خانه خانه1-3 چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ درس یازدهم: گام‌های اصلی طراحی داستان

چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ درس یازدهم: گام‌های اصلی طراحی داستان

به گزارش راه‌نوشت، جلیل سامان را معمولا با سه‌گانه‌ی تاریخی ارمغان تاریکی، پروانه و نفس می‌شناسند؛ نویسنده و کارگردانی که این اواخر از او سریال زیرخاکی روانه آنتن شده است.

جلیل سامان که در آثارش فیلم‌نامه‌نویسی را هم انجام می‌دهد، در جلسات آموزش فیلم‌نامه‌نویسی که در مدرسه سینمایی عمار برگزار شده به نکات مهمی در رابطه با دنیای نوشتن می‌پردازد که در این مطلب به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

شما علاقه‌مندان می‌توانید جهت تهیه فایل‌های آموزش فیلم‌نامه‌نویسی جلیل سامان به سایت عماریار مراجعه کنید.

درس یازدهم: گام‌های اصلی طراحی داستان

در جلسات قبل در مورد ویژگی‌های شخصیت صحبت کردیم و گفتیم آن را می‌توانید از گزارش‌نویسی، خاطره‌نویسی، مشاهده شخصیت‌های اطرافتان، دیدن یک عکس، خبرهای روزنامه‌ها، اقتباس از واقعیت یا از هر جای دیگری انتخاب کنید. یادتان نرود که این شخصیت باید جذاب باشد.

حالا بیایید برای این شخصیت جذاب، یک موقعیت را تصور کنید. اگر شخصیتتان در این موقعیت قرار بگیرد چه می‌شود؟ چه کاری می‌کند؟

تخیلتان را به کار بیندازید و اتفاق‌ها و ماجراهای مختلفی را در مورد قرار گرفتن شخصیتتان در این موقعیت تخیل کنید. می‌توانید اتفاق‌ها و ماجراها را در قالب این سوال بگذارید: « چه می‌شود اگر … ؟». چه می‌شود اگر شخصیت من این تصمیم را بگیرد؟ چه می‌شود اگر این اتفاق برای شخصیت من بیفتد؟ چه می‌شود اگر شخصیت …

حالا اینجاست که دیدگاه و علایق و سلایق شما می‌آیند وسط. اولین کاری که باید بکنید این هست که شما ببینید به چه ژانری علاقه دارید.

یکی از کارهایی که شما باید حتما انجام بدهید این است که بنشینید لیست کنید که چه فیلم‌هایی را دوست دارید. بعد ببینید ژانر این فیلم‌ها چی هست. همان ژانر مورد علاقه شماست.

البته علاوه بر علاقه‌، باید تشخیص بدهید این قصه‌ای که انتخاب کردید پتانسیل کدام ژانر را دارد و برای کدام ژانر مناسب‌تر هست.

بعد از این که ژانرتان را مشخص کردید یک سوال مهم دیگر هم هست، اگر در موقعیتی که به وجود آورده‌اید چند شخصیت مرکزی وجود دراد دوباره نگاه کنید ببینید که شما با کدام بیشتر می‌توانید همزادپنداری کنید و کدام را بیشتر درک می‌کنی؟

همزمان که دارید شخصیت‌ها و داستان را طراحی می‌کنید، باید به مضمون هم فکر کنید. با نوشتن این داستان می‌خواهید چه حرفی را بزنید؟

درس قبلی از این سیر:

چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ / درس دهم: برای خلق یک قهرمان جذاب، به این 8 شاخص توجه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید