خانه دسته‌بندی نشده گفتگوی مسعود فراستی و هادی حجازی‌فر پیرامون فیلم موقعیت مهدی در اکران...

گفتگوی مسعود فراستی و هادی حجازی‌فر پیرامون فیلم موقعیت مهدی در اکران مردمی فیلم در رشت

به گزارش راه‌نوشت، در مراسم اکران مردمی فیلم موقعیت مهدی در رشت که اخیرا برگزار شد، مسعود فراستی و هادی حجازی فر مهمان ویژه این برنامه بودند که در ادامه قسمتی از گفتگوی آن ها را می خوانید:

فراستی: چه شد بین این همه شهید مهدی باکری را انتخاب کردی؟

حجازی فر: سر فیلم ایستاده در غبار چند شهید مطرح شده بودند و مهدویان یک سری ویژگی های خاص در متوسلیان دید از جمله زندگی پر افت و خیزی داشته و به قول بچه‌های ادبیات نمایشی زندگی‌اش دراماتیک تر بوده. اما زندگی شهید مهدی باکری این شکلی نیست، حداقل بخش بعد از انقلابش. همه کسانی که از زمان جنگ ماندند می گویند مهدی نماد معنویت در جنگ بوده است. من با وجود پژوهش بی‌رحمانه نقطه سیاه که هیچ، نقطه خاکستری هم در زندگی‌اش پیدا نکردم. بنابراین ما سخت‌ترین‌ها را انتخاب کردیم، چون برای مخاطب کنونی، زندگی شخصی یا تصمیم‌گیری‌هایش آنچنان بالا و پایین نداشته.

مهدی باکری را براساس علاقه شخصی من و شناختی که از او داشتم و همین طور قولی که به پدرم داده بودم که گفته بود در صورتی حلالت می‌کنم که اگر زمانی فیلمساز شدی فیلم لشکر عاشورا و آقا مهدی را بسازی انتخاب کردم. طرح پیشنهاد این کار به من هم شاید باور نکردنی باشد. اگر من آن انگیزه شخصی را نداشتم وسط کار حتما تسلیم می شدم و کار را نیمه کاره می گذاشتم.

فراستی: یکی از دوستان من که معلم دبیرستان است و در کنار درس، جلسه نقد فیلم هم برای بچه ها برگزار می کند می‌گفت در جنوب شهر وقتی می خواهم راجع به موقعیت مهدی حرف بزنم راحت می فهمند و من هم راحتم، اما منطقه 1 همه شاگردانم موقعیت مهدی را دیدند و همه طرفدارند. این تحلیل اساسی خوب هست یعنی موقعیت مهدی شمال شهری و جنوب شهری ندارد. چه جوری بچه نازپرورده منطقه یکی با این فیلم حال می کند؟

حجازی فر: من از اول هدفم همین بود. گاهی غمگین می شوم از این که می بینم که عرق به وطن به دلایل مختلف ضعیف است. بیشترین ترس من از اجتماع دوقطبی هست. در پژوهش موقعیت مهدی وقتی با بچه ها صحبت می کردم این دغدغه ام بود که آیا این‌ها برای مخاطب الان جذاب است؟ کسی که مهندسی عمران خوانده و هزار تا موقعیت دیگر داشته، همه چیز را رها می کند و سر حرفی که زده می ماند و فقط شعار نمی‌دهد این نشان می دهد که این ها چه سرمایه های بزرگی بودند. فقط به هشت سال دفاع مقدس هم ختم نمی شود. در طول تاریخ هم هست. شهید حججی که شهید شد کل کشور از این اتفاق متاثر شد.

گفتنی است که به زودی مشروح گفتگو و فایل صوتی آن در سایت قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید