم به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) یک گروه سرود ارزشی در این خصوص بسازیم و تصمیم گرفتیم از بچه‌ها در بقعه آقا سید حسین استفاده کنیم.

 ما خبرنگاران الگوی روایتگری خودمان را عقیله النساء حضرت زینب کبری (س) میدانیم که انگار عقیله خدر الرساله در هر حریمی دستگیری دارد؛ ابوذر روحی نخستین کار گروهی “ماح” را کارویژه برای حضرت زینب عنوان کرد که مورد استقبال پرستاران قرار گرفت.

روحی ازجمله مداحانی است که به‌شدت با مداحی استودیویی مخالف است اما هدف از ساخت کلیپ‌هایی به‌مانند “سلام فرمانده” را تأثیرگذاری مثبت به سمت آموزه‌های دینی با استفاده از سبک موسیقی دانسته و به تأکیدات رهبر انقلاب در تأثیرگذاری هنر و به‌صورت خاص سرود در ماندگاری آثار فرهنگی نیز اشاره کرد که با فطرت انسان و کودکان نیز سازگار است و در قالب شیوه اثر در مقابل اثر با تولیدات ناهنجار غربی سفارشی به مقابله پرداخت.

حضورشان در قم هم جالب بود؛ روحی می‌گوید تماسی از قم برای اجرای کار مشابه “رفیق شهیدم” داشتیم که ۳۰ کودک در گروهشان دارند و آن‌ها گفتم نیاز به ۳۰۰ کودک دیگر دارید که کمتر از یک هفته این هماهنگی صورت گرفت و ضبط قم ما با کودکان قمی انجام شد.

وی از علاقه بچه‌ها به سرود جمعی سخن گفت که منجر به جذب افراد و خانواده‌های با گرایش‌های مختلف شد تا نخستین سرود گروه ماح به‌خوبی دیده شود و متعاقب آن در کار بعدی حاج قاسم سراغ نقطه زنی رفتیم و در شعر حاج قاسم و سلام فرمانده باهدف پیش رفته و سعی کردیم در آن میرزا کوچک خان جنگلی که یک افتخار گیلان است را به بچه‌های مختلف از استان‌های دیگر معرفی کردیم.

خواننده “سلام فرمانده” معتقد است وقتی کاری برای امام زمان (عج) باشد همه موارد راست و ریس می‌شود و توانستند در مدت‌زمان یک ماه تیم ۳۱۳ نفری متشکل از کودکان برای اجرای سرود سلام فرمانده آماده کنند تا این‌گونه تأثیرگذار باشد و حالا در همه شهرها شاهد تشکیل خودجوش گروه ماح متشکل از ۳۱۳ کودک هستیم.

وی اثر بعدی در ابعاد گسترده گروه “ماح  را برای دهه کرامت معرفی کرد و گفت که هدف بعدی ما سرودن کار برای امام رضا است که امیدوارم به بهترین نحو سروده و اجرا شود.

بعد از پخش “سلام فرمانده” و استقبال کم‌نظیر مردم و خانواده‌ها از این اثر شاید باید بیشتر درباره عوامل و آنچه به تصویر کشیده شد صحبت کرد ولی ابوذر روحی خواننده این اثر و حجت‌الاسلام نعیمی تهیه‌کننده “سلام فرمانده” ابراز شرمندگی شدید و طلب حلالیت طلبیدند و قطعاً زمانی انسان‌ها به این نقطه می‌رسند که سراسر کارشان نیت قرب الی الله و خشنودی صاحب اثر باشد؛ آن‌ها مشترکاً از خانواده، کودکان و نوجوانانی عذرخواهی کردند که در این اثر حضور داشته ولی تصویرشان به دلایل مختلف فنی در “سلام فرمانده” نشان داده نشد.

در “سلام فرمانده” همه چیز عنایت آقا بود و وقتی قهرمان قصه‌ات آنقدر بزرگ باشد که همه عالم در انتظار فرجش برای رهایی از بند نفس و ظلمت باشند باید صدای کارهای تمیز و خالصانه خواهان جهانی پیدا کند.

آری سلام فرمانده “سلامی از نسل غیور جامانده“، سلامی که در آن “عهد بسته شد تا کودکان روزی به کار امامشان بیایند” تا  “عشق جانمان ” غصه سرباز را نخورد که سربازان آقا همه هزار و چهارصدی هستند آری “از صف ۳۱۳ به شما سلام می‌کنیم” سلام فرمانده.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید