خانه خانه1-2 گام به گام به سوی عدالت در عرصه فیلمسازی

گام به گام به سوی عدالت در عرصه فیلمسازی

در این سال‌ها پایتخت همواره کانونی برای حضور امکانات و زمینه‌ها برای ظهور استعدادهای هنری بوده است اما واقعیت این است که شهرستان‌ها هم استعدادهای بالقوه کم ندارند و درخشش فیلمسازان شهرستانی در جشنواره‌های داخلی و خارجی بارها و بارها این گزاره را اثبات کرده است. به همین خاطر این روزها طرح‌های حمایتی بسیاری را می‌بینیم که در راستای حمایت از فیلمسازان جوان و تحقق عدالت فرهنگی و آموزشی کلید می‌خورد.

به گزارش سایت راه‌نوشت، تهران‌محوری آفت بزرگی است که در این سال‌ها گریبان استعدادهای بالقوه در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه فرهنگ و هنر را گرفته است. کمتر فیلمسازی را می‌توان نام برد که در راه رسیدن به موفقیت در این عرصه و درخشش روی سکوی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، از کانال پایتخت نگذشته باشد و این محوریت، کمی با عدالت فرهنگی و آموزشی در تعارض است. حوزه فرهنگ و هنر این روزها اما تحرکاتی علیه این وضعیت داشته که امیدوارکننده است. گریز جشنواره تلویزیونی مستند از تهران‌محوری و انتقال محل برگزاری آن به شهرستان‌ها جزو نخستین تحرکاتی بود که در این راستا صورت گرفت و در این مدت از این دست اتفاقات کم ندیده‌ایم. تازه‌ترین رخدادهایی که با این هدف انجام شده معطوف به آموزش فیلمسازی و سینماست و با این حساب، می‌توان در انتظار درخشش فیلمسازان قدری نشست که قرار است از دل شهرستان‌ها بجوشند. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور بتازگی از برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان فیلمسازی توسط انجمن سینمای جوانان ایران خبر داد و گفت: طرح آموزش رایگان فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران در مرحله اول برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی شده بود که این روند در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

او استان‌های تحت پوشش این طرح را سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، ایلام، کهکیلویه‌و‌بویراحمد، گلستان، سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان برشمرده است که این ترکیب استان‌ها به خودی خود گویای توجه به اقصی نقاط کشور است. خزاعی در این باره تاکید کرده است: از مدت‌ها قبل بحث آموزش رایگان فیلمسازی در سفرهای مختلف استانی مطرح بوده است. این آموزش‌ها در راستای تحقق عدالت فرهنگی و آموزشی به منظور کشف استعدادهای نوظهور و تقویت و گسترش جریان فیلمسازی در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان سینمایی، علاوه ‌بر ۱۰ استان مذکور، پذیرفته‌شدگان سایر استان‌ها نیز از ۱۰ درصد خدمات رایگان آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران برخوردار می‌شوند که انتخاب آنها از طریق آزمون جامع فیلمسازی انجام می‌شود. او همچنین با بیان اینکه رویکرد عدالت فرهنگی مبتنی ‌بر سیاست‌های کلان دولت سیزدهم به عنوان راهبرد اصلی فعالیت‌های سازمان سینمایی در این دوره است، اظهار داشت: بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای کشور از سابقه حضور و فعالیت در سینمای جوانان ایران در اقصی نقاط کشور برخوردارند و به نظر می‌رسد این طرح آموزش رایگان منجر به معرفی استعدادهای تازه فیلمسازی شود.

علاوه بر این طرح، حوزه هنری نیز تمهیداتی برای حمایت از دانش‌آموزان برگزیده جشنواره فیلم مدرسه اندیشیده است. سجاد عباسی، معاون حوزه هنری با اشاره به حمایت این مرکز از دانش‌آموزان برگزیده جشنواره فیلم مدرسه، گفته است: حوزه هنری با حمایت مالی و معنوی از ایده‌های بچه‌ها، همچنین با راه‌اندازی باشگاه شکوفایی به صورت تخصصی در کنار دانش‌آموزان خواهد بود تا در ادامه این مسیر در کنار آنان باشد و به ارتقا و توانمندسازی این دانش‌آموزان کمک کند.

عباسی این حمایت را در چند مدل مختلف توصیف کرده است. او در این باره تصریح کرد: یکی از این اقدامات این است که جایزه زنده‌یاد نادر طالب‌‌زاده در بخش مستند تعریف شده است. دیگر اینکه این هفته حوزه هنری میزبان برگزاری کارگاه‌های هنری دانش‌آموزان است که نماینده‌ای از حوزه هنری و باشگاه رشد و شکوفایی در این کارگاه‌ها حضور خواهد داشت و از ایده‌های بچه‌ها که ظرفیت توسعه دارد، حمایت می‌کند.

در این دوره از جشنواره فیلم مدرسه همچنین کارگاه‌های هنر مربیان، برگزاری نشست صنعت فیلم، یک چشم‌انداز و گفت‌وگوی تجربه‌نگاری با حضور تهیه‌کنندگان فیلم برگزار می‌شود که برگزاری چنین کارگاه‌ها و چنین جلساتی را نیز باید به فال نیک گرفت.

جشنواره فیلم رشد نیز به عنوان یکی دیگر از بسترهای رشد و پرورش استعدادهای جوان فیلمسازی، تلاش کرده تا در دوره جدید خود که طی روزهای آتی برگزار خواهد شد، وجه هنری و سینمایی خود را پررنگ‌تر و فعال‌تر کند و اصطلاحا از حالت ویترینی برای آثار شرکت‌کنندگان دربیاید. حجت‌الاسلام لطیفی، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره این گذار جشنواره از حالت ویترینی به حالت هنری و سینمایی گفته است: ما سعی کردیم جشنواره رشد را از یک رویداد صرف درآوریم و آن را به فرآیند تبدیل کنیم. ما به دنبال این هستیم که جشنواره را از حالت ویترینی خارج کنیم. ‌با این حساب، دور نیست زمانی که آموزش فیلمسازی هم به‌مثابه یک حرفه پرطرفدار و جذاب در دسترس همگان باشد. تلاش‌هایی که در راستای حمایت از فیلمسازان جوان و مستعد انجام می‌شود، ما را به افقی نزدیک می‌کند که در آن می‌توان از عدالت فرهنگی سخن گفت؛ افقی که استعدادهای نهفته این خاک را به جایگاهی که مستحقش هستند می‌رساند و مدت‌هاست در انتظار آن هستیم.

منبع: وطن امروز

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید